بارداری

هفته بیست و سوم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و سوم بارداری

در سه ماهه دوم، دیدن خواب‌های شگفت‌انگیز و عجیب عادی است. ممکن است در هفته بیست و سوم بارداری خواب موقعیت‌های خیالی ببینید که هیچ شباهتی به زندگی واقعی ندارند. خواب‌ها را به عنوان هشدار تلقی کنید. آنها فقط روشی برای جمع و جور کردن فعالیت‌های اضافی مغز در ساعت‌های بیداری هستند.

در هفته بیست و سوم بارداری به غیر از خواب‌ها که باعث بیداری شما می‌شوند، گرفتگی عضله پا و ساق پا نیز از عواملی هستند که باعث بیداری شما می‌شوند. گرفتگی عضله زمانی اتفاق می‌افتد که شما دچار انقباض ماهیچه‌ها می‌شوید و این موضوع باعث درد و کشیدگی می‌شود. اگر در این هفته دچار گرفتگی عضله ساق پا شدید، سعی کنید پای خود را صاف کرده و به آرامی انگشتان پا را به طرف ساق پا خم کنید. این عمل را چند بار تکرار کنید تا ماهیچه‌ها شل شوند و به حالت اولیه برگردند.
گاهی اوقات گرفتگی عضله نتیجه کمبود کلسیم و منیزیم و نمک است. شاید شما این داستان عوامانه را شنیده‌اید که یک تکه گچ یا یک بوته سیر در تختخواب بگذارید تا دچار گرفتگی عضله نشوید اما آنچه اثبات شده و مؤثر است اینکه قبل از خواب آب کافی بنوشید و ورزش کنید.

تغییرات جسمانی شما در هفته بیست و سوم بارداری

شکم شما به تدریج بالا می‌آید و بالای ناف قرار می‌گیرد و دیگر پنهان کردن حاملگی سخت می‌شود.
ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا خواب‌رفتگی در دست‌ها داشته باشید که معمولاً به خاطر وضعیت تونل کارپ مچ دست است که انگشتان شست و سبابه و انگشت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. گاهی اوقات فیزیوتراپی یا آتل بستن برای تسکین درد ضروری است.
شکایت شایع دیگر در این دوران سردرد است که باز هم عامل آن، هورمون‌های بارداری است. از بی‌آبی و گرمای زیاد اجتناب کنید. اگر دچار سردرد شدید، در یک اتاق تاریک بخوابید. خوردن یک غذای سبک نیز گاهی اوقات کمک می‌کند. اگر سردرد شما مستمر و با اختلال بینایی توأم باشد باید، با پزشک مشورت کنید.
ترشحات واژینالی شما افزایش می‌یابد. در طول دوران بارداری این ترشحات آبکی و سفیدرنگ هستند و بدون بو. پوشیدن لباس زیر آستردار برای جذب رطوبت مؤثر است. عفونت قارچی واژینالی در دروان بارداری شایع است. در صورت خارش و سوزش هنگام ادرار با پزشکتان مشورت کنید. درمان‌های ضدقارچی مؤثر هستند و اغلب تجویز می‌شوند.
ممکن است انقباضات رحم را حس کنید. این انقباضات بدون درد هستند و اساساً در بالای رحم قرار دارند. بعد از ورزش، خم شدن و آمیزش جنسی اگر دستتان را روی شکمتان بگذارید، آن را احساس می‌کنید.

تغییرات عاطفی شما در هفته بیست و سوم بارداری

هیجان به تدریج وارد زندگی شما می‌شود. در این مرحله همسرتان که شاهد رشد شکم شما است، با شما بیشتر مأنوس می‌شود. برای بسیاری از زنان این بهترین دوران بارداری تا تولد است.
در این مرحله آزمایش‌های جنینی یکی دو هفته زودتر ممکن است باعث نگرانی‌هایی شود که اغلب ۱۰۰ درصد واضح نیست و باید تا زمان زایمان صبر کرد و این به معنای این است که پدر و مادر زمان دلهره‌آوری را باید سپری کنند. با پزشکتان مشورت کنید و درباره نگرانی خود با او صحبت کنید.

تغییرات جنین شما در هفته بیست و سوم بارداری

وزن بچه شما در این هفته ۵۰۰ گرم است و اندازه او از سر تا باسن ۲۰ سانتیمتر و شبیه یک عروسک کوچک است که بدنش بیشتر از پوست است تا چربی، به دلیل اینکه پوست زودتر رشد می‌کند تا لایه‌های زیرین چربی بتواند ذخیره شود.
جنین شما در این هفته در حال ساختن یک ماده مهم در شش‌هایش است که سورفکتانت (Surfactant) نامیده می‌شود. این ماده مهم کمک می‌کند که کیسه‌های هوایی کوچک جنین شما در هنگام تولد باز بماند.
اگر درباره برگ‌های روی درخت فکر کنید، شما یک تصویر ذهنی از اهمیت بازماندن این کیسه‌های هوایی کوچک برای عبور اکسیژن از رگ‌های اطراف آن خواهید داشت. اگر مادری زایمان زودرس داشته باشد، یک تزریق استروئید برای کمک به رشد سورفکتانت کودک دریافت خواهد کرد.
حفره‌ها و عروق قلب جنین در این هفته در سونوگرافی دیده می‌شود. این عضو مهم اگرچه اکنون خیلی کوچک است، در هنگام تولد به اندازه یک گردو است.
در هفته بیست و سوم بارداری گوش‌های جنین شما کاملاً کار می‌کنند. او می‌تواند بشنود و به صداهای ناگهانی از قبیل پارس سگ، صدای به هم خوردن در و اگزوز ماشین واکنش نشان می‌دهد. این صداها باعث پریدن جنین شما می‌شود. استخوان‌های جنین در حال سخت شدن هستند، پس به اندازه کافی کلسیم مصرف کنید. در این هفته جنین شما همه ماهیچه‌های بدنش را حرکت می‌دهد.

توصیه‌های هفته این هفته

حتی اگر فوق‌العاده خسته هستید، قبل از رفتن به تختخواب ورزش را فراموش نکنید. مطمئن شوید که کنار تخت شما چیزی نباشد تا در هنگام شب که با عجله بیدار می‌شوید، پای شما به آن گیر نکند. چکاپ ماهانه را فراموش نکنید.

لینک سایر هفته های بارداری:

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته بیست و دوم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%8A%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته بیست و چهارم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%8A%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *