بارداری

هفته پانزدهم بارداری

هفته پانزدهم بارداری

در هفته پانزدهم بارداری وزن بچه شما کمتر از ۱۰۰ گرم است. هنوز خیلی کوچک است اما زمان‌هایی که خواب نباشد، به اطراف حرکت می‌کند. چشم‌هایش که در اطراف صورت قرار داشته، حالا در جای خودش قرار گرفته. حرکت‌های تنفسی جنین شما و همچنین اعمال مکیدن و قورت دادن در یک سونوگرافی واضح است.

در این هفته، انرژی زیادی در انتظار شما است. از غذا خوردن لذت می‌برید و به جای هراس داشتن از غذا خوردن منتظر وعده‌های غذایی هستید. سعی کنید تنوع گسترده‌ای از غذاهایی که به سلامت و رشد جنین شما کمک می‌کند، در این هفته در نظر بگیرید. زنان باردار نباید محدودیت رژیم غذایی داشته باشند. باید غذاهایی با طعم و مزه‌های گوناگون استفاده کنند. این عمل تأثیر مثبت روی میل و رغبت کودکان نسبت به غذاهای گوناگون خواهد گذاشت.
شما در ناحیه شکمی رشد کرده‌اید. اگر مدتی سرپا بایستید، دچار پادرد و کمردرد می‌شوید. شما در این هفته، در مرحله‌ای نیستید که مانند اردک راه بروید اما تغییر کوچکی در نحوه راه رفتنتان ایجاد شده است. عادت‌های خوابیدن شما بسیار تغییر کرده و مجبور هستید مرتباً جابجا شوید تا موقعیت راحتی در این هفته در تختخواب داشته باشید. اگر قبلاً به روی شکم می‌خوابیدید، حالا می‌توانید یک بالش بلند تهیه کنید و هنگام خوابیدن، پا و بدن خود را به آن تکیه دهید.

تغییرات جسمانی شما در هفته پانزدهم بارداری

تعجب نکنید اگر کفش‌هایتان برایتان تنگ شده، در دوران بارداری تا تولد سایز کفش شما حداقل نیم سایز افزایش می‌یابد.
اگر دچار خونریزی بینی شدید، نترسید. پرخونی وریدی، شما را مستعد فین فین کردن، گرفتگی و خونریزی بینی می‌کند. خونریزی بینی خود به خود متوقف می‌شود.
جوش‌های صورت شما در این هفته برطرف می‌شود. پستان‌های شما بزرگ‌تر و سنگین‌تر، حساس و زخم می‌شود. حتماً در دوران بارداری از کرست‌های مخصوص بارداری استفاده کنید.

تغییرات عاطفی شما در هفته پانزدهم بارداری

به فکر انجام چند ورزش مانند یوگا، ماساژ و راه رفتن در آب باشید. شما مدام مشغول زل زدن به شکمتان و دنبال افزایش سایز آن هستید. گاهی اوقات به نظر بزرگ‌تر می‌آید و گاهی اوقات نه. بستگی به این دارد که در پشت رحم شما چه اتفاقی می‌افتد. اگر روده‌های شما به خاطر گاز و مدفوع متورم شده باشد، شکم شما برجسته‌تر به نظر می‌آید.
فکر اینکه موعد زایمان شما خیلی دور است، می‌تواند این زمان را به نظر شما طولانی‌تر جلوه دهد.

تغییرات جنین شما در این هفته

سه استخوان کوچک در گوش داخلی جنین شما در حال شکل‌گیری است. در نتیجه، قادر به شنیدن است. با او صحبت کنید. به او سلام کنید و با او ارتباط عاطفی برقرار کنید.
پاهای جنین شما حالا بلندتر از دست‌هاست و سر کوچک او دیگر بزرگ‌ترین قسمت بدن او نیست.

توصیه‌های این هفته

هر روز مقدار زیادی آب تازه و تمیز از شیر آب بنوشید. فلوراید آن به تشکیل دندان ها و مینای جنین شما کمک می‌کند. همچنین بزاق شما را به مایع تبدیل کرده و از نظر روحی شما را هشیار نگه می‌دارد.
مراقب باشید دچار عفونت مجاری ادرار نشوید. این یک بیماری رایج در دوران بارداری است. اگر چه مشکل مهمی نیست ولی آزاردهنده است. بعد از هر ادرار کردن آب بنوشید. خودتان را از جلو به عقب بشویید، نه برعکس. اگر هنگام ادرار کردن با سوزش و سوختگی یا بوی ناجور روبرو شدید، حتماً با پزشکتان در میان بگذارید.
آب زغال اخته کیفیت محافظتی بالا دارد و سرشار از ویتامین c است. زغال اخته یک ماده مغذی مهم است که به جذب آهن غذا و همچنین تشکیل بافت پیوندی در بدن شماکمک می‌کند.
به فکر انتخاب اسم باشید.

لینک سایر هفته های بارداری:

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته چهاردهم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته شانزدهم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%A7%D9%86%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *