مقالات راهنمای خرید والدین

خرید ماشین کنترلی ؛ نکات راهنما

خرید ماشین کنترلی

مسابقات رالی اتومبیل رانی همیشه علاقه‌مندان و طرفداران خاص خود را داشته و دارد. همین علاقه سبب شده است که این مسابقات منحصر به اتومبیل‌ها و ماشین‌های واقعی نباشد و افراد زیادی با خرید ماشین کنترلی به سراغ ماشین‌ها و اتومبیل‌هایی در ابعاد بسیار کوچک باشند تا با آنان نیز سرعت و هیجان بالایی را تجربه کنند و بتوانند مسابقات هیجانی و جذابی را برگذار نمایند. این مدل ماشین‌ها با نام ماشین کنترلی مدل و یا ماشین آرسی (R/C) مشهورند.  بنابراین یکی از تفریحات بسیار جذاب و دوست داشتنی این روزها، خرید ماشین‌ کنترلی و حضور در  مسابقات R/C است.

ماشین‌های کنترلی در تمامی رده‌های سنی طرفداران خاص خود را دارند و جزء محبوب‌ترین وسایل برای تفریح و سرگرمی هستند. این ماشین‌ها که توسط رادیو کنترل از راه دور، هدایت می‌شوند برای افراد مختلف از رده‌های نیمه حرفه‌ای گرفته تا تمام حرفه‌ای طراحی و تولید می‌شوند و برجسته‌ترین ویژگی آنها که باعث شده تا سیستم فنربندی و شاسی این ماشین فوق‌العاده حرفه‌ای و بسیار ماهرانه و پیشرفته طراحی شوند، قدرت و دقت بالای آنها هنگام استفاده است. بدون شک اگر شما هم این مدل ماشین‌ها را بشناسید و با روش استفاده از آنها آشنایی داشته باشید حتما به عنوان یکی از وسایل تفریحی یکی از مدل‌های آن را انتخاب می‌نمایید. البته قبل از خرید ماشین کنترلی و انتخاب مدل مناسب باید انواع مدل‌های ماشین کنترلی (RC CAR) را بشناسید.

اگر به دنبال خرید ماشین کنترلی هستید برای اینکه یک خرید مناسب و عالی داشته باشید نیاز به یک سری نکات به عنوان راهنما دارید تا در میان طیف وسیعی از ماشین‌هایی با طرح و شکل و رنگ و قیمت‌های متفاوت که مناسب برای همه سنین هستند بهترین ماشین را انتخاب نمایید. سعی ما در این پژوهش بر این است تا علاوه بر معرفی انواع ماشین‌های کنترلی و کاربرد و مزیت و معایب هر کدام، نکاتی که هنگام خرید ماشین کنترلی لازم است بدانید برای شما بیان نماییم.

انواع ماشین کنترلی

ماشین‌های کنترلی به طور کلی شامل دو  دسته:  ماشین‌های کنترلی الکتریکی و ماشین‌های کنترلی سوختی می‌شوند این دو دسته نیز هر کدام کلاس‌های مختلفی مانند: آفرود، آنرود، باگی، باگی آفرود، تراک، دیریفت و Toys را دارند، اما به طور کلی ماشین‌های کنترلی را می‌توان بر اساس نیروی محرک، تعداد دیفرانسیل، برند و کلاس کاری دسته‌بندی کرد:

دسته بندی بر اساس نیروی محرک

بر اساس منبع تامین کننده انرژی، ماشین‌های کنترلی به دو دسته الکتریکی و سوختی قابل دسته‌بندی هستند. ماشین‌های کنترلی الکتریکی دارای باتری لیتیوم پلیمری یا لیتیوم یونی هستند. ماشین‌های کنترلی سوختی دارای دو نوع: سوخت بنزین و سوخت نیترو هستند و از بنزین یا نیترو (ترکیب نیترو متان، اتانول و روغن کرچک) برای سوخت آنها استفاده می‌کنند. تفاوت عمده این دو نوع ماشین سوختی مربوط به قیمت سوخت و قیمت خود ماشین است. در ماشین‌های کنترلی با سوخت نیترو، سوخت گران و ماشین ارزان است اما در نوع بنزینی ماشین گران و سوخت ارزان است.

خرید ماشین کنترلی

خرید ماشین کنترلی

دسته بندی بر اساس تعداد دیفرانسیل

بر این اساس این نوع ماشین‌ها به دو دسته ماشین کنترلی تک دیفرانسیل و ماشین کنترلی دو دیفرانسیل تقسیم بندی می‌شوند. لازم است بدانید تعداد دیفرانسیل در حرکت خصوصا مانور ماشین‌های کنترلی، نقش بسزایی دارند.

دسته بندی بر اساس برند

از مهمترین فاکتورها هنگام خرید هر وسیله‌ای، برند آن است. اگر می‌خواهید از یک برند عالی، ماشین‌ کنترلی خریداری نمایید مشهورترین و بهترین برندهای ماشین‌های کنترلی RCعبارتند از: HPI ، WL toys ، MZ ، Maisto و … تمام کارخانه‌های تولید ماشین‌های الکتریکی در زمینه طراحی و ساخت، دقت و نظارت بسیار بالایی را دارند بنابراین اگر از برندهای معروف خرید نمایید خیالتان راحت‌تر است که در صورت بروز هر گونه خرابی، شکستگی و یا آسیب، این ماشین‌ها قابلیت تعمیر دارند و تمامی قطعات و لوازم جانبی آنها موجود است. بنابراین شما با خیال راحت می‌توانید تا مدتها با این نوع ماشین‎ها کار کنید بدون اینکه نگران خرابی و … باشید.

یک نکته قابل توجه این است که نوع تقلبی این ماشین‌ها هم موجود است بارزترین تفاوت ماشین‌های RC برند با مدل‌های تقلبی یا همان NO Name در کیفیت آنهاست. با یک مقایسه ساده به راحتی خواهید فهمید که شکل ظاهری، رنگ بندی و امکانات ماشین‌های رادیو کنترلی بسیار جالب و متنوع است به گونه‌ای که برای تمامی سلیقه‌های کاربران در هر رنج قیمتی و با هر شکل و ظاهر و قابلیت دلخواهی که مد نظر باشد همان مورد دلخواه شما وجود دارد. خوشبختانه تنوع به قدری زیاد است که کاربران اگر مشکل پسند هم باشند باز به راحتی می‌توانند ماشین مورد علاقه خود را انتخاب و خریداری کنند.

دسته بندی بر اساس کلاس کاری

  • ماشین‌های کنترلی آفرود :

ماشین‌هایی که به عنوان آفرود مطرح هستند برای قدرت و حرکت بر روی تپه و موانع طراحی شده‌اند. ماشین‌های مدل آفرود دارای شاسی بلند، کمک فنرهای قوی و لاستیک‌هایی با قطر و گام بیشتر هستند. برای همین این ماشین‌ها حتی مناسب برای صخره نوردی هستند. ویژگی بارز در این نوع ماشین‌ها قدرت موتور است. نوع موتوری که در این نوع ماشین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد اگر از نوع الکتریکی باشد از نوع kv پایین‌تر با توان یا وات مصرفی بالاتر انتخاب می‌شود و اگر هم از نوع سوختی باشند از موتورهای بنزینی با توان بالا استفاده می‌شود. به همین دلیل قدرت این ماشین‌ها بسیار بالاست و می‌توان از آنها برای عبور از موانع و پرش استفاده کرد.

همچنین این نوع ماشین‌ها دارای ۲ دفرانسیل هستند و سیستم تعلیق قدرتمندتری دارند. همین مزیت باعث شده تا قدرت و توان لازم را برای حرکت در مسیرهای ناهموار، خاکی و چاله‌ای، سنگلاخی و صعب‌العبور را داشته باشند. این ماشین‌ها به جای سرعت بالا، قدرت بسیار زیادی دارند تا بتوانند به راحتی در مسیرهای دارای سراشیبی‌های سنگین حرکت کنند. و این هم یک دلیل مناسب برای استفاده در مسابقات آفرود است.

خرید ماشین کنترلی -4

  • ماشین کنترلی آنرود (ONROAD):

طراحی این ماشین‌ها به گونه‌ای است که فقط قدرت حرکت بر روی سطوح صاف مانند جاده را داشته باشند زیرا سرعت این کلاس از ماشین‌ها معمولا بالاتر از کلاس آفرود است. یکی از مهمترین کاربرد‌های آن‌ها شرکت در مسابقات سرعت آنرود است.

خرید ماشین کنترلی -5

  • ماشین کنترلی اسباب بازی یا همان Toys:

این نوع ماشین‌ها سرعت و قدرت کمتری دارند به همین دلیل نوع ساخت و طراحی آنها مناسب برای سنین ۳ تا ۱۰ سال است و قیمت این نوع در مقایسه با سایر مدل‌ها بسیار ارزان‌تر است.

خرید ماشین کنترلی

  • ماشین کنترلی باگی :

این ماشین‌ها با بدنه کشیده‌تر، لاستیک‌هایی با قطر کمتر و شاسی خوابیده در واقع برای ریس و سرعت بیشتر، طراحی شده‌اند نه قدرت. با توجه به سرعت بالای این نوع از ماشین‌ها، می‌توان از آنها در سطوح صاف و هموار مانند آسفالت و ساحل دریا استفاده نمود. مزیت سرعت بالا، ماشین‌های کنترلی باگی را برای حرکات دریفت، دور در جا، تیکاف و همچنین مسابقات و حرکت روی سطوح جاده‌ای و آسفالت مناسب ساخته است. موتورهایی از نوع الکتریکی استفاده شده در این نوع ماشین‌ها دارای kv (دور موتور بر حسب ولت) بالاتری می‌باشد. در ماشین‌های نوع سوختی هم از موتورهای نیترو با درصد بالاتری از نیترو برای بدست آوردن دور بالاتر استفاده می‎شود همین دلیل سرعت بالا در این ماشین‌ها است.

  • ماشینهای دو منظوره باگی آفرود:

طراحی این نوع ماشین‌ها به گونه‌ایست که هم قابلیت باگی (سرعت) و هم قابلیت آفرود (قدرت) را دارند به همین دلیل شاسی متوسط و چرخ‌ها و سیستم گیربکس و کمک فنر به گونه‌ایست که ماشین هم از سرعت قابل قبولی برخوردار باشد و هم دارای قدرت خوبی باشد به همین جهت جز در موارد خاص که نیاز به ماشین کنترلی تخصصی است اکثر تولیدات شرکت‌های مختلف هر دو قابلیت را دارند.

خرید ماشین کنترلی 7

  • ماشین کنترلی تراک :

این دسته از ماشین‌ها دارای شاسی‌های بلندتری نسبت به ماشین‌های آنرود هستند، اما در رده آفرود قرار نمی‌گیرند. این نوع خودرو در ظاهر بسیار شبیه وانت است و با توجه به استایل، ابعاد و قدرت آن، قابلیت حرکت روی آسفالت، جاده خاکی، چمن  و مناطقی جنگلی را دارند اما توانایی حرکت در مسیرهای سنگلاخی را ندارند.

  • ماشین کنترلی دیریفت :

این نوع ماشین‌ها دقیقا بگونه‌ای طراحی شده‌اند که مناسب برای انجام حرکات نمایشی بر روی سطوح بسیار صاف مانند آسفالت یا سالن‌های ورزشی باشند. همین مزیت در ساخت و طراحی باعث شده است که می توان به راحتی در سر پیچ‌ها با آنها چرخید و حرکات نمایشی انجام داد. لازم به یادآوری است که این نوع ماشین‌ها فقط بر روی سطح صاف توانایی حرکت دارند.

عوامل تاثیر گذار در تنوع مدل‌ ماشین‌های کنترلی

علاوه بر سرعت بسیار بالا و قدرت فوق العاده این نوع ماشین‌ها برای عبور از مسیرهای صعب العبور، که دو عامل بسیار مهم و تاثیر گذار در طراحی و ساخت ماشین‌های کنترلی هستند امروزه طرفداران فراوان با سلیقه‌های متفاوت این نوع ماشین‌ها، نقش بسزایی در مدل خروجی دارند و همین دلیل انگیزه‌ای شده است تا شرکت‌های بزرگ تولید کننده محصولات آرسی، به ساخت مدل‌های متنوعی از ماشین‌های کنترلی در کلاس‌های آنرود (ONROAD) و آفرود (OFFROAD)   ترغیب شوند. بدین ترتیب هنگام خرید ماشین کنترلی کافی است علایق و تمایلات خود را دنبال کنید و مدل مورد پسند خود را بیابید.

چه ماشین کنترلی‌ای برای شروع مناسب است؟

اگر به این مدل ماشین‌ها علاقه دارید اما اولین انتخاب شماست و در حقیقت شما یک فرد مبتدی هستید، برای شروع و ورود به دنیای ماشین‌های کنترلی، از بین دو نوع سوختی و الکتریکی، نوع الکتریکی آن به دلیل مزیت‌های بیشتر پیشنهاد می‌شود. هزینه‌های نگهداری و درایو نوع الکتریکی آن بسیار مناسب است. همچنین تعمیرات و نگهداری ماشین‌های الکتریکی بسیار آسان‌تر از ماشین‌های سوختی می‌باشد.

 مزیت ماشین‌های الکتریکی نسبت به ماشین‌های سوختی

هر کدام  از این دو نوع ماشین مزایا و معایب خاص خود را دارند بنابراین نمی‌توان به طور قطعی نوع بهتر را معرفی کرد اما با پیشرفت علم الکترونیک و پیدایش باتری‌های لیپو، ساخت و عرضه ماشین‌های کنترلی الکتریکی بسیار زیاد شده و این نوع از محصولات آرسی در ستاپهای مختلف تولید و عرضه می‌شوند و هر کدام علاقه‌مندان به خود را دارند. با توجه به در دسترس بودن انرژی برق و مزایایی که در ادامه خواهیم گفت، ورود به دنیای ماشین‌های مدل، اگر از ستاپ الکتریکی باشد بهتر خواهد بود.

مزایای و معایب ماشین‌های کنترلی الکتریکی و سوختی

در انتخاب و خرید ماشین کنترلی توجه داشته باشید که ماشین‌های کنترلی الکتریکی یا سوختی، هر کدام همانند سایر وسایل دارای یک سری مزایا هستند البته خالی از عیوب هم نیستند. در ادامه به مزایا و معایب هر دو گروه الکتریکی و نوع سوختی خواهیم پرداخت.

  • مزایا ماشین‌های الکتریکی عبارتند از :

  1. نداشتن صدای گوش‌خراش و بی سر و صدا بودن مهمترین مزیت آنهاست.
  2. کارکرد تمیز و بدون دردسر و نبود سوخت در آنها، خیلی مهم و به صرفه است.
  3. هزینه نگهداری و درایو پایین آنها و اینکه شما تنها هزینه خرید ۱-۲ باتری یدک را می‌دهید.
  4. اصطلاک آنها بسیار کمتر از ماشین‌های سوختی است در مقابل بازدهی آنها هم بیشتر است.
  5. دارای کارکردی بدون دردسر هستند. برای شروع به کار فقط کافیست باتری را متصل کرده و شروع به درایو کنید.
  6. قیمت بسیار مناسبی نسبت به هم سایز سوختی خود دارند.

تنها عیب ماشین‌های الکتریکی نسبت تایم درایو کمتر آنها نسبت به ماشین‌های سوختی است. تایم درایو کمتر این ماشین‌ها بخاطر استفاده از باتری است، که حداکثر درایو آنها ۲۰ دقیقه است و مدت زمان لازم برای شارژ مجدد باتری و درایو جدید حداقل ۳۰ دقیقه است.

  • مزایای ماشین‌های سوختی

  1. تایم درایو بالاتر نسبت به ماشین‌های الکتریکی بدون افت قدرت، تا زمانی که در باک این ماشین‌ها سوخت باشد ماشین با یک قدرت واحد حرکت می‌کند.
  2. یکی از فاکتورهای افراد در انتخاب ماشین کنترلی نوع سوختی، صدای موتور و دود آن است آن را واقعی‌تر نشان می‌دهد.
  3. مزیت دیگر سرعت و قدرت ثابت نسبت به مدل الکتریکی است. ماشین‌های نوع سوختی هیچگاه افت سرعت ندارند.
  4. استفاده از گیربکس فلزی یا متال از دیگر مزیت‌های ماشین‌های سوختی است.

 اما این نوع ماشینها در کنار مزایا معایبی هم دارند از جمله:

  1. قیمت بالاتر نسبت به هم سایزهای الکتریکی خود.
  2. این نوع علاوه بر کثیفی سوخت، دردسرهای موتور سوختی را هم دارد. گاهی اوقات موتورهای سوختی هنگام روشن شدن اذیت می‌کنند.
  3. هزینه‌های نگهداری درایو و قیمت بالای سوخت نیترو.
  4. اصطلاک بیشتر
  5. قطعات بیشتر و هزینه‌های بالاتر

لازم به یادآوری است هر کدام از ماشین‌های الکتریکی و سوختی با مزایا و معایب خاص خود، علاقه‌مندان خاص خودشان را دارند و نمی‌توان به طور قطع گفت که در خرید ماشین کنترلی به کدام معیار بیشتر اهمیت بدهید و یا اینکه کدام یک بهتر است.

خرید ماشین کنترلی 9

نکات قابل توجه در هنگام خرید ماشین کنترلی

با توجه به آنچه گفته شد، تا حدودی زیادی نسبت به این ماشین‌ها شناخت پیدا کردید اما با این حال قبل از خرید ماشین کنترلی باید به چند نکته توجه داشته باشید از جمله:

  1. ماشین کنترلی را برای چه سطوحی می‌خواهید؟ سطوح صاف مانند جاده و یا مسیرهای سنگلاخی و صعب العبور؟
  2. ماشین با چه نوع نیرو محرکه ای می‌خواهید؟ ماشین الکتریکی یا نه ماشین سوختی؟ اگر سوختی، نیترو یا بنزین؟
  3. اگر قصد خرید یک ماشین کنترلی حرفه‌ای الکتریکی را دارید باید باتری و شارژر آن را به صورت جداگانه تهیه کنید زیرا شرکت‌های تولید کننده ماشین‌های حرفه‌ای برای جلوگیری از آسیب رسیدن به باتری، در فاصله زمانی بین تولید و خرید، باتری مناسب را جداگانه عرضه می‌کنند.
  4. از دیگر فاکتورهایی که هنگام خرید باید دقت نمود برند، مقیاس ماشین کنترلی نسبت به ماشین‌های واقعی، وزن و .. است.

امیدواریم از این پژوهش نهایت بهره را برده باشید و با توجه به نکات گفته شد برای خرید ماشین کنترلی مناسب اطلاعات کافی بدست آورده باشید.

برای آشنایی بیشتر تصاویری از سایر انواع و اشکال ماشین های شارژی را در ذیل می توانید ببینید.

خرید ماشین کنترلی 10

خرید ماشین کنترلی 8

خرید ماشین کنترلی 11

خرید ماشین کنترلی 12

author-avatar

درباره نازنین علی آبادی

نازنین علی‌آباد ایلامی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه الزهرا(س) تهران: شاعرم و فعال در زمینة نویسندگی کودک و انواع ادبی. از دید من کودکان همان فرشته‌های پاک و معصومی هستند که با فطرتی پاک به دنیای ما قدم می‌گذارند و همانند یک لوح سفید از کردار و رفتار ما تاثیر می‌پذیرند بیاید تلاش کنیم آنچه رضای خداست بر این لوح پاک حک کنیم تا دنیایی پر از عشق و محبت و مهربانی داشته باشیم. با آرزوی دنیایی پر از سعادت و خوشبختی برای کودکان امروز و آینده‌سازان فردا، ان‌شاءالله

3 دیدگاه در “خرید ماشین کنترلی ؛ نکات راهنما

  1. طاها گفت:

    عالی بود

  2. طاها گفت:

    خیلی خوب بود بدنشو باز کردم و متورش خیلی عالی بود

  3. ماشین کنترلی گفت:

    سلام … بسیار مطلب کاملی در باره ماشین های کنترلی بود…. من به شدت به ماشین های کنترلی علاقه دارم و سایت شما یکی از کامل ترین مطالب رو داشت … ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *