مهارت های زندگی در سنین مختلف

انسان در طول زندگی نیازمند کسب مهارت‌ها و همچنین تربیت و پرورش قابلیت‌هایی است که برای حل چالش‌های مادی و اجتماعی زندگی ضروری هستند. بخشی از این قابلیت ها را ابعاد هوش می نامیم که سرچشمه استعدادها به شمار می‌روند. بخش دیگر این قابلیت‌ها در قالب مهارت های شناختی توسعه یافته و به شناخت و توان ادراک و تبیین پدیده ها کمک می‌کنند. مانند حواس پنجگانه و قدرت استدلال و همچنین شهود. بخش سوم قابلیت‌ها نیز فطری بوده و  منشاء اخلاق محسوب می‌شوند. ترکیب این قابلیت ها که بیشتر آن‌ها مستقل نبوده و از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند، انسان را به موجودی پیچیده و با تنوع زیاد در ویژگی‌ها تبدیل نموده‌است. حال در این همه پیچیدگی، والدین دغدغه تربیت کودک خود را دارند. متخصصین آریاکید در تلاشند تا دانش به ظاهر پیچیده موجود در حوزه تربیت کودک را درقالب مهارت های نسبتا آسان در اختیار والدین عزیز قرار دهند. با ما همراه باشید تا مهارت تربیت کودکتان را به آسانی فراگیرید و با اعتماد به نفس بالا از رشد و بالندگی فرزندتان لذت ببرید.

برای درک بهتر ساختارمطالب این سایت، توصیه می‌شود که مقاله کوتاه و آسان ذیل را مطالعه نمایید:

تفاوت تربیت عادت مهارت اخلاق هوش استعداد و آموزش در تربیت کودک و نوجوان

 

حواس پنجگانه شامل بینایی، شنوایی، لامسه، چشایی، بویایی که پرورش درست هرکدام از آنها از دوران طفولیت امکان شکوفایی استعدادهای متناظر هز یک را افزایش می‌دهد. مثل هوش موسیقایی

ادراک در ذهن ما چگونه اتفاق می‌افتد؟ ما چطور اطلاعات جهان اطراف را دریافت و پردازش می‌کنیم؟

 

یادگرفتن و به یادآوردن قابلیت کلیدی برای پردازش اطلاعات، درک و ارتباط با محیط پیرامون و لازمه کسب مهارت های زندگی است.

 
 

توجه و تمرکز

 
 

توانایی استدلال، پردازش اطلاعات و کشف رابطه بین پدیده ها مهارتی است که با پرورش هوش استدلالی (هوش منطقی یا ریاضی) توسعه می‌یابد و علیرغم تفاوت ظرفیت افراد(استعداد) نیازمند تقویت و پرورش در همه است.

خلاقیت

تعارضات و درگیری‌ها بخش اجتناب‌ناپذیری از زندگی هستند. یادگیری مهارت مدیریت تعارض یا به عبارت دیگر مهارت حل تعارض یکی از مهارت‌های مهم اجتماعی است که نه تنها به پذیرش عقاید متفاوت دیگران کمک می‌کند، بلکه از درگیری ها و نزاع‌ها جلوگیری می‌کند.

آشنایی بیشتر با مهارت مدیریت تعارض

محصولات موثر بر مهارت مدیریت تعارض

 

در اصطلاح، انتخاب کردن از میان دو یا چند راهکار یا گزینه و نیز فرآیند ارزشیابی گزینه‌ها و راه‌های موجود، بررسی و پیش‌بینی پیامدهای هر یک از آنها برای رسیدن به هدف و در نهایت انتخاب است. مهارت تصمیم‌گیری شاخص مهمی برای شناخت رشد عقلی، عاطفی، اجتماعی و روانی کودکان و نوجوانان است. ضعف در این مهارت در بزرگسالی نیز مانع شکوفایی فرد خواهد شد.

آشنایی بیشتر با مهارت تصمیم گیری

عزت نفس احساس ارزشمندی است که فرد نسبت به خود دارد. هرچه این احساس مثبت قوی‌تر باشد، کودکان و نوجوانان ارزش بیشتری برای خود قائل می‌شوند و موفق‌تر خواهند بود.

آشنایی بیشتر با مفهوم عزت نفس

خودباوری و اعتماد به نفس

 
 

از بازرترین صفات این افراد می توان به توانایی بالا در جلب اعتماد دیگران، نوع دوستی ، محبت، همدلی، همکاری اشاره داشت و برعکس، کسانی که سازگاری پایینی دارند، بیشتر به رقابت و حتی فریبکاری تمایل دارند.

 
 
 

اشخاص با وجدان یا به اصطلاح وظیفه شناس افرادی با ملاحظه هستند. این چنین انسان هایی قادر به کنترل هیجان های لحظه ای شان هستند و رفتارهای هدفمندی از خود نشان می دهند.صفات شخصیتی این افراد شامل منظم و مرتب بودن و توجه به جزئیات نیز می شود.

 
 
 

این نوع صفت شخصیتی با غم، بی ثباتی عاطفی و دمدمی مزاجی توصیه می شود. افرادی که روان رنجوری بالایی دارند معمولا غم، زود رنجی، تغییر خلق و خو ، اضطراب را بیش از افراد دیگر تجربه می کنند.

 

استقبال از تجربه نو

 

دورنگرایی شامل توجه مستقیم به تجربیات درونی و برونگرایی مربوط به تمرکز بر محیط بیرونی و دیگر انسانهاست. انسانی که درجه بالایی از دورنگرایی دارد، ممکن است ساکت و خوددار بنظر برسد. فردی با برونگرایی بالا ممکن است اجتماعی و پرحرف بنظر برسد.

 

آشنایی بیشتر با مهارت مدیریت تعارض

محصولات موثر بر مهارت مدیریت تعارض

 

صداقت و اخلاص

 
 

تشخیص و تمایز اشکال و رنگ‌ها

 

هماهنگی چشم و دست

 
 

مهارت تشخیص بافت اشیاء

 
 
 

توجه و تمرکز

 
 

تربیت شنوایی

 

حافظه دیداری و شنوایی

 

انعطاف بدنی و سرعت واکنش

 

اهمیت بهبود مهارت خیالپردازی

 
 

اهمیت بهبود مهارت خیالپردازی

 
 
 

اهمیت مهارت های حرکتی درشت

 

توانایی شناخت نقاط ضعف و قوت و یافتن تصویری واقع بینانه از نیازها و تمایلات فردی خود. پاسخ به این سوال که من کیستم؟

آشنایی بیشتر با مهارت خودآگاهی

درک کردن دیگران و مشکلاتشان در هر شرایطی. این مهارت به دوست داشتن و دوست داشته شدن و در نتیجه، روابط اجتماعی بهتر افراد با یکدیگر کمک می‌کند.

 

این مهارت ضمن تقویت روحیه ی مشارکت، اعتماد واقع بینانه و همکاری با دیگران، کمک می‌کند تا مرزهای روابط بین خود و دیگران را تشخیص دهیم و در جهت توسعه روابط صمیمانه و دوستانه قدم برداریم. همچنین به دوستی های نامناسب و ناسالم خود خاتمه دهیم، پیش از آن که مورد آسیب جدی قرار گیریم.

 

ارتباط موثر یعنی درک بهتر نیاز‌ها و احساسات دیگران همراه با گوش دادن فعالانه به سخنانشان،همراه با به اشتراک گذاشتن نیاز‌ها و احساسات خودمان به نحوی که ارتباطی رضایت بخش شکل گیرد.

 

هر انسانی که در زندگی خود با هیجانات گوناگونی از جمله غم، خشم، ترس، خوشحالی، لذت و موارد دیگر مواجه است. شناخت و مهار این هیجانات، همان مدیریت هیجان است. برای کسب این مهارت فرد به طور کامل باید بتواند احساسات و هیجانات دیگران را نیز درک و به نوعی این هیجانات را مهار کند.

 

زندگی سرشار از مسائل ساده و پیچیده است. با کسب این مهارت بهتر می‌توانیم مشکلات و مسائلی را که هر روز در زندگی برایمان رخ می‌دهند، از سر راه زندگی مان برداریم.

 

مهارت تصمیم گیری به ما کمک می کند تا با اطلاعات و آگاهی کافی با توجه به اهداف واقع بینانه خود، از بین راه حل های مختلف بهترین راه حل را انتخاب کرده و به کار بگیریم و پذیرای پیامدهای آن نیز باشیم.

تفکر خلاق، همان قدرت کشف، نوآوری و خلق ایده‌ای جدید است تا در موارد گوناگون بتوانیم راهی جدید و موثر بیابیم. با آموختن تفکر خلاق، هنگام مواجهه با مشکلات و دشواری‌ها احساسات منفی را به احساسات مثبت تبدیل می‌کنیم.

آشنایی بیشتر با مهارت تفکر خلاق

محصولات موثر بر مهارت تفکر خلاق

 

این مهارت به ما می آموزد تا هرچیزی را به سادگی و دربست قبول یا رد کنیم، ابتدا در مورد آن موضوع سؤال و استدلال کنیم، سپس بپذیریم یا رد کنیم. کسانی که از تفکر نقادانه برخوردارند، فریب دیگران را نمی خورند و به راحتی جذب گروهها و افراد و مواد مخدر نمی شوند و از همنوایی بی منطق، دوری می کنند.

میزان استرس اگر بیش از حد و طولانی باشد، بر زندگی و عملکرد ما تأثیر منفی گذاشته و مشکلات جدی و زیادی را برای ما به وجود خواهد آورد. این مهارت کمک می کند تا ضمن شناسایی هیجان های خود و دیگران و تأثیر آن ها بر تفکرات و رفتارهایمان، در مقابله با آن ها واکنش مناسب را از خود بروز دهیم.

 
سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 مقایسه
حساب کاربری من
0 علاقه مندی