بارداری

هفته بیست و پنجم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

هفته بیست و پنجم بارداری ؛ شما در اوایل هفتمین ماه بارداری هستید. شکم شما گردتر شده و ظاهرتان بیشتر از هفته‌های گذشته به یک زن باردار شبیه است. بدون شک به فکر نیازهای کودکتان هستید. اگر قبلاً بچه داشته‌اید، کار آسان است اما اگر برای اولین بار است که باردار شده‌اید، نسبتاً سخت است.

کودک شما چیز زیادی برای خوشحال شدن نیاز ندارد، یک شکم سیر، جایی امن برای خوابیدن، عشق و علاقه و پوشک تمیز و خشک از مسائل اساسی او است. بنابراین هر هفته مقداری وسایل بهداشتی شامل پوشک بچه و دستمال مرطوب در خریدتان بگنجانید؛ به این ترتیب مخارج شما کمتر شده و از نظر اقتصادی به شما فشار وارد نمی‌شود.

تغییرات جسمانی شما در هفته بیست و پنجم بارداری

در هفته بیست و پنجم بارداری متوجه کمی خون روی مسواک می‌شوید. لثه‌های شما برای حمایت از دندان‌ها و استخوان‌های مجاور آن دائم در حال فعالیت هستند. ممکن است مستعد ورم لثه باشید. به خاطر داشته باشید ۲ بار در طول روز مسواک بزنید و قبل از خواب حتماً از نخ دندان استفاده کنید. خونریزی لثه به معنای نیاز مسواک زدن بیشتر است، نه کمتر. در طول بارداری حداقل ۲ بار به داندانپزشک مراجعه کنید و تحت معاینه قرار بگیرید.
رباط‌ها و ماهیچه‌هایی که از رحم بزرگ‌شده شما محافظت می‌کنند، مشغول به کار هستند. پروژسترون و ریلاکسین هورمون‌های مهم بارداری، مشغول شل کردن این بافت‌های کشیده و منقبض هستند. بدین ترتیب بدن شما آماده زایمان طبیعی می‌شود.
ماساژ شکم، حمام گرم و حتی فیزیوتراپی برای تسکین دردهای عضلانی مؤثر هستند. دائم دریخچال را باز کرده و دنبال چیزی برای خوردن می‌گردید. هیچ وقت احساس سیری نمی‌کنید. بیشتر به فکر کیفیت غذایی که استفاده می‌کنید باشید تا کمیت آن. به خودتان گرسنگی ندهید اما از غذاهایی که فاقد ارزش غذایی هستند، استفاده نکنید. نان سبوس‌دار، میوه، سبزیجات، مایعات، شیر و غلات مصرف کنید.

تغییرات عاطفی شما در هفته بیست و پنجم بارداری

هر قدر که بارداری به جلو می‌رود، احتمالاً بیشتر به زایمان فکر می‌کنید. یادآوری زمان قبل از بارداری برای شما سخت‌تر می‌شود. بچه قسمتی از وجود شما شده و نمی‌توانید فقط به فکر خودتان باشید.
ممکن است نگران زایمان زودرس باشید، به‌خصوص اگر قبلاً نوزادی داشتید که زود به دنیا آمده است. پزشک شما در اولین معاینه تاریخچه‌ای از شما به دست آورده، در مورد نگرانی خودتان با او صحبت کنید.

تغییرات جنین شما در هفته بیست و پنجم بارداری

در این هفته سوراخ‌های بینی جنین شما باز هستند؛ یعنی مانند سابق بسته نیستند. تغییرات دیگری در این هفته در ریه‌های شما اتفاق می‌افتد و کمک می‌کند در هنگام تولد به طور مستقل نفس بکشد. سورفکتانت (surfactant) روی کیسه‌های هوایی کوچک جنین شما را می‌پوشاند و کمک می‌کند که آنها در هنگام تولد باز بمانند و اکسیژن را نگه دارند.
طرز قرار گرفتن جنین شما درون رحم به این صورت است که باسن او به طرف پایین و سر او به طرف بالا، زیر دنده‌های شما قرار دارد یا می‌تواند به صورت عرضی یا کج درون رحم شما قرار گرفته باشد. در این مرحله جنین شما فضای زیادی برای تحرک دارد. بهتر است یک تقویم برای کودکتان تهیه کرده و حرکات او را تا هنگام تولد ثبت کنید.
اگر در این هفته قرار ملاقات با پزشکتان دارید، به ضربان قلب جنینتان گوش دهید. ضربان قلب او به طور متوسط دو برابر ضربان قلب شما است.

توصیه‌های این هفته

وقتی سوار ماشین می‌شوید، حتماً از کمربند ایمنی استفاده کنید. اگر چه در این مرحله از بارداری بستن کمربند سخت است ولی توصیه می‌شود بدون کمربند بسته سوار ماشین نشوید. بعضی از زنان تجربه ماشین‌گرفتگی دارند. به‌خصوص هنگام سوار شدن در وسایل نقلیه عمومی برای اینکه دسترسی به هوای آزاد داشته باشید، توصیه می‌کنیم کنار پنجره نشسته، آب سرد بنوشید و از مواد غذایی با طعم زنجبیل استفاده کنید.
اگر کسی اطراف شما سیگار می‌کشد، جای خود را تغییر دهید. استنشاق دود سیگار دیگران به همان اندازه که خودتان سیگار بکشید، خطرناک است. جنین شما قادر به فیلتر مونوکسیدکربن نیست. اگر هنوز سیگار می‌کشید، ترک کنید.
عادت کنید روی سمت چپ بدن بخوابید تا به روی پشت. رحم سنگین شما باعث متراکم شدن عروق خونی مهمی می‌شود که برای جفت و کودک شما اکسیژن تهیه می‌کند.
نوعی باکتری کمیاب اما بسیار خطرناک وجود دارد که در شیر غیرپاستوریزه، غذای گوشتی سرد و گوشت خام وجود دارد. مراقب بهداشت خود باشید. بعد از دست زدن به گوشت خام دست‌ها را کاملاً شستشو دهید.
بعضی از زنان، بیشتر مستعد زایمان زودرس هستند. در صورت مواجهه با هرنوع درد و خونریزی و نشانه‌های غیر عادی به پزشک مراجعه کنید.

مقاله بعدی بارداری هفته به هفته سه ماهه دوم، هفته بیست و ششم بارداری

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته بیست و چهارم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%8A%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته بیست و ششم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%8A%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D8%B4%D8%B4%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *