بارداری

هفته سی ام بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته سی ام بارداری

هفته سی ام بارداری ؛ شمارش معکوس شروع شده و شما سه‌چهارم راه را رفته‌اید و از اینکه چگونه این ۱۰ هفته باقیمانده هم سپری خواهد شد، شگفت‌زده می‌شوید. هر روز که می‌گذرد، به زمان زایمان نزدیک‌تر می‌شوید. کمی تغییرات عاطفی را در خود احساس می‌کنید. به زنان باردار دیگر توجه کنید، به بچه‌ها و تجربیات سایر زنان باردار علاقمند می‌شوید.

با تماشای اخبار و شنیدن داستان‌های غم انگیز موجی از نگرانی در شما به وجود می‌آید. از نظر عاطفی خیلی شکننده‌تر شده‌اید. همه اینها طبیعی است و بدان معنی نیست که دچار افسردگی پس از زایمان خواهید شد. این همه نرمش و انعطاف در مادران برای این است که بتوانند با حساسیت بیشتری به تربیت کودکشان بپردازند.

تغییرات جسمانی شما در هفته سی ام بارداری

از حالا به بعد دفعات ادرار کردنتان زیادتر می‌شود. بچه شما بزرگ‌تر می‌شود و دقیقاً روی مثانه قرار می‌گیرد و این یعنی که مثانه شما نمی‌تواند حجم زیادی از ادرار را درون خود نگه دارد. با عجله از دستشویی خارج نشوید. سعی کنید مثانه را کاملاً تخلیه کنید تا از عفونت مجاری ادراری جلوگیری شود.
بی‌خوابی هنگام شب شما را آزار می‌دهد. در سه ماهه سوم این عادی است و کار زیادی نمی‌توان برای آن انجام داد جز اینکه وقت منظمی را برای خوابیدن در نظر بگیرید و از کافئین در بعد از ظهر اجتناب کنید. استفاده از قرص خواب در هنگام بارداری بسیار خطرناک است و اصلاً توصیه نمی‌شود. به جای آن، شیر بنوشید، در تختخواب خود چند بالش قرار دهید، روی پهلو بخوابید و پای رویی خود را روی یک بالش قرار دهید. تلفن همراه و کامپیوتر را هم از اتاق خواب بیرون ببرید.
ممکن است از واریس رنج ببرید. تا زمانی که فشار رحم در عروق اصلی ناحیه لگنی وجود دارد، راه چاره‌ای نیست. متأسفانه ممکن است حتی بدتر هم شود. بعضی از زنان دچار واریس در فرج (ناحیه واژن) می‌شوند که یک بیماری فوق‌العاده ناراحت‌کننده است؛ به‌خصوص اگر با هموروئید توأم شود. حمام آب سرد و اجتناب از ایستادن طولانی‌مدت می‌تواند مفید باشد. هر وقت که می‌توانید، پاهای خود را بالا نگه دارید. واریس معمولاً بعد از زایمان برطرف می‌شود، اگر چه در بعضی زنان این مشکل ادامه خواهد داشت.

تغییرات عاطفی شما در هفته سی ام بارداری

اگر هنوز کار می‌کنید، تمرکز روی مسائل دیگران، برای شما سخت است. حتی اگر افراد مورد علاقه شما باشند. اگر به طور تمام‌وقت کار می‌کنید، بهتر است آن را به نیمه‌وقت کاهش دهید.
اگر فرزند دیگری دارید که نیاز به مراقبت شما دارد و وقت استراحت ندارید، سعی کنید بعد از ظهر که کودکتان خوابیده شما هم کمی دراز بکشید. از همسرتان بخواهید در مراقبت از فرزندتان به شما کمک کند تا وقت استراحت داشته باشید. خستگی مفرط منجر به نابسامانی عاطفی در خانواده می‌شود.
همسرتان را در جریان احساساتتان قرار دهید. از بارداری شما مدتی گذشته، شادی اولیه او به یک چیز معمولی تبدیل شده است. برنامه‌ریزی کنید هنگام معاینات ماهانه همراه شما باشد و کمی درباره کودکتان با او صحبت کنید. رابطه او با کودک بسیار مهم است و این ارتباط از زمانی که شما باردار می‌شوید، شروع می‌شود.
شما در تمرکز کردن مشکل دارید. اگر در حال مطالعه باشید، ذهن شما همه جا می‌رود؛ به جز روی کتابتان.

تغییرات جنین شما در هفته سی ام بارداری

جنین در این هفته حدود ۲۷ سانتیمتر قد و حدود ۱/۵ کیلوگرم وزن دارد. از خوردن لذت ببرید و اگر دلتان غذایی را می‌خواهد، آن را استفاده کنید.
در هفته سی ام بارداری چربی بیشتری زیر پوست جنین شما جمع شده، او کامل‌تر و گردتر شده است. نسبت به سابق، کمتر ضعیف به نظر می رسد. پوست شل و تاخورده‌اش در روی دست‌ها و پاها و بدن، پر، نرم و کمی صاف شده است.
مغز جنین رشد کرده و دستگاه عصبی تقریباً کامل شده و دارای میلیون‌ها عصب است و منتظر ارتباط محبت‌آمیز و تحریک از جانب شما است. منتظر نمانید که جنینتان به دنیا بیاید و بعد با او ارتباط برقرار کنید. با او صحبت کنید، برایش آواز بخوانید، شکمتان را ماساژ دهید و پیش خود شکل کودکتان را مجسم کنید. همه اینها برای تشکیل یک ارتباط عاطفی اولیه مفید است.
در این هفته جنین شما ممکن است به هر طرف بخوابد؛ سر بالا، سر پایین، به پهلوها حتی در امتداد شکم. فرصت پشتک زدن برای او از بین رفته و او مرتب رشد می‌کند و فضای درون رحم شما را اشغال می‌کند.
ناخن‌های جنین شما در این هفته تقریباً در نوک انگشتان قرار می‌گیرد. بعضی از نوزادان نیاز دارند چند روز بعد از تولدشان ناخن‌هایشان گرفته شود وگرنه صورت خود را خراش می‌دهند.

توصیه‌های این هفته

هنگامی که نزد پزشک می‌ر‌وید، لیستی از سؤالات تهیه کنید. در هنگام بارداری تا تولد مغز شما مانند الک عمل می‌کند. هر چه شما حفظ می‌کنید، به سرعت فراموش می‌کنید. ناامید نشوید. هر وقت سؤالات یادتان آمد، به سرعت یادداشت کنید. هرگز از پرسیدن سؤال از پزشکتان خجالت نکشید. قبل از شما میلیون‌ها بار این سؤالات پرسیده شده است.

لینک سایر هفته های بارداری:

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته بیست و نهم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%8A%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D9%86%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته سی و یکم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D9%8A%D9%83%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *