بارداری

هفته سیزدهم بارداری

هفته سیزدهم بارداری

تا هفته سیزدهم بارداری حداقل یک بار تحت معاینه پزشک زنان قرار گرفته‌اید و ضربان قلب کودکتان را شنیده‌اید. برای زنانی که در مورد بارداری خود تردید دارند، اولین سونوگرافی می‌تواند تغییری در زندگی آنها ایجاد کند.

هنگامی که برای معاینه پزشکی یا سونوگرافی می‌روید، دیدن زنان باردار در اتاق انتظار این احساس را به شما می‌دهد که عضو یک باشگاه هستید و شاید بعضی از زنان باردار، مطمئن‌تر و آرام تر از شما به نظر برسند.

همه شما به یک دلیل آنجا نشسته‌اید و هر کدام داستان منحصر به فرد خودتان را دارید.

تغییرات جسمانی شما در هفته سیزدهم بارداری

احساس کم‌کاری در روده هنوز با شما است. تعدادی از زنان باردار بیشتر فکر رفتن به دستشویی را می‌کنند تا واقعاً احتیاج به رفتن به دستشویی داشته باشند. مقدار زیاد فیبر، آب، ورزش، آبمیوه‌های تازه، آب آلو، غلات، دانه‌ها و نان سبوس‌دار به شما کمک می‌کنند تا از دست یبوست خلاص شوید.

یبوست را با غذاها و مایعات درمان کنید و سعی کنید از دارو استفاده نکنید.

در هفته سیزدهم بارداری سایز رحم شما به اندازه یک گریپ فروت است و در آخر روز یا هنگامی که نشسته‌اید، احساس سنگینی می‌کنید. اطراف شکم شما به نظر کمی متفاوت می‌آید؛ گردتر شده و دور کمر شما کمتر مشخص است. در صورتی که شما قبلا بچه‌دار شده باشید، این مشخصات کمتر به چشم می‌خورد. ماهیچه‌ها و رباط‌هایی که ناحیه شکمی را حمایت می‌کنند، تنبل هستند و قبلاً بیشتر کش می‌آمدند.

فصل زمستان به خاطر پوشیدن لباس‌های زیاد بهترین زمان برای پوشاندن و پنهان کردن بارداری است.

اگر هنوز حالت تهوع دارید، بهتر است وعده‌های غذایی خود را از سه وعده در روز به شش وعده افزایش دهید. سعی کنید به مدت طولانی گرسنه نمانید و سطح قند خون خود را ثابت نگه دارید. یک تحقیق نشان داده مادرانی که پسر، باردار هستند، بیشتر غذا می‌خورند تا مادرانی که دختر، باردار هستند.

تغییرات عاطفی شما در هفته سیزدهم بارداری

سایز شکم شما مانع از حرکت‌های فیزیکی معمولی نمی‌شود. شتاب رفتن شما برای رفتن به توالت کمتر شده و در این هفته آرام‌تر و ساکت‌تر هستید. اگر احساس انرژی بیشتری می‌کنید، بهتر است در مورد روابط خود با همسرتان تجدید نظر کنید. تاکنون وقت بیشتری برای رفتن به توالت صرف کرده‌اید تا برای همسرتان؛ تلخ است ولی واقعیت دارد. زمانی را برای صحبت با همسرتان درباره چیزهایی به غیر از حال خودتان بگذارید. همسر شما نیاز به توجه دارد.

هفته سیزدهم بارداری

تغییرات جنین شما در این هفته

جنین شما در هفته سیزدهم به اندازه یک هلوی رسیده است. موهای نرم در همه بدنش نمایان است و این موها پوست جنین شما را در مایع آمنیوتیک محافظت می‌کند.
در هفته سیزدهم تارهای صوتی جنین شما آماده می‌شود. ارتباط بین مغز جنین، ماهیچه‌ها و اعصاب تاکنون شکل گرفته است. جنین شما قادر است آزادانه حرکت کند و از ماهیچه‌هایش برای کشیدن و هل دادن خودش به جاهای مختلف استفاده کند.

توصیه‌های هفته سیزدهم بارداری

مقداری دستمال کاغذی دم دست داشته باشید. گرفتگی بینی در هفته سیزدهم شروع می‌شود و این به علت سرماخوردگی نیست. خونریزی بینی و گرفتگی گوش نیز از نشانه‌های عادی است و به خاطر افزایش مقدار خون در غشاء مخاطی شما است.

فکر نکنید که می‌توانید به جای دو نفر غذا بخورید. مگر اینکه در اوایل بارداری واقعاً وزن کم کرده باشید. وزن اضافه شده ایده‌آل بین ۱۲-۱۰ کیلوگرم است. به خاطر داشته باشید که کیفیت غذا مهم‌تر از کمیت آن است. مراقب چیزی که در دهانتان می‌گذارید، باشید.

اقدام به تهیه لباس بارداری کنید.

لباس‌های راحت و گشاد بپوشید و از بستن کمربندهای تنگ بپرهیزید.

لینک سایر هفته های بارداری:

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته دوازدهم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته چهاردهم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *