بارداری

هفته سی و دوم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته سی و دوم بارداری

در هفته سی و دوم بارداری وارد ماه هشتم بارداری می‌شوید. فقط ۲ ماه دیگر مانده است. اگر این اولین بچه شما باشد، احساستان آمیزه‌ای از ترس و هیجان است. پدر و مادر شدن برای اولین بار، نیاز به تغییرات اساسی در زندگی دارد.

بچه شما در همه نیازهایش به شما وابسته است و برای اینکه یاد بگیرید چگونه نیازهای او را برآورده کنید، احتیاج به زمان دارید. اگر کودک دیگری داشته‌اید، به این فکر می‌کنید که چگونه یک نوزاد جدید در خانواده شما جا می‌گیرد و چگونه زمان برای مراقبت از او به دست می‌آورید.

تغییرات جسمانی شما در هفته سی و دوم بارداری

شکم شما بزرگ شده و دیدن ناف و زانوها برایتان سخت‌تر شده است. فضای زیادی بین پستان‌ها و شکم وجود ندارد و برای شما راحت‌تر است که لباس زیر مخصوص بارداری استفاده کنید؛ حتی در هنگام خوابیدن.
مراقب عرق‌سوز شدن زیر پستان‌های خود باشید که گرما آن را تشدید می‌کند. دوش آب سرد و استفاده از پودر مخصوص در بهبود عرق‌سوز شما مؤثر خواهد بود.

ممکن است موقع نشستن وقتی که پاهایتان را دراز می‌کنید تا خستگی برطرف شود، آه بکشید. از خرید طولانی‌مدت و باسرعت بپرهیزید. یاد بگیرید باسرعت حرکت نکنید. تحمل کارهایی که نیاز به مقداری فعالیت جسمانی دارد، برای شما سخت‌تر می‌شود. کمی استراحت در میان روز را برای خودتان در نظر بگیرید.

همزمان که جنین شما رشد می‌کند، وزن شما نیز افزایش می‌یابد. بعضی از زنان باردار در هر هفته نیم کیلو وزن اضافه می‌کنند. نگهداری آب نیز باعث اضافه‌وزن می‌شود که تا حدودی اجتناب‌ناپذیر است.
مراقب افزایش وزن ناگهانی و سردرد باشید. اینها نیز از عوارض رشد جنین است. در این زمینه با پزشکتان مشورت کنید.

معاینات بارداری شما از حالا تا هفته ۳۶ بارداری دو هفته یک بار است و بعد از آن به هفته‌ای یک بار افزایش می‌یابد. به چک کردن ادرار و فشار خون عادت کنید. اگرچه به نظر کمی یکنواخت و کسل‌کننده است اما مهم است که به دقت بررسی شوید.
در سه ماهه سوم مشکلاتی نظیر تشنج حاملگی، دیابت حاملگی و زایمان زودرس رایج‌تر است.

تغییرات عاطفی شما در هفته سی و دوم بارداری

در هفته سی و دوم بارداری ممکن است دوست نداشته باشید که دوران بارداری تا تولد تمام شود؛ اگرچه زمان به سرعت سپری می‌شود.

اگر مجبور به مراقبت از کودک دیگری هستید، دولا شدن، حمام کردن بچه، بردن او بیرون از منزل برای قدم زدن و جمع و جور کردن اسباب بازی‌های او به خستگی‌های شما می‌افزاید. اگر در این مورد رنج می‌برید، از همسرتان بخواهید به شما کمک کند. توقع نداشته باشید همسرتان فکر شما را بخواند.

تغییرات جنین شما در هفته سی و دوم بارداری

جنین شما حدود ۱ کیلو و ۸۰۰ گرم وزن دارد و قد او کمی کمتر از ۵۰ سانتیمتر است. بیشتر اوقاتش را صرف لگد زدن، قورت دادن، حرکت دست‌ها به اطراف، مکیدن انگشت و اخم کرن می‌کند. حتی می‌تواند سرش را به اطراف حرکت دهد و چشم‌هایش را باز و بسته کند. همه فضای درون رحم شما را پر کرده است.
جنین هر روز دوره‌هایی از فعالیت و استراحت را دارد. بعضی از زنان باردار معتقدند که به محض رفتن به تختخواب کودکشان شروع به حرکت‌های نرمشی می‌کند.

پوست کودک شما کمتر مات به نظر می‌رسد و بیشتر شبیه پوست کامل شده است. چربی بیشتری زیر پوستش ساکن شده و پوست تاخورده او را چاق کرده است.

استخوان‌های جنین سخت‌تر و آهکی‌تر شده و این بدان معنی است که تغذیه شما در این مرحله بسیار مهم است. مصرف ۳ یا ۴ وعده غذای سرشار از کلسیم مانند شیر و پنیر و ماست، بادام، ماهی با استخوان‌های قابل خوردن و سبزیجات سبز برگدار موارد خوبی هستند.

توصیه‌های این هفته

هنگام پایین آمدن از تختخواب مراقب کمر خود باشید. اول به طرف پهلو برگردید، بعد خودتان را به لبه تخت بکشید (با استفاده از دست‌ها و حرکت دادن باسن)، به مدت یک یا دو دقیقه در لبه تخت بنشینید، سپس پایین بیایید. عادت کنید اول یک یا دو دقیقه نشسته و سپس بایستید زیرا فشار خون شما وقتی خوابیده‌اید در مقایسه با هنگامی که ایستاده‌اید کمتر است. پس زمان دهید تا تنظیم شود.

از خوردن غذای زیاد و سنگین که گویی یک تکه آجر در معده شما است، بپرهیزید. به جای آن، یک غذای سبک و زودهضم استفاده کنید. سبزیجات، ‌ماست، میوه، سالاد، غلات، بیسکویت وکلوچه نمونه‌ها خوبی از یک خوراک مختصر و سالم هستند. آب زیاد بنوشید زیرا باعث می‌شود کههم از نظر ذهنی هوشیار شوید و همچنین کلیه‌های شما خوب کار کند.
به فکر تهیه یک دوربین برای گرفتن عکس از کودکتان در هنگام تولد باشید.

لینک سایر هفته های بارداری:

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته سی و یکم” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D9%8A%D9%83%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته سی و سوم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%D9%88%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *