بارداری

هفته نوزدهم بارداری

هفته نوزدهم بارداری

هفته نوزدهم بارداری ‌، تقریباً نصف راه بارداری را رفته‌اید و تغییرات زیادی در بدن شما و کودکتان رخ داده است. در بعضی زنان در این مرحله از بارداری هنوز به غیر از خودشان برای کسی آشکار نیست که باردار هستند. ماهیچه‌های سفت شکمی، رحم شما را پنهان می‌کند و اگر شما در ناحیه کمر دارای اضافه وزن باشید، باعث استتار بارداری شما می‌شود.

اگر مایلید که بارداری خود را پنهان کنید، با دقت در پوشیدن لباس، به‌خصوص در ماه‌های سرد سال می‌توانید شکم خود را بپوشانید.

طبیعت انسان است که خودش را با دیگران مقایسه کند. زنان باردار نیز معمولاً سایز شکم خود را با دیگر زنان باردار مقایسه می‌کنند. اگر هنوز ظاهر شما بارداری شما را نشان نمی‌دهد، افسرده نشوید. برخلاف گفته دیگران غیرممکن است که اندازه و سلامت بچه را با نگاه کردن به شکم زن باردار تشخیص داد.

زمان آن رسیده که به فکر اتاق بچه و خرید لباس و لوازم او باشید. نقشه کشیدن برای اینکه چگونه یک موجود کوچک دیگر را در خانواده جا بدهید، خیلی هم زود نیست. امن‌ترین جا برای کودک شما تا یک سالگی درون تخت سفری خودش در کنار تختخواب شما است.

تغییرات جسمانی شما در هفته نوزدهم بارداری

در هفته نوزدهم بارداری کمی بی‌جان هستید و طاقت همیشگی را ندارید. سیستم گردش خون شما به شدت کار می‌کند و خون کافی به اطراف بدن شما و بند ناف کودکتان می‌فرستد. شما باید یک رژیم غذایی سرشار از آهن و ویتامین c داشته باشید؛ یعنی گوشت قرمز، غلات، میوه، و سبزیجات دارای برگ سبز به اندازه کافی مصرف کنید.

به خاطر اینکه درجه حرارت داخل بدن شما بالا است، زودتر عرق می‌کنید. شما یک بخاری ۲۴ ساعته درون بدن خود دارید و نمی‌توانید مانند دیگران لباس بپوشید. از پوشیدن لباس با الیاف مصنوعی بپرهیزید و از لباس‌های نخی استفاده کنید.

مراقب عفونت مجاری ادراری باشید. مجرای ادرار زنان کوتاه است و باکتری‌ها راحت به مثانه راه پیدا می‌کنند. به خاطر داشته باشید خودتان را از جلو به عقب بشوئید و قبل و بعد از آمیزش مثانه خود را خالی کنید. مایعات زیاد بنوشید و از به تأخیر انداختن رفتن به توالت خودداری کنید.

رحم شما تقریباً هم‌سطح ناف شما است. با دور کمر خداحافظی کنید؛ غصه نخورید، برمی‌گردد.

آغاز برخی مشکلات گوارشی

در هفته نوزدهم بارداری دچار سوزش سر دل (ترش کردن) می‌شوید. بافت‌های ماهیچه‌ای نرم در معده و روده شما تحت تأثیر هورمون‌های بارداری قرار می‌گیرند؛ یعنی اینکه اسید معده شما که باید در معده بماند، به راحتی به دهان شما برگشته و وارد مری می‌شود و شما پس از خوردن غذا احساس سوزش می‌کنید. به‌خصوص پس از خوردن غذاهای تند و ادویه‌دار. بعضی از مادران با خوردن غذاهای غیرمحرک و غذاهایی که هضمشان آسان است، از دست این سوزش خلاص می‌شوند. سعی کنید روی دو سه تا بالش بخوابید. با پزشکتان در مورد مصرف آنتی‌اسید مشورت کنید. نوشیدن یک لیوان شیر سرد در این مواقع تسکین‌دهنده است.

تغییرات عاطفی شما در هفته نوزدهم بارداری

در هفته نوزدهم بارداری احتمالاً اولین حرکت‌های کودکتان را حس کرده و هیجان‌زده شده‌اید. دستتان را روی شکمتان می‌گذارید و منتظر تکان‌های کوچک او می‌شوید. توقع نداشته باشید که همسرتان نیز متوجه این تکان‌ها بشود.
در این زمان شما تمام تمرکزتان را روی کودکتان قرار داده و علاقه زیادی به دیگران نشان نمی‌دهید.
اگر مستعد افسردگی هستید یا سابقه بیماری‌های روانی در خانواده دارید،ممکن است این زمان برای شما پراسترس باشد. با یک متخصص مشورت کنید.

تغییرات جنین شما در هفته نوزدهم بارداری

حال قد جنین شما بیشتر از ۱۴ سانتیمتر است. با پوستی مات که رگ‌های او به وضوح قابل رؤیت هستند. هنوز برای ذخیره چربی بسیار زود است، اگر چه که در این هفته یک ماده مخصوص که به عنوان چربی قهوه‌ای شناخته شده است، تولید می‌شود. این ماده بی‌نظیر کمک می‌کند که اندام‌های حیاتی جنین شما در برابر درجه فوق‌العاده بدن شما محافظت شود.

Vernixcaseosa یک ماده چرب سفیدرنگ است که قسمت اعظم پوست بدن جنین شما را می‌پوشاند. اگر جنین شما زود متولد شود، آثار این چربی را روی بدنش مشاهده خواهید کرد اما در زایمان طبیعی به‌موقع این چربی از روی بدن محو شده است.

رویت کلیه ها در سونوگرافی

کلیه‌های جنین شما در این هفته خوب کار می‌کنند. آنها تولید ادرار کرده تا درصد مناسبی از مایع آمنیوتیک را تشکیل دهد. کلیه‌ها در این هفته در سونوگرافی دیده می‌شود.

روی سر جنین شما همچنین روی بدنش موهای بیشتری در حال روییدن است. جنین‌هایی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند، بدنشان پوشیده از موهای نرم است؛ به خصوص در پشت و قسمت بالای بازوها. بعضی از جنین‌ها با سری بدون مو به دنیا می‌آیند و تا ماه‌ها همین طور بدون مو هستند. بعضی دیگر با موهای ضخیم به دنیا می‌آیند. این مسأله در افراد مختلف متفاوت است.

جنین شما زمان زیادی را در خواب به سر می‌برد تا انرژی‌های لازم برای رشد را به دست بیاورد. زمانی که شما سعی می‌کنید به رختخواب رفته و بخوابید، جنین شما لگد زدن و حرکت کردن را شروع می‌کند!

توصیه‌های این هفته

سونوگرافی در این هفته را فراموش نکنید. سونوگرافی در سه ماهه دوم معمولاً بین هفته های ۲۰-۱۸ انجام می‌شود. در این سونوگرافی به جنبه‌های گوناگون رشد بچه از قبیل حجم مایع آمنیوتیک، ستون فقرات، مغز، قلب، کلیه‌ها و دیگر ارگان‌های مهم بدن توجه می‌شود. اگر می‌خواهید از جنس جنینتان مطلع شوید، این هفته وقتش است.
اگر تاکنون با جنینتان صحبت نکرده‌اید، موقعش رسیده است. در این هفته، کودک شما صداها را می‌شنود. پس با او صحبت کنید.
در این هفته ورزش‌هایی که مانع از افزایش وزن شما می‌شود، انجام دهید. این عمل باعث می‌شود که وزن خود را حفظ کنید و احتمال دیابت در شما کاهش یابد.

لینک سایر هفته های بارداری:

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته هجدهم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%87%D8%AC%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته بیستم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%8A%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *