بارداری

هفته بیست و هشتم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و هشتم بارداری

اگر چه شما از نظر ظاهر باردار به نظر می‌رسید اما هنوز آنقدر شکم شما بزرگ نشده که احساس کنید سنگین و دست و پاگیر شده‌اید. در آخر روز پاها و مچ شما ورم می‌کند اما تا صبح روز بعد به حالت اولیه برمی‌گردد.حالا زمان آن رسیده که به فکر تهیه لباس حاملگی باشید. تاکنون لباس‌های بزرگ‌تر با کمر کشی را می‌توانستید استفاده کنید اما از هفته بیست و هشتم بارداری به بعد احتیاج به لباس حاملگی دارید.
اگر شما یکی از بدشانس‌هایی هستید که در دوران بارداری تا تولد حالت تهوع را تجربه کرده‌اید، در سه ماه سوم احساس راحتی می‌کنید. تا کنون غذاهای گوناگونی را مصرف کرده‌اید و می‌دانید چه غذاهایی قابل تحمل و چه غذاهایی برایتان غیرقابل تحمل است اما حتی بو و فکر بعضی از غذاها هنوز هم حال شما را به هم می‌زند.
بعضی از زنان باردار دچار یک تهوع و استفراغ شدید می‌شوند. زنانی که قادر به نگهداری آب نیستند، باید در بیمارستان بستری شده و آب از دست رفته را به وسیله مایعات درون‌وریدی جبران کنند. خوشبختانه این یک بیماری غیرعادی نیست و معالجات پزشکی مؤثر واقع می‌شود. زنان بارداری که با این مشکل روبرو هستند، اظهار می‌دارند که به محض زایمان مشکل آنها برطرف می‌شود.

تغییرات جسمانی شما در هفته بیست و هشتم بارداری

ترک‌خوردگی‌های بارداری در این هفته روی شکم شما ظاهر می‌شود. متوجه باشید که نمی‌توانید از تشکیل آنها جلوگیری کنید. آنها قرمز و قابل رؤیت شده و بعد از یک سال کمرنگ و ناپدید می‌شوند.
خم شدن و چمباتمه زدن در این مرحله برای شما سخت شده است. می‌توانید چیزها را با انگشت پا بردارید؛ زمان می‌برد تا عادت کنید اما شدنی است.
سینه‌های شما شروع به ترشح آغوز می‌کند. آغوز مایع غلیظ زردرنگی با پادتن بسیار بالا است. این یعنی که آنها برای تولید شیر در هنگام تولد کودکتان آماده‌اند. اگر قبلاً بچه داشته‌اید و به او شیر داده‌اید، پستان‌های شما زودتر آغوز ترشح می‌کند.

تغییرات جنین شما در هفته بیست و هشتم بارداری

در هفته بیست و هشتم بارداری جنین شما به سرعت رشد می‌کند و وزن اضافه می‌کند. او به طرز زیبایی تپل می‌شود و برای این اضافه‌وزن احتیاج به سوخت و انرژی دارد که شما با تغذیه مناسب تأمین می‌کنید. تحقیقات نشان داده که مراقبت‌های قبل از زایمان (دوران بارداری) تأثیرات بلندمدتی در زندگی کودک شما خواهد داشت. بنابراین از مصرف سیگار، مواد مخدر و الکل جداً اجتناب کنید و در مجموع یک زندگی سالم، از عوامل اولیه رشد مناسب برای کودک شما است. مراقبت‌های شما در دوران بارداری زندگی کودک شما را تا بزرگسالی تحت تأثیر قرار خواهد داد.
جنین شما در این هفته تمرین نفس کشیدن می‌کند، مایع آمنیوتیک را نفس کشیده و از ریه‌هاش خارج می‌سازد، قورت می دهد، انگشتش را می‌مکد، چشم‌هایش باز و بسته می‌کند، لگد می زند و سکسکه می‌کند.
در هفته بیست و هشتم بارداری، جنین بیشتر در خواب REM (حرکات سریع چشم) به سر می‌برد. در این خواب به نظر می‌رسد که خواب شخص سبک است اما در واقع شخص به خواب عمیقی می‌رود. این خواب برای مغز جنین شما بسیار مفید است و مطالعات اثبات کرده است که جنین شما قسمت زیادی از وقتش را در این خواب به سر می‌برد. مغز جنین شما در حال تغییر از نرم و گرم بودن به داشتن شیار و فرورفتگی روی سطح آن است.
در هفته بیست و هشتم بارداری موهای جنین مرحله رشد را طی می‌کند. بعضی از نوزادان بدون مو یا با موهای نرم غیرقابل رؤیت به دنیا می‌آیند. بعضی دیگر با کاکلی از مو به دنیا می‌آیند. بعضی از اعتقادات خاله‌زنکی بر این است که مادری که در دوران بارداری ترش می‌کند، کودکش موهای زیادی دارد.

توصیه‌های این هفته

اگر هر پنج دقیقه یک بار به توالت می‌روید، به جای این عمل جهت خود را تغییر داده و به پهلو بخوابید، زیرا کودک شما روی شانه خوابیده و به مثانه فشار می‌آورد و شما مجبور می‌شوید مرتباً به توالت بروید.
مراقب سوءهاضمه و ترش کردن باشید. آنتی‌اسیدها را جایگزین آبنبات و تنقلات کنید. هر وقت بدن شما تولید هورمون رلاکسین و پروژسترون را متوقف کند، اوضاع شما بهتر می‌شود. این دو هورمون در هنگام بارداری ده برابر مواقع عادی ترشح می‌شود.
در صورتی که گروه خون شما منفی است، نسبت به انجام تست کومس غیرمستقیم و تزریق آمپول روگام زیر نظر پزشک اقدام کنید.
با ورزش‌های نیروبخش و تقویت‌کننده درد کمر را تسکین دهید. با پزشک یا یک فیزیوتراپ مشورت کنید. قبل از تولد کودکتان برای یک مسافرت برنامه‌ریزی کنید. اگر شما فرزند بزرگ‌تری دارید، این مسافرت فرصتی است که زمانی را با او سپری کنید. زیرا با تولد کودک جدید، شما همه توجه خودتان را معطوف به او خواهید کرد.

لینک سایر هفته های بارداری:

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته بیست ئ هفتم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته بیست و نهم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%8A%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D9%86%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *