بارداری

هفته چهاردهم بارداری

هفته چهاردهم بارداری

سه ماهه دوم برای بسیاری از زنان راحت‌تر از بقیه ماه‌ها است. حالت تهوع و خستگی مفرط شما تا حدودی برطرف شده و از نظر ظاهر آنقدر بزرگ نشده اید که احساس کنید زشت و دست و پا گیر هستید.ورزش‌های خاصی برای هفته چهاردهم بارداری برای شما طراحی شده، ورزش‌های لگنی بدن شما را در برابر افزایش وزن رحم حمایت می‌کند و به وسیله این ورزش‌ها از خیلی مشکلات جلوگیری شده و ماهیچه‌های لگنی قوی می‌شوند.

تغییرات جسمانی شما در هفته چهاردهم بارداری

استروژن سلول‌های پوستی شما را برای تولید رنگدانه‌های تیره تحریک می‌کند. منتظر لک‌های دوران بارداری تا تولد باشید که روی گونه‌ها ظاهر شده و تا روی بینی و دهان گسترش می‌یابد. این لک‌ها گاهی اوقات در زنانی که از قرص‌های جلوگیری استفاده می‌کنند نیز اتفاق می‌افتد.

کمی احساس گرما می‌کنید. این به خاطر افزایش حجم گردش خون شما است. قلب شما سخت کار می‌کند تا اکسیژن کافی را برای بدن شما و کودکتان تهیه کند. تعداد گلبول‌های قرمز خونتان نسبت به قبل از بارداری افزایش یافته است. در نتیجه، آن را به وسیله خوردن غذاهای سرشار از آهن مانند سبزیجات برگ‌دار سبز، گوشت قرمز و غلات حمایت کنید.

در هفته چهاردهم بارداری کمی فراموشکار می‌شوید. برای این موضوع، هورمون‌های بارداری را سرزنش کنید. به نظر می‌رسد هیجان بارداری باعث فراموشی چیزهای دیگری نیز شده است؛ استرس‌های روزانه به تدریج بی‌اهمیت جلوه می‌کند.

اگر شما یک ناف فرورفته داشته باشید، ممکن است به تدریج بیرون بیاید اما همچنان که شکمتان بزرگ‌تر می‌شود به لباس شما مالیده شده و آزاردهنده می‌شود.
در هفته چهاردهم بارداری شکم شما در بعضی روزها نمایان‌تر می‌شود. شاید به خاطر ورم روده‌ها باشد. احتمالاً متوجه شوید که بعد از رفتن به دستشویی و اجابت مزاج شکم شما صاف شده؛ نگران نشوید، در این مرحله از بارداری عادی است.

تغییرات عاطفی شما در هفته چهاردهم بارداری

از آنجایی که بدن شما در حال تغییر است، ممکن است احساس استرس کنید. مادامی که شما مراقب مقدار و نوع غذایی که می‌خورید باشید و ورزش را فراموش نکنید، بدن شما به وزن قبل از بارداری برگشت می‌کند.

در این هفته نوسانات روحی شما بالا و پایین می‌رود. یک دقیقه ممکن است گریه کنید و دقیقه دیگر شاد باشید. از آنجایی که بارداری تغییرات احساسی را به همراه دارد، شما و افراد نزدیک شما باید یاد بگیرند که با این مسأله کنار بیایند. در این هفته ممکن است احساس آرامش بیشتری کنید و دیگر نگران سقط جنین نباشید.

تغییرات جنین شما در این هفته

در این هفته پلک‌های جنین شما به چشم‌هایی کاملاً رشد کرده وصل می‌شود و در برابر هر چیز آزاردهنده‌ای بسیار حساس می‌شود. در این هفته ممکن است مو روی سر جنین شما رشد کند.
گردن جنین حالا واضح است و روی قفسه سینه قرار گرفته و چانه‌اش بیرون زده است. گوش‌های کوچکش که تا حالا کاملاً پایین قرار داشته، در دو طرف سر قرار می‌گیرد. جنسیت خارجی جنین قابل تشخیص است.

ضربان قلب جنین حدود دو برابر قلب شما می‌زند. در این هفته حرکت‌های صورت جنین مانند اخم کردن یا با گوشه چشم نگاه کردن درست می‌شود. اطراف رحم شما تکان تکان می‌خورد و حرکت‌های پرشی ناگهانی انجام می‌دهد که شما از آن آگاه نمی‌شوید. اگر شما قبلاً بچه داشته‌اید،  به این حرکت‌ها فوق‌العاده هشیار هستید.

توصیه‌های این هفته

مقدار زیادی تنقلات سالم (انواع مغزها) دم دست داشته باشید و به فکر رژیم نباشید؛ حالا زمان وزن کم کردن نیست.
فراموش نکنید فیبر، میوه و سبزیجات، ضروری هستند. فیبر و سلولز گیاهی احتیاج به آب دارند. برای اینکه بهتر کار کنند، باید مایعات زیاد بنوشید. وقتی که شما تشنه هستید یعنی آب از دست داده‌اید، پس به خاطر بیاورید در طول روز مکرر آب بنوشید.

سه ماهه دوم بهترین زمان برای مسافرت است. زمانی که انرژی لازم را دارید، نقشه یک مسافرت را بکشید و از آن لذت ببرید و اگر قصد مسافرت با هواپیما را دارید با پزشک خود مشورت کنید.

لینک سایر هفته های بارداری:

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته سیزدهم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B3%D9%8A%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته پانزدهم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%BE%D8%A7%D9%86%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *