بارداری

هفته بیست و هفتم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و هفتم بارداری

هفته بیست و هفتم بارداری ؛ جای بچه در حال تنگ شدن است. او مجبور است به محدوده خودش فشار بیاورد و رحم شما احتیاج دارد برای اینکه بچه را در خودش جا بدهد،کمی بزرگ‌تر شود و این یعنی که رباط‌ها و ماهیچه‌های شما احساس ناراحتی می‌کند. کمر، لگن، شکم و حتی پاهای شما درد می‌کند و این به خاطر تأثیرات هورمون‌های بارداری است.

به دست آوردن وزن اضافه باعث ناراحتی می‌شود. متوسط وزنی که شمادر ۴۰ هفته بارداری کسب می‌کنید، باید بین ۱۲-۱۰ کیلوگرم باشد. بچه، جفت، مایع آمنیوتیک، پستان‌ها و افزایش حجم خون و کمی چربی اضافه دلایل این افزایش وزن هستند.
اگر این اولین بارداری شما باشد، هر درد و نشانه‌ای شما را به طرف کتاب‌های مرجع می‌کشاند. آیا این حالت‌ها نرمال است؟ آیا حال بچه خوب است؟ اما اگر قبلاً تجربه بارداری را داشته‌اید، کمتر نگران هستید. کمی نگرانی در بارداری نرمال است و باعث توقف رفتارهای خطرناک می‌شود اما اگر این احساس نگرانی، شما را عصبی و مستأصل کرده و روی شادی روزمره شما تأثیر گذاشته، می‌توانید در مورد آن با کسی صحبت کنید.

تغییرات جسمانی شما در این هفته

همچنان‌که شکم شما بزرگ می‌شود، رحم شما نیز احتیاج به فضای بیشتری پیدا می‌کند. به خاطر اینکه شش‌های شما فضای همیشگی برای انبساط را ندارد، احساس نفس تنگی می‌کنید. گاهی اوقات نیاز دارید نفس عمیقی بکشید. مراقب نشستن و ایستادن خود باشید. قوز نکنید و به ریه‌ها فضای کافی برای رساندن اکسیژن به خود و کودکتان بدهید.
در این هفته کمی احساس خارش روی شکم می‌کنید؛ حسی مانند راه رفتن مورچه. این به خاطر کش آمدن تارهای کولاژن در لایه‌های میانی پوست است. مالیدن کرم مرطوب‌کننده بعد از حمام روی شکم مؤثر است.
لباس‌های نخی پوشیده و از گرمای زیاد بپرهیزید. ممکن است با خستگی شدید به تختخواب بروید ولی نتوانید بخوابید. مغز شما پر از افکار جور واجور است و دائم به حل مسأله فکر می‌کنید. احتمالاً یکی دوبار بلند شده و به توالت می‌روید.
دراز کشیدن در تختخواب و از این دنده به آن دنده شدن بی‌فایده است. بلند شوید، یک لیوان شیر بنوشید، کمی تلویزیون تماشا کنید یا کتاب بخوانید، دوش بگیرید و به رختخواب بروید، یک ملافه تمیز، هوای تازه و چند بالش محافظ می‌تواند مفید باشد.
اگر شما در بعد از ظهر دوست دارید کمی بخوابید ولی از ترس بی‌خوابی در شب مقاومت می‌کنید، سریع به تختخواب رفته و حداکثر استفاده را از علائم خستگی ببرید. سعی کنید وقت منظمی را برای خواب خود قرار دهید و قبل از خواب از کامپیوتر استفاده نکنید و تحریکات محیطی را خنثی کنید.
ممکن است احساس ناراحتی در تونل مچ دست بکنید (Carpaltunnel syndrome). تغییرات هورمونی ناشی از بارداری باعث افزایش آب میان‌بافتی در تونل کارپال مچ دست شده و عصب مدیان را تحت فشار قرار داده و ایجاد درد می‌کند. آتل بستن و فیزیوتراپی مفید هستند. سعی کنید هنگام خوابیدن دستتان را روی یک بالش قرار دهید. این عمل باعث می‌شود آب اضافه مچ دست شما کشیده شود.

تغییرات عاطفی شما در هفته بیست و هفتم بارداری

در هفته بیست و هفتم بارداری شما دچار هیجان می‌شوید.. اگر کارمند هستید و مرخصی زایمان نگرفته‌اید، در این هفته، این کار را انجام دهید.
در این هفته احتمالاً به تغییراتی که کودک شما روی رابطه شما با همسرتان گذاشته فکر می‌کنید. وقتی یک گروه دو نفری قرار است که سه نفر بشوند، نیاز به برقراری قوانین جدید است و اگر شما فرزند دیگری داشته باشید، این مسأله کمی پیچیده‌تر می‌شود. وظیفه پدر و مادری بسیار مهم است و برای اینکه به نحو احسن انجام شود، نیاز به تغییرات بزرگی دارد.

تغییرات جنین شما در هفته بیست و هفتم بارداری

در هفته بیست و هفتم بارداری می‌توان جنین را از سر تا پاشنه پا اندازه گرفت. او اوقات کمتری را چمباتمه زده و بیشتر اوقات بدنش کشیده و باز است. متوسط قد کودک شما در هفته بیست و هفتم بارداری، ۳۸ سانتیمتر است. او به سرعت رشد می‌کند و چربی‌های مهم زیر پوست و اطراف اندام حیاتی او شکل می‌گیرند. کمتر استخوانی است و کم کم در حال تپل شدن است.
در این هفته تغییرات بزرگی در چشم جنین شما اتفاق می‌افتد و شبکیه چشم او کامل‌تر می‌شود. او یاد گرفته چگونه با مکیدن انگشت شست، خودش را تسکین دهد. این لذت ساده یک عمل غیرارادی نیست. او هنوز مایع آمنیوتیک را تنفس کرده و از ریه‌هایش خارج می‌کند. نفس کشیدن را برای هنگام تولد تمرین می‌کند. تمام اکسیژنی که جنین شما نیاز دارد، هنوز توسط جفت تهیه می‌شود.

توصیه‌های این هفته

دریاره نحوه شیر دادن به کودکتان فکر کنید. یکی از شاخص‌های اصلی برای شیردهی نگرش مثبت مادر در دوران بارداری تا تولد است. یک شوهر حامی و مهربان و نگرش مثبت درباره شیردهی از طرف مادر و مادرشوهر از دیگر عوامل مؤثر هستند.

لینک سایر هفته های بارداری:

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته بیست و ششم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%8A%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D8%B4%D8%B4%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته بیست و هشتم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%8A%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D9%87%D8%B4%D8%AA%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *