بارداری

هفته بیست و نهم بارداری

وضعیت جنین و مادر در هفته بیست و نهم بارداری

در هفته بیست و نهم بارداری شکم شما جلو می‌آید و از حالا به بعد نادیده گرفتن آن برای شما مشکل خواهد بود. حتی اگر شکم فوق‌العاده بزرگی نداشته باشید، تأثیرات بارداری را روی پاها، شانه، شکم و حتی روی مغزتان احساس می‌کنید. اگر کودک نوپایی دارید که احتیاج به مراقبت شما دارد، خم شدن بسیار مشکل است و طبیعی است که هنگام خم شدن نگران فشرده و له شدن کودکتان شوید اما جای نگرانی نیست جای کودک شما از لحاظ حفاظتی امن است.

در حقیقت هفته بیست و نهم بارداری ، کودک شما در برابر هر فشاری یک لگد سریع می‌زند. یکی از قسمت‌هایی که در معرض کشیدگی است، کمر شما است. برای ایجاد تعادل در وزن و حجمی که در جلوی بدن شما بیرون زده، کمر شما به طور خودکار به طرف درون حرکت می‌کند و از حالا به بعد پاهای شما جدا از هم قرار می‌گیرد و راه رفتن شما تاتی‌تاتی یا اردک‌وار می‌شود.
مراقب وزن خود باشید. کفش بدون پاشنه بپوشید. ورزش‌هایی که عضلات کمر شما را تقویت کند، انجام دهید. ماهیچه‌های شکمی نیز روی حمایت از کمر کار می ‌کنند، پس نقش آنها را نادیده نگیرید.
ماهیچه‌های شما به عنوان یک بند یا قلاب از همه ارگان‌های حیاتی و بافت‌ها در ناحیه لگنی شما حکایت می‌کند. شانه، راست روده، واژن، دهانه رحم و رحم شما نیاز به کمک دارند تا بتوانند راست بمانند، درست محافظت شوند و در موقعیت صحیح قرار بگیرند. سرفه و عطسه می‌توانند کشش نابجا روی ناحیه لگنی ایجاد کنند، پس اگر دچار سرماخوردگی شدید، به پزشک مراجعه کنید.

تغییرات جسمانی شما در هفته بیست و نهم بارداری

بیشتر و بیشتر ورم و پف کرده‌اید و این به خاطر گردش خون و حجم آب درون بدن شما است. پاها و انگشتانتان بزرگ‌تر شده و حلقه ازدواج برایتان تنگ شده است. قبل از اینکه ایجاد مشکل کند، آن را بیرون آورید. بعضی از زنان حلقه ازدواجشان را در ماه‌های آخر بارداری با یک زنجیر به گردن آویزان می‌کنند. در سه ماه سوم بسیاری از زنان متوجه یک تغییر واقعی در درجه بدنشان می‌شوند و احساس گرگرفتگی می‌کنند. اگر شما این چنین هستید، از غذاهای تند اجتناب کنید، همچنین استرس حال شما را بدتر می‌کند.
پستان‌های شما سنگین شده، رگ‌های گشاد آشکار می‌شوند و نوکشان تیره‌تر می‌شوند. همه این تغییرات برای آمادگی شیردهی است.

تغییرات عاطفی شما در هفته بیست و نهم بارداری

اگر قبلاً زایمان زودرس داشته‌اید، نگران هستید که مبادا این اتفاق دوباره تکرار شود. الآن زمان تعمیر و بازسازی خانه و اسباب‌کشی و شروع یک شغل جدید نیست. سعی کنید از استرس دوری کنید و به دنبال یک زندگی ساده باشید.
نوسانات روحی در سه ماهه سوم عادی است. یک دقیقه شاد و لحظه‌ای نگران هستید. هورمون‌های بارداری باعث نشانه‌هایی شبیه به تنش‌های قبل از قاعدگی می‌شوند.

تغییرات جنین شما در هفته بیست و نهم بارداری

وزن جنین شما در این هفته ۱۴۰۰ گرم است اما هنوز کمتر از وزن هنگام تولد است. چربی زیادی زیر پوست جنین شما جمع شده و اگر الآن کودک شما به دنیا آید، خیلی لاغر و با دست و پاهای دراز است.
حرکت‌های جنین بین هفته‌های ۳۰-۲۶ به اوج خود می‌رسد. هنوز فضا برای حرکات کامل بدن و تغییر موقعیت در رحم شما وجود دارد قبل از اینکه جای او در رحم شما بسیار تنگ شود.
مسیرهای تنفسی جنین کامل‌تر شده، نایژک‌ها و کیسه‌های هوایی افزایش یافته است. ۸ سال طول می‌کشد تا دستگاه تنفسی کودک کامل شود.
از این هفته به بعد اگر جنین شما به دنیا بیاید، شانس زنده ماندنش افزایش می‌یابد. اگر جنین شما در این هفته به دنیا بیاید احتیاج به حمایت تنفسی ندارد. در این هفته برای پزشک سخت است که بگوید جنین در چه وضعیتی قرار دارد.

توصیه‌های این هفته

از پزشکتان بخواهید که مقدار آهن شما را چک کند. یک تست خون تعیین می‌کند که سطح آهن خون شما چقدر است و آیا شما به مکمل آهن بیشتری نیاز دارید یا خیر.

لینک سایر هفته های بارداری:

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته بیست و هشتم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%8A%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D9%87%D8%B4%D8%AA%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته سی ام بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *