بارداری

هفته دوازدهم بارداری

هفته دوازدهم بارداری

حالا که در هفته دوازدهم بارداری هستید، اشتهای شما در حال برگشتن است و فکر غذا خوردن حال شما را به هم نمی‌زند. برای بعضی از زنان داشتن اشتهای سیری‌ناپذیر در مورد غذاهایی که قبلاً جذابیتی برای آنها نداشته، طبیعی است. اغلب بافت غذاها است که باعث ولع می‌شوند تا مزه آنها. قرچ قوروچ خوردن یخ، خوردن سبزیجات تازه، ماست و آبنبات جویدنی جذابیت کافی دارند. مقداری غذای دلخواه خود را دم دست نگه دارید.

تغییرات جسمانی شما در هفته دوازدهم بارداری

پوست اطراف نوک پستانتان تیره‌تر می‌شود. متوجه لکه‌های تیره‌رنگی روی صورتتان می‌شوید. شروع خط‌های تیره عمودی از ناحیه زهاری است. این به خاطر تأثیرات هورمونی است و بعد از زایمان طبیعی کم‌رنگ خواهد شد. افزایش حجم خون شما باعث احساس گرگرفتگی می‌شود. جوش‌های آزاردهنده که باعث اذیت شما شده، در حال بهبود است.
از هفته دوازدهم به بعد نیازی نیست که مکرراً به دستشویی بروید. رحم شما در حال بالا آمدن از لگن است و مثانه شما فضای بیشتری برای پر کردن ادرار دارد. زمانی که در تختخواب دراز کشیده‌اید و مثانه شما پر است، می‌توانید رحمتان را که از بالای استخوان زهار بیرون زده احساس کنید.

تغییرات عاطفی شما در این هفته

از این هفته به بعد شما احساس می‌کنید شاد و سرحال هستید و انرژی شما در حال برگشتن است. بسیاری از زنان می‌گویند وقتی فکر می‌کنند که دیگر حالت تهوع ندارند، از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجند. از هفته دوازدهم شما احساس راحتی و آرامش می‌کنید. خطر سقط جنین کاهش یافته و زوجین احساس می‌کنند زمان ایده‌آلی است که این خبر را به دیگران بگویند.

هنوز حساس‌تر از مواقع عادی هستید.

میل جنسی شما که به خواب زمستانی رفته بود، ناگهان برگشته است.

به همین دلیل شما نسبت به سابق انرژی بیشتری به دست آورده‌اید و مقدار زیادی خون وارد دستگاه تناسلی شما شده است.

ادامه رابطه زناشویی کاملاً بی‌خطر است، مگر اینکه در خطر زایمان پیش از موقع با پارگی غشا باشید. بعضی از زنان معتقدند که میل جنسی آنها قبل از بارداری بیشتر بوده. بعضی نگران این موضوع هستند که آمیزش جنسی به کودکشان آسیب برساند. نگران نباشید کودک شما به وسیله یک مخاط توپی‌شکل ضخیمی که دهانه رحم شما را پوشانده، محافظت می‌شود و مایع آمنیوتیکی مانند یک سپر در برابر همه فشارها و ضربه‌ها عمل می‌کند.

چشم‌های کودک شما حداقل تا حدود هفت ماهگی بسته است.

تغییرات جنین شما در این هفته

جنین شما دو برابر سه هفته گذشته است. حالا به اندازه یک آلوی رسیده است و حدود ۵ تا ۶/۵ سانتی‌متر طول دارد. تمام مدت در حال حرکت، لگد زدن، کشش، پیچ‌خوردگی و گردش است اما به دلیل اینکه بسیار کوچک است و رحم شما در بالای لگن قرار دارد، هنوز قادر نیستید حرکت او را احساس کنید. جنین شما همچنان که بزرگ می‌شود و رشد می‌کند، به دیواره رحمی فشار می‌آورد و شما می‌توانید حرکت او را احساس کنید.

مراکز استخوانی شدن در بیشتر استخوان‌های جنین ظاهر می‌شود.

در این هفته مغز استخوان جنین شما شروع به تولید گلبول‌های سفید خون می‌کند. بین هفته‌های ۱۸-۱۲ یک مرحله مهم و اساسی در رشد مغز جنین شما است. از مصرف الکل و دخانیات بپرهیزید زیرا عوارض درازمدتی را در جنین شما می‌گذارد.

در این هفته غده هیپوفیز شروع به کار و ساختن هورمون‌های خود می‌کند.

جفت جنین شما در حال انجام مهم‌ترین کارش یعنی تصفیه اکسیژن و مواد مغذی است. چقدر بامزه است که جنین شما در این هفته می‌تواند شست خود را بمکد، پلک‌های او چشم‌ها را کاملاً می‌پوشاند و آنها کاملاً محافظت می‌شوند.
در این هفته روده‌های جنین شما شروع به انقباض و شل کردن می‌کند. اولین مدفوع جنین شما مکونیوم (Meconium) نامیده می‌شود که ماده‌ای چسبناک و به رنگ سبز سیر است.

توصیه‌های هفته دوازدهم بارداری

از انجام ورزش‌هایی که تهیه اکسیژن را در بدن کم می‌کند بپرهیزید. غواصی، کوهنوردی و مسافرت به نواحی با ارتفاع پست خطرناک هستند و بهتر است از این ورزش‌ها تا بعد از تولد اجتناب کنید.

در مورد نوشتن یک نامه به جنینتان فکر کنید. اگر چه به نظر احمقانه می‌آید اما برای هر دو شما در سال‌های آینده هیجان‌انگیز خواهد بود و شگفت‌زده می‌شوید که این سال‌ها چقدر سریع گذشته است.

با غذاهایی که باعث بیماری شما و جنین می‌شود، آشنا شوید.

لیستریال (Listeria) یک نوع بیماری است که از غذا تولید می‌شود و برای زنان باردار و جنین بسیار خطرناک است. از خوردن غذاهایی که دارای انواع پنیرها است، غذاهای خام دریایی، سالادهای آماده، غذاهای گوشتی سرد آماده و گوشت خام بپرهیزید.

لینک سایر هفته های بارداری:

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته یازدهم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%8A%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته سیزدهم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B3%D9%8A%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *