بارداری

هفته سی و هشتم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته سی و هشتم بارداری

هفته سی و هشتم بارداری ؛ اگر تاکنون از همه لحظات بارداری لذت برده‌اید، اکنون شکی آزاردهنده درون شما نفوذ می‌کند. آیا من خیلی بزرگ هستم؟ آیا خیلی کوچک هستم؟ آیا این بچه به دنیا خواهد آمد؟ چگونه این بچه از درون من بیرون خواهد آمد؟ شما بین یک آرامش بی‌حد و مرز و ترس در نوسان هستید.

فقط دو هفته به زایمان شما مانده است. به خاطر این اتفاق مستأصل نباشید؛ به توانایی و سلامت بدن خود ایمان داشته باشید و خوش‌بین باشید که همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت.
در این هفته ممکن است تجربه درد زایمان طبیعی را داشته باشید. اگر پیشرفت نکند و فروکش نکند، آن را تمرینی برای یک عمل واقعی قلمداد کنید.

در این هفته خیلی از زنان باردار Mucous Plug (توده مخاطی که مخاط گردن رحم آن را تولید می‌کند و دهانه گردنه رحم را مسدود می‌کند تا باکتری‌ها وارد دهانه رحم نشوند) را در گردن رحمی از دست می‌دهند و این یک علامت شروع درد زایمان است.

لیست اسم کودکتان را تکمیل کنید و در مورد اسامی که قبلاً به آن فکر نکرده‌اید، تعصب نداشته باشید. به خاطر داشته باشید که زمان تغییر می‌کند و اسمی که شما زمانی به نظرتان برجسته و مناسب بوده، ممکن است اکنون ساده و از مد افتاده باشد.

تغییرات جسمانی شما در هفته سی و هشتم بارداری

احساس می‌کنید که خیلی بزرگ شده‌اید و وقتی به جایی وارد می‌شوید، اولین چیزی که وارد می‌شود، شکم شما است. هفته‌ها از زمانی که هنگام ایستادن قادر به دیدن پاهای خود بوده‌اید، می‌گذرد.
در هفته سی و هشتم بارداری تقریباً پیدا کردن یک موقعیت مناسب برای خوابیدن غیرممکن است. خوابیدن به جلو مناسب نیست، به پشت هم توصیه نمی‌شود. یکی از رگ‌های اصلی خون (Vena Cava) که خون بدون اکسیژن را از قسمت پایین بدن به دهلیز راست می‌برد، در اثر خوابیدن به پشت فشرده می‌شود. بهترین موقعیت خوابیدن به پهلوی چپ است. پای رویی را به طرف زانو خم کرده و روی یک بالش قرار دهید.

این هفته از رفتن به جاهای شلوغ و از تماس با افراد بیمار اجتناب کنید. البته نمی‌توان از بیماری اجتناب کرد ولی می‌توانید خودتان را کمتر در معرض افراد بیمار قرار دهید. برای زایمان و ذخیره انرژی خود باید در بهترین وضع ممکن باشید.

در این هفته پاها و مچ پای شما یکی شده. در دوران بارداری به خاطر تجمع آب در بدن، پاها ورم کرده و باعث ناراحتی می‌شود و سایز کفش شما تغییر می‌کند. نگران نباشید؛ بعد از زایمان تمام آب جمع شده در بدن توسط ادرار دفع شده و ورم پاها برطرف می‌شود.

سینه‌های شما در این هفته آغوز بیشتری تولید می‌کند تا جایی که بعضی از زنان برای جذب چکه‌های آغوز یک تکه پارچه در سینه‌بند خود قرار می‌دهند. اگر کودکی را شیر داده‌اید، این مسأله عادی‌تر است. سینه‌های شما سنگین و ناراحت‌کننده شده‌اند و آماده تغذیه کودکتان هستند.

تغییرات عاطفی شما در هفته سی و هشتم بارداری

شما در این هفته به کمی تفکر و تعمق و آرامش نیاز دارید؛ ماساژ، شنا، یوگا و پیاده‌روی باعث آرام شدن شما می‌شود.
اگر فرزند بزرگ‌تری داشته باشید، با نگاه به او احساس گناه می‌کنید. گویی شما زندگی او را با آوردن کودک دیگری مختل کرده‌اید. ممکن است نگران باشید که چگونه می‌توان فرزند دیگری را به اندازه فرزند قبلی دوست داشت. به خاطر چیزهایی که بعید است اتفاق بیفتد، عذاب نکشید.

قبل از اینکه برای کودک جدید وسیله تهیه کنید ،بهتر است برای فرزند بزرگ‌ترتان چیزهایی تهیه کنید. از فرزند بزرگ‌ترتان درخواست کنید نامه‌ای برای کودک جدید بنویسد. در آینده یادگاری لذت‌بخشی خواهد بود.

تغییرات جنین شما در هفته سی و هشتم بارداری

در این هفته جنین ۳ کیلو وزن دارد و هر روز که می‌گذرد، چربی بیشتری ذخیره می‌کند. قد او کندتر رشد می‌کند و متوسط آن به ۵۳ سانتیمتر می‌رسد.

از این به بعد حرکت جنین شما کند می‌شود. برای اینکه فضای کافی برای تحرک ندارد. بیشتر می‌خوابد و استراحت می‌کند. همچنین احتیاج به ذخیره انرژی برای فرآیند سخت تولد دارد. با وجود این، در صورت هر گونه تحرک غیر عادی جنین موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

توصیه‌های این هفته

با دوستان و فامیلی که به تازگی بچه‌دار شده‌اند، صحبت کنید. مسیر بیمارستان را با همسرتان چک کنید. یک صندلی ماشین برای کودکتان تهیه کنید.

لینک سایر هفته های بارداری:

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته سی و هفتم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته سی و نهم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D9%86%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *