بارداری

هفته سی و ششم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته سی و ششم بارداری

هفته سی و ششم بارداری ؛ به وقت موعود، نزدیک‌تر می‌شوید. فقط ۴ هفته باقی مانده که کودکتان را در آغوش بگیرید و کودک شما آماده زندگی مافوق‌رحمی شود. حس آرامش قبل از توفان را دارید و هر روز که می‌گذرد، به روز موعود نزدیک‌تر می‌شوید. اگر یک روز صبح از خواب بیدار شوید و ببینید که همه جا را خاک و کثیفی گرفته، از اینکه چطور تاکنون احساس فرسودگی و خستگی می‌کردید، متعجب می‌شوید. اکنون انرژی‌تان برگشته و می‌خواهید همه جا را به سرعت سر و سامان بدهید. بعد از تولد کودکتان از این خانه‌تکانی خوشحال می‌شوید زیرا در هفته‌های اول تولد کودک، کار کردن برای شما غیرممکن خواهد بود. سعی کنید هیجان‌زده نشوید و فشار زیاد به خود و همسرتان وارد نکنید. کارها را به تدریج انجام دهید و در این راستا از خانواده کمک بگیرید.

تغییرات جسمانی شما در هفته سی و ششم بارداری

در این هفته خوابیدن تقریباً یک رؤیا به نظر می‌رسد. خوابیدن روی شکم غیرممکن است و خوابیدن روی کمر (به پشت) هم توصیه نمی‌شود و تنها راه، خوابیدن به پهلوها است. در نتیجه، با درد ناحیه ران و باسن مواجه خواهید شد. در هنگام خواب چند بالش اطراف خود بگذارید و یک بالشتک زیر باسن خود قرار دهید.

چند نوبت در هنگام شب به توالت رفتن برای شما عادی می‌شود. رحم شما آن قدر بزرگ می‌شود که مثانه نمی‌تواند کاملاً پر شود. در نتیجه زود به زود احساس دفع ادرار به شما دست می‌دهد. از تغییر ناگهانی حالت خوابیده به ایستاده اجتناب کنید. اجازه دهید فشار خون شما تنظیم شود. در هنگام شب چراغ توالت را روشن بگذارید تا ریسک زمین خوردنتان به حداقل برسد.

از این هفته به بعد، معاینات پزشکی هفته‌ای یک بار می‌شود. فشار خون، وزن و سایز مادر اندازه‌گیری می‌شود تا متوجه شوند که آیا با تاریخ زایمان شما جور در‌می‌آید؟ اگر هر گونه اختلالی دیده شود، پزشک برایتان سونوگرافی تجویز می‌کند تا سایز بچه، مقدار مایع آمنیوتیک و سایز جفت بررسی شود.

واکنش‌های کودک

اگر در آرام‌ترین لحظات روز به شکم خود نگاه کنید، خطوط اصلی پا، آرنج و زانوی کودک شما دیده می‌شود. اگر ضربه‌ا‌ی بزنید، خواهید دید که کودک به عنوان عکس‌العمل ضربه‌ای خواهد زد. از همسرتان بخواهید این عمل را انجام دهد. اگر همسر شما از روی شکم با کودکتان صحبت کند، کودک به عنوان پاسخ حرکتی انجام می‌دهد.

استخوان‌های لگنی شما در این چند هفته آخر از هم جدا می‌شوند و احساس درد می‌کنید و به طور ناخواسته دستتان را در قسمت پایین کمر، باسن و شکم می‌گذارید. حمام گرم، ماساژ و استراحت به شما کمک خواهد کرد.
اگر در این هفته سر بچه در لگن قرار بگیرد، راحت‌تر نفس می‌کشید و ریه‌ها و دیافراگم شما کمی بیشتر منبسط می‌شوند و به موقعیت طبیعی خودشان حرکت می‌کنند.

تغییرات عاطفی شما در هفته سی و ششم بارداری

به طور جدی به بچه‌دار شدن نزدیک می‌شوید اما انگار هرگز موعد زایمان طبیعی نمی‌رسد. ماه نهم بارداری به نظر تمام‌شدنی نیست؛ به‌خصوص برای زنانی که واقعاً احساس ناراحتی می‌کنند.
در این هفته می‌توانید مرخصی زایمان را شروع کنید. در نتیجه ممکن است باعث تغییرات روحی شما شود. ممکن است احساس راحتی کنید یا غمگین و ناراحت شوید؛ به‌خصوص اگر از کارتان لذت می‌بردید.

تغییرات جنین شما در هفته سی و ششم بارداری

وزن جنین در این هفته ۲ کیلو و ۷۰۰ گرم و قد او ۵۱ سانتیمتر است. اگر جنین شما در این هفته به دنیا بیاید، به هیچ گونه مراقبتی نیاز ندارد و خودش می‌تواند به تنهایی تنفس کند.
روده‌های جنین تنها پر است از Meconium، ماده چسبناک سیاه‌رنگی که اولین مدفوع روده جنین را تشکیل می‌دهد. بعضی از کودکان هنگامی که در رحم هستند، این ماده را دفع می‌کنند. این می‌تواند علامت نگرانی و ناراحتی جنین باشد. اگر این اتفاق بیفتد، مایع آمنیوتیک آلوده شده و رنگ آن از آبکی و روشن به سبز تبدیل می‌شود. اگر کیسه آب شما پاره شد و متوجه این موضوع شدید، باید فوراً پزشکتان را مطلع کنید.

جمجمه جنین شما ساختار پیچیده‌ای دارد و استخوان‌های درون آن جوش نمی‌خورند تا جنین بزرگ‌تر شود. در طول زایمان مهم است که جمجمه جنین با کانال زایمان مادر قالب و سازگار شود.

در هفته سی و ششم بارداری جنین شما در موقعیت زایمان قرار می‌گیرد؛ یعنی سر به طرف پایین است و فضای کافی برای غلتیدن و چرخیدن او وجود ندارد و حرکت‌هایش محدود می‌شود. اگر جنین در موقعیتی به غیر از سر به طرف پایین باشد، باید درباره نحوه زایمان با پزشکتان گفتگو کنید.

توصیه‌های این هفته

مسواک زدن را فراموش نکنید. عفونت لثه باعث زایمان زودرس می‌شود. پس ۲ بار در روز مسواک زدن مهم است. نخ دندان استفاده کنید و مرتباً به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر تاکنون به دندانپزشک مراجعه نکرده‌اید، اکنون یک وقت معاینه بگیرید.

باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی دندان می‌شود، مسری است و مادر می‌تواند آن را به راحتی از راه بزاق دهان و تنفس به دهان استریل کودکش منتقل کند.

لینک سایر هفته های بارداری:

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته سی و پنجم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D9%BE%D9%86%D8%AC%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته سی و هفتم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *