بارداری

هفته هفدهم بارداری

هفته هفدهم بارداری

سعی کنید ایستادن و نشستن خود را در هفته هفدهم بارداری، در وضعیت خوبی حفظ کنید تا دچار کمردرد و کشیدگی ماهیچه نشوید. اگر مجبور شدید جسم سنگینی را از روی زمین بلند کنید، روی زانو خم شده و از ماهیچه‌های قدرتمند ران برای این کار استفاده کنید.

درد عصب سیاتیک برای بعضی از زنان بسیار آزاردهنده است. این اعصاب از ستون فقرات تا باسن و تمام طول پاها جریان دارد. زمانی که وزن رحم و بچه روی این اعصاب فشار می‌آورند، احساس خواب‌رفتگی، سوزن‌سوزن یا درد شدیدی در باسن و پاها ایجاد می‌شود. در این صورت سعی کنید وزنتان را کم کنید. همچنین هنگام خواب روی پهلو دراز کشیده و پای رویی را به طرف زانو خم کرده و به یک بالش تکیه دهید. با این روش درد سیاتیک آرام می‌شود. از گذاشتن بالش پشت زانو و دراز کشیدن طولانی در این وضعیت خودداری کنید. این کار باعث جمع شدن خون و افزایش خطر انعقاد خون می‌شود. راهنمایی دیگر این است که هنگام نشستن پاهای خود را در بالا گرفته و روی یک چهارپایه کوتاه قرار دهید.

از حدود هفته هفدهم به بعد بعضی از زنان برای تحمل وزن شکم، نیاز به بستن شکم‌بند دارند.
اگر شما یک کودک نوپا دارید و او مرتباً از شما تقاضا می‌کند که او را بغل کنید، ابتدا نشسته و بعد او را تشویق کنید که روی پای شما بنشیند. سپس او را نوازش کنید. هنگام بیرون رفتن، با کودک کالسکه او را همراه ببرید و هنگام خرید از چرخ دستی استفاده کنید.

تغییرات جسمانی شما در هفته هفدهم بارداری

تهیه مقدار زیادی خون اضافه در بدن شما باعث می‌شود که حتی اگر در وسط زمستان باشد، احساس گرما و گرگرفتگی کنید. ممکن است متوجه شوید که رگ‌های پاهای شما بیشتر قابل رؤیت است و اگر به مدت طولانی بایستید، دچار پادرد شدید می‌شوید. اگر بچه دیگری دارید یا اضافه‌ یا سابقه خانوادگی دارید، مستعد واریس هستید. سعی کنید هنگامی که می‌خوابید یا دراز می‌کشید، پاهای خود را بالا نگه دارید.

معمولاً موی شما مراحل رویش و ریزش را پشت سر می‌گذارد اما در دوران بارداری تا تولد ریزش زیادی اتفاق نمی‌افتد. در هفته هفدهم بارداری در بعضی از زنان ناخن‌ها شکننده، ضعیف و پوسته پوسته می‌شوند.

تغییرات عاطفی شما در هفته هفدهم بارداری

در هفته هفدهم بارداری ممکن است از نظر ظاهری، مشخص نباشد که شما باردار هستید اما لباس‌های شما برایتان تنگ شده است. دور کمر بعضی از لباس‌ها مناسب است ولی دور سینه تنگ شده است. خلاصه لباس پوشیدن بسیار سخت شده و ممکن است از این وضعیت گریه‌تان بگیرد.

وضعیت جنین در این هفته

جنین شما به سرعت رشد می‌کند و نسبت به دو هفته گذشته وزنش دو برابر شده و از سر تا باسن حدود ۱۳ سانتیمتر است. غدد عرق در جنین شروع به تکامل می‌کنند و بند ناف محکم‌تر و ضخیم‌تر می‌شود.

جنین شما فوق‌العاده لاغر است و با پوستی که روی بدن کوچکش کشیده شده، نیمه شفاف است و رگ‌های خونی که خون اکسیژن‌دار برای کودک شما تهیه می‌کنند از میان پوست او قابل رؤیت هستند. اگر شما ضربان قلبتان را اندازه بگیرید ـ مچ دستتان را از داخل و طرف انگشت شست لمس کنید ـ سپس دو برابر کنید، تعداد ضربان قلب کودکتان را به دست می‌آورید.
پاهای جنین شما نامناسب‌تر از سایر قسمت‌های بدن به نظر می‌رسد. آنها درازتر از دست‌ها هستند و به طرف زانو و مچ خم شده‌اند. در هفته هفدهم بارداری، کلسیم شروع به رسوب در استخوان‌های کوچکش کرده، پس لبنیات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

امکان سونوگرافی در هفته هفدهم

در هفته هفدهم بارداری جنس جنین شما در سونوگرافی مشخص می‌شود. اگر دختر باشد، تخمدان‌ها حاوی تمام تخمک‌های او در سراسر زندگی است (حدود ۳ میلیون). اگر کودک شما پسر باشد، بیضه‌های او هنوز بالا است و در شکمش قرار دارد. نوک پستان‌های او در روی قفسه سینه قابل رؤیت هستند.
دندان‌های شیری جنین شما درون لثه‌ها شکل گرفته و نقش مهمی در رشد دهانی ایفا می‌کنند. مقدار کمی فلوراید که شما از طریق آب نوشیدنی استفاده می‌کنید، به تشکیل مینای دندان‌های شیری و دائمی او کمک می‌کند.

جنین شما می‌تواند خمیازه بکشد و اجزای صورتش را کش و قوس بدهد. او هنوز به مقدار زیادی می‌خوابد اما زمان‌هایی که بیدار است، حرکت می‌کند و ماهیچه‌هایش را ورزش می‌دهد.
اثر انگشت او در این هفته، در حال شکل‌گیری است. هیچ دو فردی در دنیا یک اثر انگشت ندارند و این یکی از علائم واقعاً بی‌نظیر خلقت است که کودک شما را از دیگران جدا می‌کند.

توصیه‌های این هفته

اگر برای مدت طولانی نشسته‌اید، ناگهان بلند نشوید. وقتی که دراز می‌کشیم و ناگهان بلند می‌شویم، یک کاهش در فشار خون به وجود می‌آید که باعث ضعف می‌شود پس کم‌کم و به تدریج بلند شوید.

اگر از عینک استفاده می‌کنید، یک چکاپ چشم انجام دهید. ممکن است شما نیاز به لنز جدید داشته باشید و اگر شما از لنز استفاده می‌کنید، ممکن است احساس کنید لنز شما به راحتی سابق نیست. این تغییرات در چشم، در دوران بارداری عادی است و بعد از به دنیا آمدن بچه برطرف می‌شود.

مراقب بهداشت خود باشید. اگر مستعد جوش هستید، نواحی کشاله ران، زیر بغل و زیر پستان‌ها به خاطر گرما و سایش پوست در معرض ابتلا به جوش هستند. مرتب دوش بگیرید و لباس زیرتان را عوض کنید. لباس‌های نخی مناسب هستند زیرا کمک میرکنند که پوست به راحتی تنفس کند.

هنگام شب آرام بخوابید و روی آنچه در شکمتان می‌گذرد، تمرکز کنید. شاید اولین تکان‌های کودکتان را احساس کنید.

لینک سایر هفته های بارداری:

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته شانزدهم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%A7%D9%86%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته هجدهم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%87%D8%AC%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *