بارداری

هفته بیست و چهارم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

اگر در هفته بیست و چهارم بارداری خودتان را در آینه نگاه کنید متوجه می‌شوید که گردتر از سابق شده‌اید؛ باسن، شکم، ران و قسمت بالای بازوی شما کمی پرتر از سابق شده است. ممکن است شما شکل و اندازه خود را با دیگر زنان باردار مقایسه کنید.

اگر همیشه به خاطر نظم و انضباط در خوردن و ورزش کردن به خودتان مغرور بوده‌اید، در هفته بیست و چهارم بارداری به علت بی‌نظمی، گرسنه و خسته هستید و به کارهای روزانه خود اهمیت نمی‌دهید. در این هفته کمی احساساتی‌تر هستید.

تغییرات جسمانی شما در هفته بیست و چهارم بارداری

در این هفته متوجه می‌شوید که چشم‌هایتان خشک و ملتهب شده و اگر از عینک و لنز استفاده می‌کنید، بدتر نیز خواهد بود. قطره‌های چشمی روغنی یا اشک مصنوعی به شما کمک خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که هنگام بیرون رفتن از خانه از عینک آفتابی استفاده کنید.
ترک‌های بارداری در شکم، ران، پستان‌ها و باسن شروع به شکل‌گیری می‌کنند. در این هفته، یکه تارهای کولاژن لایه‌های میانی پوست می‌خواهند خودشان را با بدن بزرگ‌تر شده وفق بدهند، کش آمده و پاره می‌شوند و این ترک‌ها به وجود می‌آیند.
متأسفانه کرمی که از لایه‌های خارجی پوست به لایه‌های میانی نفوذ کند، وجود ندارد؛ صرف نظر از چیزهایی که روی برچسب این کرم‌ها چاپ می‌شود.
اگر مایل باشید، می‌توانید شکمتان را با مقداری کرم نرم‌کننده یا ویتامین E ماساژ دهید. بهترین زمان برای این کار بعد از حمام کردن است که پوست گرم و منافذ آن باز است.
در هفته بیست و چهارم بارداری ممکن است متوجه جوش‌هایی در اطراف نوک پستان شوید. می‌توانید با یک روغن چرب که کمک به نرم کردن آنها می‌کند، آنها را بپوشانید. از کرم مخصوص جوش صورت برای برطرف کردن آن استفاده نکنید.
اگر در این هفته مدام آب دهان خود را قورت می‌دهید، به خاطر زیادی بزاق دهانتان است. اگر چه آزاردهنده است ولی عادی است. سعی کنید آدامسی بجوید و قرص نعناع استفاده کنید و همیشه مقداری دستمال کاغذی همراه خود داشته باشید.
در این هفته سردردهای شما افزایش می‌یابد. ممکن است به خاطر استفاده از شکلات کافئین‌دار و ننوشیدن آب کافی، بودن زیر نور آفتاب و کاهش قند خون باشد، اگر خوابیدن و استراحت کردن کمکی نکرد، با پزشکتان مشورت کنید.

تغییرات عاطفی شما در هفته بیست و چهارم بارداری

ممکن است ناخواسته شکم خود را ماساژ دهید و تصور کنید که کودکتان چه شکلی است و حتی در دل لبخند بزنید.
تعدادی از زن و شوهرها هنگام بارداری یک لقب برای کودک خود انتخاب می‌کنند. اگرچه اسم‌ها بدون هیچ غرضی انتخاب می‌شوند ولی ممکن است سال‌ها روی کودک شما بماند.

تغییرات جنین شما در هفته بیست و چهارم بارداری

وزن جنین شما در این هفته ۶۸۰ گرم است و از سر تا پاشنه او ۲۲ سانتیمتر است. اثر انگشت و اثر پای او در حال شکل‌گیری است؛ علامت‌های بی‌نظیری که منعکس‌کننده DNA است.
جنین شما در این هفته ۱۷۰ گرم وزن اضافه می‌کند. چربی، ماهیچه و رشد استخوان‌ها علت اضافه‌وزن است.
ابروها ومژه‌های جنین شما رشد می‌کنند و صورت پشمالویی دارد. همه این موهای اضافه تا هنگام به دنیا آمدن از بین می‌روند.
جنین شما در این هفته بعضی چیزها را حس می‌کند. بینایی، چشایی، شنوایی و لامسه او تا هنگام تولد کامل می‌شوند.
بچه‌هایی که درهفته ۲۴ بارداری متولد می‌شوند، برای زنده ماندن احتیاج به مراقبت‌های ویژه دارند. زیرا از نظر تنفسی و قدرت مکیدن توانایی لازم را ندارند.

توصیه‌های این هفته

از پزشکتان درخواست کنید یک تست گلوکز برای دیابت بارداری برای شما بنویسد. این تست معمولاً بین هفته‌های ۲۸-۲۴ بارداری انجام می‌شود. باید یک مایع بسیار شیرین بنوشید و یک ساعت بعد نمونه خون از شما گرفته می‌شود. اگر بدن شما قادر باشد انسولین کامل تولید کند که با افزایش ناگهانی قند دسته و پنجه نرم کند، جواب آزمایش خوب است وگر نه معاینات پیچیده‌تری نیاز خواهد بود.
اگر معمولاً موهایتان را رنگ می‌کنید، بهتر است در دوران بارداری تا تولد از مواد طبیعی استفاده کنید. اگر چه هیچ گونه مدرک علمی محکمی وجود ندارد که رنگ کردن موها خطری برای بارداری است اما بهتر است که جانب احتیاط را رعایت کرده و تا بعد از تولد کودکتان از زدن هر گونه رنگ مو یا درمان شیمیایی روی پوست سر اجتناب کنید.
مقداری آب زغال اخته در یخچال نگهداری کنید. زیرا سرشار از ویتامین C است. همچنین به خاطر اسیدی بودنش باکتری‌هایی که موجب عفونت مجاری ادراری می‌شوند را نیز از بین می‌برد. علاوه بر اینها طعم و مزه بسیار خوبی هم دارد.
یک چهارپایه کوچک زیر میز کار یا جلوی صندلی‌تان بگذارید و پاهایتان را روی آن قرار دهید تا  از ورم پا و متراکم شدن خون جلوگیری شود.

لینک سایر هفته های بارداری:

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته بیست و سوم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%8A%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D8%B3%D9%88%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته بیست و پنجم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%8A%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D9%BE%D9%86%D8%AC%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *