بارداری

هفته سی و سوم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته سی و سوم بارداری

نادیده گرفتن بارداری در این هفته برای شما امکان‌پذیر نیست. بسیاری از زنان، بارداری را یک دوره ۴۰ هفته‌ای می‌دانند. اگرچه ممکن است شما از لحظه لحظه بارداری خود لذت نبرید اما در اغلب موارد صحبتی از این موضوع بیان نمی‌کنید. اگر این اولین بارداری شما است، می‌توانید در هفته سی و سوم بارداری برخود و همسرتان تمرکز کنید اما اگر بچه‌های دیگری نیز دارید، این زمان فرصتی برای محدود کردن فعالیت خود و استراحت کردن است. تلاش کنید در زمان حال زندگی کنید و زیاد به آینده فکر نکنید. در این هفته بیشتر باید بنشینید، نفس عمیق بکشید و استراحت کنید و خود و جنینتان از فواید این کارها لذت ببرید.

تغییرات جسمانی شما در هفته سی و سوم بارداری

ممکن است در این هفته گاهی بی‌اختیاری ادرار را تجربه کنید که مشکل رایجی است؛ به‌خصوص در زنانی که قبلاً بارداری را تجربه کرده‌اند. وقتی عطسه یا سرفه می‌کنید، ممکن است مقداری ادرار از مثانه شما خارج شود. این مشکل در اواخر بارداری شایع است و بعضی از زنان برای شرمسار نشدن، نیاز به پد پیدا می‌کنند. انجام ورزش‌های کف لگن در قوی کردن عضلات و حمایت از مثانه به شما کمک می‌کند.

اگر از لنز استفاده می‌کنید، ممکن است در این هفته چشمانتان حساس شود و استفاده از لنز راحت نباشد. اکثر زنان تا بعد از زایمان، دوباره به عینک روی می‌آورند. در این مرحله از بارداری لازم نیست از عینک و لنز جدید استفاده کنید. این مشکل بعد از زایمان حل می‌شود.

سوزش سر دل ممکن است در این هفته به دلیل فشاری که جنین بر معده ایجاد می‌کند، دوباره عارض شود و در هنگام خوردن غذا احساس راحتی نداشته باشید. بعضی غذاها نظیر غذاهای پرادویه، داغ و وعده‌های غذایی سنگین این حالت را بدتر می‌کنند. در صورت استفاده از هرگونه دارویی با پزشک یا داروساز مشورت کنید. غذاهایی مانند شیر، ماست، پنیر و تخم مرغ این مشکلات را تخفیف می‌دهند.

انقباضات آرام در این هفته افزایش می‌یابند. چنین دردهایی در اواخر بارداری عادی است. نگران نباشید. تغییرات حالت بدن و دوش آب گرم اغلب تسکین‌بخش هستند.

تغییرات عاطفی شما در هفته سی و سوم بارداری

رفتار نوسانی‌تان در این هفته به شما احساس بی‌تعادلی می‌دهد. به دلیل شرایط جسمتان، احساس بیزاری از بارداری دارید. به دنبال احساس رضایت می‌گردید و دوست دارید همسرتان بهتر درک کند. در این هفته می‌توانید با استفاده از وسایل ارتباطی نظیر تلفن و اینترنت با دیگر مادران در مورد شرایط دوران بارداری تا تولد صحبت کنید.

مشکلات خواب در این هفته رخ می‌دهند که با برنامه‌ریزی درست خواب، این مشکلات قابل برطرف شدن است. از خوردن کافئین و شکلات در بعد از ظهر و غروب و بعد از ساعت ۴ اجتناب کنید.

تغییرات جنین شما در هفته سی و سوم بارداری

ریه‌های جنین در این هفته در حال تکامل هستند و اگر در این هفته به دنیا بیاید، احتمالاً به حمایت‌های تنفسی نیاز دارد. ریه‌ها در حال ترشح سورفکتانت هستند که برای کار ریه‌ها ضروری است. در هفته سی و سوم بارداری در صورت خطر زایمان زودرس، برای به بلوغ رسیدن جنین، باید کورتیزون تزریق شود تا به رسیده شدن ریه‌های جنین کمک شود.

در این هفته میزان مایع آمنیون در بیشترین حد خود یعنی تقریباً حدود یک لیتر است. این مایع نفش تنظیم‌کننده حرارت بدن جنین را دارد. میزان مایع آمنیون وابسته به حجم ادراری است که جنین در طول روز تولید می‌کند.

توصیه‌های این هفته

برای تأمین هزینه‌های تولد باید مقداری پول کنار بگذارید. باید نسبت به حرکات و اوقات استراحت جنین خود آگاه باشید. شما بهترین فرد جهت تشخیص حرکات جنین خود هستید. به دلیل بزرگ شدن جنین در رحم و کاهش فضای آن، در این هفته حرکات جنین کاهش می‌یابد.

لینک سایر هفته های بارداری:

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته سی و دوم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته سی و چهارم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *