مقالات راهنمای خرید والدین

راهنمای خرید دوچرخه

راهنمای خرید دوچرخه

آیا قصد خرید دوچرخه دارید و با تنوع های زیاد آن گیج شده اید؟ آیا نمیدانید کدام دوچرخه برای شما مناسب است؟ ما اینجا با استفاده از راهنمای خرید دوچرخه کمک میکنیم تا هرچه سریع تر دوچرخه مناسب خود را پیدا کنید.

دوچرخه‌ها بهترین وسیله‌ برای مسیرهای کوتاه هستند و می‌توان از آنها به جای خودرو استفاده کرد. این وسیله نه تنها مشکلات خودرو را ندارد بلکه مزیت‌های زیادی از جمله: هزینه پایین، کاربری آسان، سلامت محیط زیست و مهمتر از همه کمک به ارتقاء سلامتی، آمادگی بدنی و … است.

اما قبل از خرید، لازم است یک سری نکات در مورد دوچرخه بدانید تا خریدی مناسب و عالی داشته باشید.

دوچرخه سواران حرفه‏ای بر حسب نوع فعالیت، وزن، قد، چگونگی مسیر و … دوچرخه انتخاب می‌نمایند. هنگام خرید دوچرخه این مسئله را مدنظر داشته باشید که دوچرخه را برای چه محیطی و چه کاری می‌خواهید. مثلا برای رفتن به محل کار یا طبیعت گردی در جاده‏های ناهموار کوهستانی و یا در سطح حرفه‏ای و برای شرکت در مسابقات دوچرخه سواری کوهستان؛ در این صورت برای هر گزینه انتخاب‏هایی جداگانه و متمایز از یکدیگر وجود دارد. اگر با ما همراه باشید علاوه بر معرفی انواع دوچرخه و کاربرد هر یک نکات مهمی که باید هنگام خرید دوچرخه بدانید برایتان با استفاده از راهنمای خرید دوچرخه بیان می‌نماییم.

با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم برای خرید دوچرخه مناسب را با استفاه از راهنمای خرید دوچرخه در اختیار شما قرار دهیم.

انواع دوچرخه‌ها

دوچرخه ها بر اساس  اینکه در چه مکانی مورد استفاده قرار گیرد، به صورت کلی  به ۷دسته تقسیم می‌شوند:

  1. دوچرخه‌های شهری
  2. دوچرخه‌های جاده‌ای یا کورسی
  3. دوچرخه‌های راحتی
  4. دوچرخه‌های کروزر
  5. .دوچرخه‌های کوهستان
  6. دوچرخه‌های هیبرید (ترکیبی)
  7. دوچرخه‌های Time Trial

دوچرخه‌های شهری

پرکاربردترین نوع دوچرخه‌ است و برای طی مسافت‌های کوتاه و متوسط شهری طراحی شده است .معمولا این نوع دوچرخه‌ها برای حمل وسایلی مثل کیف، ساک و… مناسب‌‌ است، همین سیستم  طراحی، باعث شده تا بیشترین بهره‌وری در محیط‌های شلوغ  با این نوع دوچرخه‌ را داشته باشید. جنس‌ بدنه آن معمولا از آلومنیوم، فیبر کربن یا ترکیبی از فلزات سبک است، و به راحتی قابل حمل و نقل هستند.

دوچرخه شهری نیاز به دنده و کمک فنر به دلیل عدم پستی و بلندی‌ محیط شهری ندارند.

انواع دوچرخه‌های شهری

  1. دوچرخه شهری کراس مدل City Storm

جنس بدنه و تجهیزات اصلی این دوچرخه از آلومنیوم و وزن آن سبک است.

سایز استاندارد این مدل ۲۶ و دارای رنگ بندی است.

  1. دوچرخه شهری کراس مدلLizard

بدنه این دوچرخه از فولاد مستحکم است و دارای سیستم ۱۸ دنده دستی و کمک فنر جلو است به همین دلیل مناسب برای استفاده شهری و نیمه کوهستانی است. لازم است بدانید وزن این دوچرخه بالاست.

پس اگر وزن دوچرخه برایتان مهم است، قبل از خرید حتما وزن آن را امتحان کنید.

سایز استاندارد این مدل ۲۶ و دارای رنگ بندی است.

  1. دوچرخه شهری کراس مدلCity Jet

این دوچرخه قابلیت استفاده در جاده و کوهستان را دارد. جنس بدنه  آن آلومینیومی است که باعث کاهش وزن آن می‌شود. از طرفی سیستم ۲۱ دنده‌ای این دوچرخه قابلیت استفاده در هر نوع مسیری را برای شما فراهم می‌کند.

سایز استاندارد این مدل ۲۸ است و دارای رنگ بندی می‌باشد.

نکات مهم در راهنمای خرید دوچرخه شهری

  • بودجه شما نقش اساسی در خرید شما دارد اگر نمی‌توانید خیلی خرج کنید، پیشهاد می‌شود مدل‌ها و برندهای را انتخاب کنید که دوچرخه‌های با کیفیت و با حداقل امکانات در عین حال قیمت مناسب عرضه می‌کنند. نکته مهم دیگر این است که بدانید امکانات بیشتر نشانه بهتر بودن نیست.
  • دوچرخه شهری باید تا جای ممکن باید ساده باشد و نیاز به کمک فنر یا دنده‌های زیادی ندارد.
  • حتما دوچرخه‌ را از نظر وزنی، خوش رکاب بودن و راحتی در استفاده امتحان کنید.
  • از خرید دوچرخه‌هایی که اتصالات آن اهرمی (غیر پیچی) است خودداری کنید هر چند اهرمی بودن، باعث راحتی در باز شدن می‌شود اما شرایط مناسبی برای سارقان هم فراهم می‌کند.
  • با توجه به قد و وزن دوچرخه انتخاب نمایید. اگر دوچرخه با قد شما متناسب نباشد، میزان خستگی و فشار ایجاد شده پس از استفاده، چند برابر حالت استاندارد است. از طرفی اگر با توجه به وزنتان، جنس بدنه دوچرخه را بررسی نکنید، ممکن است بر اثر دست اندازها و یا موارد دیگر، صدمه زیادی به دوچرخه و بدنتان وارد شود. برای جلوگیری از فشار به ستون فقرات افراد سنگین وزن، بهتر است از نشیمن‌گاه‌های نرم (ژله‌ای) استفاده شود .
  • چراغ‌های هشدار دهنده و حتی استفاده از آینه‌های کوچک کنار دسته برای دیدن پشت سر، در محیط‌های شهری به دلیل تردد زیاد وسایل نقلیه موتوری، بسیار ضروری است.
  • لوازمی مثل قمقمه، قفل دوچرخه، تلمبه‌های دستی کوچک و گلگیر هم مورد نیاز است.

 

راهنمای-خرید-دوچرخه۱۱

دوچرخه‌های جاده‌ای

این نوع دو چرخه مناسب مسیر های هموار و آسفالت و سربالایی و سر پایینی‌های ملایم است و در ایران معمولا با نام کورسی هم شناخته می‌شود  از لحظ شکل دارای فرمان مایل به پایین، تایر این دوچرخه ها نازک بوده و فریم سبکی دارند و باریک تر و سبک تر از دوچرخه‌های کوهستان هستند بنابراین گزینه مناسبی برای مسیرهای ناهموار نیستند زیرا ظرفیت کشش ضربات شدید و فشار بالا را ندارند. همانند دو چرخه کوهستان این نوع نیز هر چه سبکتر باشد بهتر است. لازم است بدانید اندازه استاندارد چرخ در  این نوع ۲۹ اینچ معادل ۷۰ سانتیمتر است.

ارتفاع حالت ایستاده دوچرخه جاده‌ای همانند دوچرخه‌های کوهستان اندازه‌گیری می‌شود.

راهنمای-خرید-دوچرخه۸

دوچرخه‌های راحتی

این دوچرخه ها با نام کرویزر هم شناخته می‌شوند این دوچرخه‌ها معمولا دنده‌های کمتری دارند یا اصلاً دنده ندارند و برای دوچرخه‌سواری با آرامش و سرعت‌های کم طراحی شده‌اند و مناسب سواری در خیابان و جاده هستند. همه چیز در این دوچرخه‌ها طوری طراحی شده تا سواری راحتی داشته باشید. زین راحت و پهنی دارند  و برای اینکه خم نشوید ارتفاع فرمان هم بیشتر از حد معمول است.

بنابراین هر کسی می‌تواند اندازه مناسب خود را به راحتی پیدا کنید.

راهنمای-خرید-دوچرخه۰

دوچرخه‌های کروزر

این دوچرخه‌ها مناسب مسیرهای صاف و هموار هستند مزیت آنها راحتی همراه با سرعت است. این نوع دوچرخه دارای تایرهای پهن و اکثرا تک دنده می‌باشند.

همچنین از نظر مکانیکی بسیار ساده و نیازی به مراقب و تعمیر خاصی ندارد.

راهنمای-خرید-دوچرخه۷

دوچرخه‌های کوهستان

دوچرخه‌های کوهستان دارای سیستم فنربندی و فرمان راست، لاستیک‌های پهن و معمولا عاج‌های برآمده هستند. فریم دوچرخه‌های کوهستان محکم‌تر و قوی‌تر و از استحکام بیشتری برخوردار می‌باشند اما مانند دوچرخه‌های جاده‌ای سریع نیستند. در این نوع برای اینکه دوچرخه سوار بتواند به راحتی از ناهمواری‌ها بگذرد، دنده‌های پایین گشتاور بیشتری به چرخ‌ها منتقل می‌کنند. این نوع مناسب برای کسانی است که مشکل کمر دارند زیرا دارای دسته‌های صاف هستند و نیازی به خم شدن هنگام دوچرخه سواری نیست. و از نظر پزشکی باعث تشدید مشکل آن ها نمیشود.

ضریب دنده‌ها در دو چرخه کوهستان برای سربالایی‌ها و ناهمواری‌ها طراحی شده است.

خرید-دوچرخه۶

 

انواع دوچرخه ‏های کوهستان

  1. دوچرخه‌های دانهیل: این نوع دوچرخه‏ ها به دلیل دارا بودن کمک فنر‏های خاص و قوی در جلو و پشت تنه مخصوص سراشیبی هستند. از لحاظ وزن، فوق العاده سنگین (بین ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم) و البته بسیار مقاوم می‏باشند، رکاب زدن با این نوع دوچرخه‌ها در سربالایی تقریبا غیر ممکن است.
  2. دوچرخه‌های cross country یا استقامتی ( XC ): این نوع از آلیاژهای مقاوم و سبک ساخته شده و نسبت به دوچرخه‏های دانهیل بسیار سبک‌تر و مناسب مسافت‌های طولانی و جاده‏های کوهستانی سنگلاخ و ناهموار هستند. این نوع از محبوبترین و پر فروش‏ترین دوچرخه‏های کوهستان هستند.
  1. دوچرخه های ATB: این نوع به دوچرخه‌های شهری معروف هستند و می‏توان آنها را برای هر کاری در جاده‏های کوهستانی، خیابان‌ها، دشت‌ها، جنگل، کویر و چمنزارها استفاده کرد.

نکته مهم: این نوع، کارآیی دوچرخه ‏های دانهیل و کراس کانتری را در سراشیبی و مسیرهای ناهموار کوهستانی و استقامتی ندارد.

چگونه با استفاده از راهنمای خرید دوچرخه یک دوچرخه کوهستان انتخاب کنیم؟

  • بدنه: وزن دوچرخه هر چه کمتر باشد بهتر است شاید شما به فکر این باشید که جنس مقاوم بخرید بهتر است بدانید فولاد مقاومتر است اما دوچرخه‌های فولادی سنگین‌تر از دوچرخه‌های آلومینیومی هستند.  برای یک دوچرخه کوهستان، بدنه هر چه سبک‌تر باشد بهتر است.

این موضوع زمانی که از سربالایی‌های تند در حال بالا رفتن هستید بسیار مهم است.

  • چرخ‌ها: بیشتر دوچرخه‌های کوهستان معمولا دارای چرخ‌هایی با قطر ۲۶ اینچ هستند اما خیلی از خریداران از چرخ های ۲۹ اینچی استفاده می‌کنند زیرا این چرخ ها مزایای بیشتری دارند.
  • فنربندی: فنربندی جلو باعث کاهش شدت ضربات می‌شود اما اگر دوچرخه شما علاوه بر فنربندی جلو از عقب هم فنربندی داشته باشد از شدت ضربات وارده به بدن کاسته می‌شود. با این مزیت در ناهمواری‌ها سواری نرم‌تری خواهید داشت اما فنربندی جلو و عقب باعث مشکل‌تر  شدن بالا رفتن از ناهمواری‌ها می‌شود.
  • اندازه: منظور از اندازه دوچرخه اندازه حالت ایستاده آن است و شامل ارتفاع از زمین تا بالاترین لوله دوچرخه می‌شود. اندازه حالت ایستاده دوچرخه باید تا زیر فاق شلوار باشد به گونه‌ای که بتوانید روی آن به راحتی بیاستید

نکته: اگر چند سانتی آزادی داشته باشد در ناهمواری های بیابانی دچار مشکل نمی‌شوید.

دوچرخه‌های هیبریدی

دوچرخه‌های هیبریدی ترکیبی از دوچرخه‌های جاده‌ای و کوهستانی می‌باشد و تمام مزیت‌های این دو نوع را دارند. تایر آنها عاج بلند ندارد و نازکتر و سریعتر از تایر دوچرخه کوهستان هستند. دسته‌ها در یک راستا قرار دارند و دوچرخه سوار نیازی به خم شدن ندارد.

این دوچرخه مناسب تردد در شهر است.

خرید-دوچرخه۳

 

دوچرخه‌های تایر

تایر دوچرخه‌هایی هستند که برای سواری در موقعیت‌های مختلف طراحی شده‌اند.  اگر قصد استفاده از این نوع دوچرخه‌ها، در موقعیت‌ها بیابانی را دارید توصیه می‌شود از تایرهایی که عاج‌های آن دو طرفه است استفاده کنید.

این نوع از دوچرخه‌های کوهستان سبک‌تر و باریک‌تر هستند.

خرید-دوچرخه۱۰

 

دوچرخه‌های TIME TRIAL

هدف از طراحی دوچرخه‌های (Time Trial) تایم تریل فقط یک چیز است و آن هم دستیابی به حداکثر سرعت. اهمیت طراحی و ساختار ایرودینامیک در این دوچرخه‌ها می‌تواند در کسب مدال طلا یا نقره تعیین کننده باشد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این دوچرخه وزن فوق‌العاده پایین آن است که غالبا در ساخت تنه آن از بهترین آلیاژ (همانند تیتانیوم، فیبر‌کربن و کامپوزیت) و از تکنولوژی‌ها به‌روز استفاده می‌شود تا وزن آن را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند. اما مهمتر از وزن کم و فرم دوچرخه، نحوه قرارگیری دوچرخه سوار بر روی دوچرخه و فیزیک بدن آن است. به همین دلیل، این دوچرخه‌ها به صورت اختصاصی و با در نظر گرفتن مشخصات و ویژگی‌های بدن ورزشکار ساخته می‌شوند تا در هنگام قرارگیری بر روی دوچرخه، بدن ورزشکار در بهترین وضعیت ایرودینامیکی قرار گیرد تا بیشترین راندمان و سرعت حاصل شود.

تمامی اجزای دوچرخه‌های تایم‌تریل به شکلی طراحی شده‌اند، تا کمترین اصطکاک را در مواجهه با جریان هوا داشته باشند (این امر در فرم تنه، چرخ‌ها و نوع فرمان کاملاً نمایان است).

خرید-دوچرخه۲

 

توجه به سایز به عنوان  اصلی ترین راهنمای خرید دوچرخه

  • یکی از نکات مهم در هنگام خرید دانستن نکات مربوط به سایز دوچرخه است معمولا دوچرخه‌ها مانند لباس دارای سایز هستند یکی از این روش‌های سایزبندی استفاده از حروف S,M,L,XL,XXL است که در اینجا S نشانه SMALL و M نشانه MEDIUM و L نشانه LARGE و XL نشانه XLARGE است این سایزها بر اساس اینچ از ۱۵ و ۱۷ و ۱۹ و ۲۱ و یا سانتیمتر ۴۱ و۴۳ و ۴۶ و۵۱ تقسیم می‌شوند. معمولا این سایز‌ها بر روی تنه دوچرخه حک شده‌اند در غیر اینصورت باید با یک متر فاصله توپی تنه تا بست لوله زین را اندازه بگیرید اگر به اینچ اندازه گرفته باشید به یکی از اعداد ۱۵ یا ۱۷ یا ۱۹ می‌رسید اگر هم با سانتیمتر به اعداد ۴۳ یا ۴۶ یا ۵۱ خواهید رسید. البته ممکن است این اندازه‌ها از مدلی به مدل دیگر فرق داشته باشد. روش دیگر برای اندازه‌گیری دوچرخه این است بر روی دوچرخه سوار شوید و سپس از روی زین به پایین بیایید به گونه‌ای که شاسی دوچرخه در میان پاها قرار گیرد اگر شاسی با فاق ما ( بین دو پای ما ) تماس داشته باشد یعنی دوچرخه کوچک و اگر فاصله اش حدود ۲ تا ۴ سانتی متر باشد مناسب خواهد بود .

سایز دوچرخه‌ها بر اساس سن و قدهای مختلف:

رده سنی دوچرخه مناسب برای قد دوچرخه مناسب برای سن سایز دوچرخه
خردسال ۹۰ تا ۱۲۰ CM ۲ تا ۶ سال ۱۲
کودک ۱۲۰ تا ۱۳۰ CM ۴ تا ۸ سال ۱۶
نوجوان ۱۳۰ تا ۱۵۰ CM ۷ تا ۱۱ سال ۲۰
جوان ۱۴۰ تا ۱۶۵ CM ۱۰ تا ۱۴ سال ۲۴
بزرگسال ۱۶۵CM به بالا ۱۴ سال به بالا ۲۶

سایر نکات مهم و قابل توجه در راهنمای خرید دوچرخه

  • نکته مهم دیگر هنگام خرید، برند و گارانتی و کشور سازنده ‌است که تاثیر بسزایی در قیمت دوچرخه‌ها خواهند داشت البته نشان دهده کیفیت هم نیستند. اکثر دوچرخه‌های موجود در بازار ایران ساخت کشورهای اتریش، تایوان و چین هستند. نکته‌ای که بیشتر حایز اهمیت است، داشتن گارانتی و خدمات پس از فروش دوچرخه است.
  • تنه دوچرخه باید اندازه بدن شما باشد اگر تنه کوچک باشد فضای کافی برای رکاب زدن پاها نخواهید داشت در مقابل اگر بزرگتر باشد نیز امکان چرخش کامل پا بر روی پدال نیست. بنابراین در هر دو حالت نه تنها به شدت اذیت می‌شوید بلکه از دوچرخه‌سواری هم لذت نمی‌برید. اما چگونه تنه اندازه بدن خود انتخاب نمایید؟ با پاهای جفت شده کنار تنه دوچرخه‌های مسابقه، گردشگری و هیبرید بایستید اگر فاصله میله بالایی تنه و وسط پاهای شما، حدودا ۵/۲ سانتی متر (معادل ۱ اینچ) و یا کمی بیشتر باشد اندازه شماست. در دوچرخه‌های کوهستان این فاصله باید بیشتر باشد. اگر قصد خرید دوچرخه برای کودکتان را دارید هنگامی که کودک بر روی زین نشسته است باید نوک انگشت پایش به زمین برسد و به راحتی بتواند فرمان را در دست بگیرد، در این حالت میتوان گفت اندازه تنه مناسب برای کودک شماست. البته نباید فراموش کرد که فاصله ۲۵-۲۰ میلیمتری بین میله بالای تنه و وسط پای کودک نیز در حالت ایستاده، بررسی شود.
  • به آلیاژ و مرغوبیت تنه دوچرخه که مهمترین قسمت آن می‏باشد دقت نمایید.
  • تمامی قطعات دوچرخه را از نظر کیفیت و مرغوبیت و کارخانه‏های سازنده بررسی نمایید.
  • استحکام، زیبایی و راحتی دوچرخه و رکاب خور بودن را مد نظر داشته باشید.
  • از set بودن قطعات دوچرخه مانند طبق قامه‌ها، زنجیر و شانژمان مطمئن شوید.
  • برای صرفه جویی در هزینه متناسب با نیاز خود از تجهیزات اضافی مانند ترک بند، چراغ و … استفاده کنید.

خرید اینترنتی دوچرخه

منابع

باشگاه خبرنگاران جوان

یاد بگیر دات کام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *