تقویت هوش

فلش کارت آموزشی کودک و تقویت نیمکره راست مغز

فلش کارت آموزشی کودک

فلش کارت آموزشی کودک از جمله ابزارهای آموزشی است که با تکیه بر فعال سازی و بهبود عملکرد نیمکره راست مغز توسعه یافته است. همانطور که کار کردن یک عضله آن را قوی تر می کند، بازی با فلش کارت آموزشی کودک نیز به ورزیده شدن مغز کمک می کند.
در آموزشهای معطوف بر نیمکره راست مغز تکیه بر افزایش حساسیت، نکته سنجی، خلاقیت و تخیل کودک است و تعلیم و تربیت آن بر اساس حس همکاری و عشق بنا شده است. همانطور که در آموزش های معطوف به نیمکره چپ مغز تمرکز بر رویارویی و رقابت است. فلش کارت آموزشی کودک یکی از مهمترین ابزارهای آموزش غیر مستقیم یا بازی فکری محسوب می شود که در اکثر روش های آموزشی مورد استفاده و تاکید قرار گرفته است.

در حال حاضر دامنه متنوعی از انواع فلش کارت آموزشی کودک در بازار وجود دارند.

کارکرد برخی صرفا سرگرمی کودک و آشنایی آن با انواع پدیده ها، اشیاء ابزارها و مفاهیم است.

برخی نیز با رویکرد مکاتب آموزشی خاص به تقویت مهارت های ذهنی معطوف به نیمکره راست مغز می پردازند.

سابقه تاریخی فلش کارت آموزشی کودک

در سال۱۹۸۱ یک دانشمند امریکایی بنام راجر اسپری که در زمینه نوروسایکولوژی مطالعه و فعالیت می کرد، برای کشف عملکرد اختصاصی نیمکره های مغز موفق به دریافت جایزه نوبل شد. بعد از اسپری افراد دیگری برای تقویت و بهره گیری بیشتر از این توانایی های مغز مطالعاتی انجام دادند که پروفسور ماکتو شیچیدا یکی از آنها بود. در مدارس شیچیدا برای تقویت حس تصویر سازی و تجسم نیمکره راست مغز تمریناتی در نظر گرفته شده است و تمام این تمرینات برای فعال ساختن نیمکره راست و استفاده از مهارت تجسم در ذهن است.

اگر به مطالبی که به خاطر سپرده اید نگاهی بیندازید می بینید اکثر آنها را با تصویر به ذهن سپرده اید. مانند شعرهای کتاب فارسی، مطالب درسی، کتاب های رمان و … در اکثر مواردی که به خاطر می آورید یک تصویر برجسته در ذهن شما نقش می بندد که به خاطر آوردن آن برایتان آسان می شود. کلید اصلی تمرینات چنین مدارسی بردن دقت شخص در تصویر سازی و تجسم تصویر در ذهن است تا تصویر ایجاد شده با جزئیات بیشتری به خاطر سپرده شود. هدف آموزش خواندن و ریاضی … نیست هدف تمرین دادن ذهن است.

معرفی مراکز آموزشی معروف مبتنی بر فعالسازی نیمکره راست

سه تا از محبوب ترین مدارس آموزشی مبتنی بر نیمکره راست مغز در دنیا عبارتند از:

۱- Golen Doman
۲- Shichida
۳- Heguru

روش Golen Doman

Golen Doman پیشگام در آموزش نیمکره راست مغز است. او بنیانگذار موسسه هایی برای دستیابی به پتانسیل درون انسان است و از سال ۱۹۴۰ شروع به پیشتازی در زمینه رشد مغز کودک نموده است. او و موسسه اش را به عنوان پیشگامان کار با کودکان معلول ذهنی و رشد زود هنگام کودکان سالم می شناسند .

Doman کتاب ها و لوازم کمک آموزشی زیادی نوشته است که به والدین کمک می کند نوزادان خود را در خانه آموزش دهند.

اصول روش IAHP عبارتند از:

۱- استعداد نبوغ در هر کودک وجود دارد.

۲- تحریک صحیح مغز موجب رها شدن پتانسیل درونی کودک می شود.

۳- آموزش باید در بدو تولد آغاز شود.

۴- هر چه کودک کم سن تر باشد، پیشرفت آموزش سریعتر است.

۵- بچه ها فکر می کنند که فرآیند یادگیری بازی است.

۶- بهترین معلم کودک، پدر و مادر کودک اند.

۷- فرآیند آموزش به کودک باید برایش لذت بخش باشد.

۸- انجام آزمون جزیی از فرآیند یادگیری است .

دومن با استفاده از فلش کارت آموزشی کودک ، آموزش را اجرا می کرده است.

موضوعات مطرح شده در این کارت ها عبارتند از:

۱- فلش کارت آموزشی نوزادان در رنگ های سیاه و سفید، سفید و قرمز است. رنگ های تحریک کننده چشم.

۲- فلش کارت آموزشی نقطه ریاضی که قدرت تجزیه و تحلیل را در ذهن کودک توسعه می دهند.

۳- فلش کارت آموزشی کلمات، برای یادگیری کلمات.

۴- فلش کارت آموزشی تصویر و کلمه برای یادگیری مفاهیم زیست شناسی، موسیقی، هنر، تاریخ، فیزیولوژی انسانی، ریاضیات، زبان خارجی و … . در روش دومن فلش کارت آموزشی کودک باید سه بار در روز نمایش داده شود و بین هر دو بار نمایش حداقل باید ۳۰ دقیقه فاصله باشد.

روش Shichida

مدرسه آموزش مبتنی بر نیمکره راست مغز پروفسور شیچیدا Shichida در اکتبر ۱۹۷۸ در ژاپن تاسیس شد.

همچنین درسنگاپور، مالزی، اندونزی، تایلند، تایوان، هنگ کنگ، استرالیا، و ایالات متحده نیز دایر شده است.

کلاس های شیچیدا برای گروه های سنی چهار ماه تا شش سال برگزار می شود.

در حال حاضر بیش از ۴۰۰ مدرسه در ژاپن به این روش دایر شده است.

در کلاس های شیچیدا، فلش کارت آموزشی تنها ابزار آموزش نیست. فعالیت های دیگری مانند بازی ادراک فراحسی ESP، بازی تصور چشم، تمرینات چشم، بازی حافظه، تصویر فلش کارت آموزشی، آواز خواندن و رقص، کتاب داستان، کارت بازی و … انجام می شود. در روش شیچیدا فلش کارت آموزشی کودک یکبار در روز نمایش داده می شود.

روش Heguru

مدرسه Heguru یا HEGL در جولای ۱۹۸۹ در ژاپن تاسیس شد.

در حال حاضر در ژاپن و مالزی شعبه دارد.

Heguru یکی از بزرگترین مدرسه های آموزش نیمکره راست مغز در ژاپن است.

در جولای ۱۹۹۷، Heguru مدرسه “تند خوانی” نیز تاسیس کرد.

سن ورود به این مدارس از چهار ماه تا دوازده سال است.

بنیانگذار مدرسه هگورو Hirotada Ruiko Henmi است.

در این مدرسه برنامه هایی برای گروه های مختلف سنی از نوزادان تا کودکان ۱۲ ساله طراحی شده است. در این مدرسه سه سطح کلاس پیش بینی شده است:

۱- نوزادان و کودکان نوپا (۶ ماه تا ۳ سال)،

۲- پیش دبستانی (۴ تا ۷ ساله)

۳- ابتدایی (۸ تا ۱۲ ساله)

آنها باور دارند که آموزش یک کودک از سنین کمتر، به خلاقیت و تخیل او کمک می کند وهمچنین به کودک اجازه می دهد اطلاعات را با سرعت بالا تر جذب کند.

روش های مورد استفاده در مراکز آموزش نیمکره راست

در اینجا برخی از متدهایی که در مراکز آموزش نیمکره راست در دنیا، مورد استفاده قرار می گیرد، به تفضیل شرح داده می شود:

۱- تجسم تصویر در ذهن

تجسم تصویر در ذهن فعالیتی است که به مهارت تصویر برداری توسط نیمکره راست مغز کمک می کند. توانایی نیمکره راست مغز برای ایجاد تصاویر واضح و روشن در ذهن پایه و اساس بسیاری از توانایی های آن است. قابلیت هایی مثل: توانایی تندخوانی ، برخورداری از حافظه ی تصویری قوی، توانایی انجام محاسبات پیچیده با سرعت زیاد، ادراک فراحسی ESP و سایر قابلیت های معطوف به نیمکره راست.

بازیهای تخیلی برای کودکان ۰ تا ۶ ماهه

• صحبت کردن با کودک به جای عروسک ها، اسباب بازیها و حتی تصویرها.

• بازی دالی موشه

• هنگامیکه توانست سرش را بالا نگه دارد، او را روی توپ بزرگ پلاستیکی به شکم قرار دهید و وانمود کنید که مثلا ماهی است.

• کلاه خنده دار به سر کنید و ادای شخصیت های بامزه را دربیاورد

• یکی از دستانتان را زیر سینه کودک و دست دیگری را لای پاهای او قرار دهید و او را در امنیت کامل نگه دارید و او را به عقب و جلو حرکت دهید و نقش نوزاد را حال پرواز را برایش انجام دهید . او را به ارامی حرکت دهید و صدای هواپیما در آورید.

• استفاده از عروسک های نمایشی که با قرار گرفتن دست در داخلشان حرکت می کنند.

بازیهای تخیلی برای کودکانی که میتوانند چهار دست و پا بروند ( ۶ تا ۱۲ ماهه)

• اسباب بازیها یا حیوانات پلاستیکی را در ظرفهایی پنهان کنید و سپس از کودک بخواهید آنها را پیدا کند. وقتی که حیوانات را پیدا کرد به جای آنها حرف بزنید و به اصطلاح آنها را صداگذاری کنید.

• نزدیک کودک یک سطل یا سبد قرار دهید و اسباب بازیها یا مکعب های کوچکی را در آن قرار دهید . به او نشان دهید که چگونه آنها را رها میکنید تا در داخل سطل بیفتند.

• با استفاده از اسباب بازی هایی که چند اندازه مختلف دارند به کودک نشان دهید که چطور انواع کوچکتر در داخل انواع بزرگتر جای میگیرند.

• کودک شما را زیاد میبیند که در حال صحبت کردن با تلفن هستید پس میتوان این کار را به بخشی از بازی هایتان تبدیل کنید . ابتدا با یک تلفن اسباب بازی و بعدها با یک تلفن واقعی با او مکالمات ساختگی انجام دهید.

• روی یک پتو در روی چمن یا باغچه بنشینید و چند اسباب بازی و مقداری هم غذا با خود ببرید. میتوانید کودکتان را که نقش میزبان را بازی میکند تماشا کنید یا در بازی به او ملحق شوید.

چنذبازی کاربردی دیگر:

• چند عدد ظرف یا سطل به کودک بدهید و کیفیت اجسامی را که قرار است در آنها قرار دهد مشخص کنید.

ابتدا چند عدد از آنها را خودتان داخل سطل ها یا ظرفها قرار دهید و نحوه بازی را به او یاد دهید تظاهر کنید که اجسامی که در سطلها قرار میگیرند چیزهای واقعی از جمله قطعات میوه هستند.

• بچه ها عاشق تقلید هستند و پرستاری از شما هنگام بیماری مثال خوبی است . محیط مناسب ایجاد کنید تا کودک از یکی از عروسکهایش پرستاری کند تا حال او خوب شود یا موهایتان را شانه کنند.

• برنامه بازی با آب برای کودک ترتیب دهید و تعدادی لیوان و فنجان آماده کنید که هر کدام کمی آب داشته باشند . به او نشان دهید که چگونه میتوان آب را از یکی از ظرفها به دیگری ریخت و تظاهر کرد که ابشاری در حال فروریختن است . اگر کاری هست که شما به طور منظم انجام میدهید سعی کنید تجهیزات لازم را برای کودک فراهم کنید تا در آن مواقع همان کاری را انجام دهد که شما مشغولش هستید.

• حرف زدن به جای حیوانات و اسباب بازی ها را گسترش دهید و رابطه ی پیچیده تر بین کودک و عروسک هایش و هر چیز دیگری ایجاد کنید و سعی کنید تا جایی که میتوانید این بازی خیالی را ادامه دهید.

بازیهای تخیلی برای کودکان نوپا ( ۱۲ – ۲۴ ماهه)

• یک جعبه دائمی برای لباسهای کودکتان ایجاد کنید و داخلش تعداد زیادی لباس کلاه و نقاب غیر عادی قرار دهید . وقتی که کودک تمایل داشت به او اجازه دهید هر کدام را که میخواهد و اندازه اش است به تن کند. بگذارید برایتان توضیح دهدکه این لباسهای کیست و چه کسی آنها را میپوشد.

• برای کودکتان یک میهمانی ترتیب دهید که خودتان و او در آن حضور دارید . به نوبت با هم یا با اسباب بازی های بزرگتر آشنا شوید.

• وقتی در حال درست کردن غذا برای خانواده هستید از کودک بخواهید یکی از غذاهای خیالی مورد علاقه خود مانند ماکارونی را درست کرده و از خانواده بخواهید قبل از خوردن غذای شما ابتدا غذای خیالی را بخورند.

• هر روز یک حیوان را برای آن روز انتخاب کنید و تظاهر کنید که شما مادر آن حیوان و فرزندتان خود حیوان است و این بازی را تا جایی که کودکتان تمایل دارد ادامه دهید.

• پتوی خاصی را انتخاب کنید و در بازی قایم شدن به او بپیوندید . وقتی کودک پتو را روی سرش میکشد از جلو چشم شما پنهان می شود.

• جعبه ای داشته باشید که اشیای خیالی مثل هواپیما ماشین سیاره فضایی و غیره را در آن قرار دهید.

• از بالشتها و کوسنهایی که در اختیار دارید کوهی بسازید و به کودک خود بگوئید که او فرمانروای کوه است و از او بخواهید از آن بالا برود و … .

• احتمالا بچه ها شما و همسرتان را در حال استفاده از کامپیوتر می بیندد و از تقلید کردن از شما برای استفاده از کامپیوتر یا لب تاب لذت می برند. سعی کنید آنها در کتاب خواندن هم از شما تقلید کنند.

بازیهای تخیلی کودکان ۲ تا ۴ سال

در این دوره سنی می توانید با استفاده از وسایل و ابزارهای مختلف و حسب علاقه کودک بازیهای تخیلی انجام دهید. به عنوان مثال از اسباب بازی هایی که برای شغل های مختلف طراحی شده استفاده کنید و نقش دکتر، آتش نشان، پلیس و… را ایفا کنید. مثلا با یک کلاه و شنل پادشاه می توان نقش پادشاه را بازی کرد.

این بازیها با مشارکت بین دو یا چند کودک نیز با علاقه دنبال می شود.

بازیهای تخیلی کودکان ۴ سال به بالا

• از بچه بخواهید که چشم هاش را ببندد و سناریویی که برایش تعریف می کنید را تصور کند. می توانید راجع به هر چیزی صحبت کنید. همچنین می توانید از داستان های کوتاه موجود در کتابها و یا سایت ها نیز الگوبرداری کنید.

به طور مثال بگویید: به سمت گلخانه بزرگ خانم … می ری. درهای شیشه ای بزرگ را باز می کنی و وارد می شی. می تونی ببینی خانم … با لبخند به استقبالت میاد و تو را به داخل گلخانه می بره. گلخانه پر از گل های رنگارنگه. به سمت گلدان های گل رز می ری. بوی گلهای رز را حس می کنی و …
این فعالیت به نام “سوار بر قالیچه سحر آمیز” نیز معروف است.

• برای بازی بعدی، یک تصویر روی یک تکه مقوا رنگی بچسبانید و یک نقطه در مرکز به عنوان نقطه کانونی تصویر قرار دهید. از کودک به خواهید به مرکز تصویر برای مدت ده ثانیه خیره شود و سپس چشمان خود را ببندد. از او بپرسید که آیا می تواند در ذهن خود آنرا ببیند. او باید قادر به دیدن یک تصویر واضح و روشن از تصویر روی کارت در ذهن خود باشد.

در زیر یک عکس برای انجام این تمرین نشان داده می شود:

فلش کارت آموزشی کودک

• تجسم با کارت نارنجی :

از صفحه نارنجی با ابعاد ۸در ۸ استفاده کنید و بروی آیه دایره آبی رنگ به قطر ۲ سانی متر بچسبانید.

 

فلش کارت آموزشی کودک

از کودک خود بخواهید کارت نارنجی را در سی سانتی متری خود نگه دارد و سی ثانیه به آن نگاه کند حال چشمان خود را ببندد. در این زمان کودک تصویر را در جلو خود می بیند. در ابتدا ممکن است شکل را درست نبیند، یا دایره وسط را به رنگ نارنجی ببیند. بعد از مدتی توانایی دیدن درست شکل را پیدا می کند. بعد از این مرحله از کودک بخواهید در ذهن خود جای دایره را با شئی دیگر عوض کند و آن شئ را در ذهن خود حرکت دهد. مثلا یک مثلث یا یک سیب به جای دایره آبی قرار دهد.

۲- فلش کارت آموزشی کودک ؛ خواندن

هدف از نشان دادن انواع فلش کارت آموزشی کودک ؟

۱- نیمکره راست مغز مانند یک کتابخانه است که شما می توانید از اطلاعات ذخیره شده در آن برای آینده استفاده کنید. دوران کودکی زمانی است که می توان به آسانی اطلاعات زیادی را وارد این کتابخانه کرد . برای اطمینان از آن که اطلاعات در نیمکره راست مغز ذخیره می شود، لازم است کارت ها را به سرعت نمایش دهید.

هنگامی که نیمکره چپ مغزکار می کند، نیمکره راست مغز نمی تواند عمل کند. از آنجا که نیمکره چپ مغز آهسته تر عمل می کند، برای جذب اطلاعات جدید نیاز به زمان است. هنگامی که شما با سرعت بالا در حال نمایش دادن اطلاعات هستید نیمکره چپ مغز آنرا حس می کند، اما اطلاعات از نیمکره چپ مغز عبور کرده و نیمکره راست مغز جذب آنرا بر عهده می گیرد.

۲- نشان دادن سریع فلش کارت آموزشی همانند ورزشی برای نیمکره راست مغز است. همانطور که کار کردن یک عضله آنرا قوی تر می کند، انجام این فعالیت ها نیز به ورزیده شدن مغز کمک می کند.

۳- نمایش فلش کارت آموزشی به عملکرد تصویری نیمکره راست مغز نیز کمک می کند.

چند تا فلش کارت آموزشی کودکمی توان در روز به کودک نشان داد؟

پاسخ کلی این است: تا زمانی کودک شما هنوز برای دیدن کارت ها علاقه مند است.

اگر آموزش را از یک سالگی شروع می کنید، به طور متوسط ۶۰ کارت در روز که می بایست حدودا یک دقیقه نشان دادن آنها به کودک طول بکشد . در کتاب Shichida، تاکید شده که کمیت از کیفیت با اهمیت تر است. مدرسان Shichida به پدر و مادر ها توصیه می کنند که فلش کارت آموزشی بیش از ۳ بار در روز به بچه ها نشان داده نشود. زیرا کار کردن با کارت های مشابه برای چند بار کودک را خسته می کند.

مشکل این فعالیت ها ، وقت گیر بودن درست کردن فلش کارت آموزشی ست. مثلا برای درست کردن یک سری از فلش کارت هایی که نمایش آنها یک دقیقه طول می کشد باید ساعتها وقت بگذارید. بنابراین توصیه میکنم از منابع فلش کارت آموزشی کودک آماده شده استفاده کنید و با چیزهایی که خریدین مطالب خودتون را کامل کنید.

می توانید برای کودکانتان کتاب بخوانید و مطالبی که تو کتابها هست را برایشان به صورت فلش کارت آموزشی نمایش دهید. به طور مثال برای موضوع “زمان” می توانید فلش کارت آموزشی روز، شب، ماه، خورشید، ساعت آنالوگ، ساعت دیجیتال، ساعت شنی، فصل ها، پاییز، زمستان، بهار ، تابستان و… را به صورت کارت نمایش دهید.

کلمات و یا تصاویر؟

در مدارس Heguru، معتقد هستن، جلب توجه کودک با تصاویر آسان تر است. در مدارس Doman می گویند اگر شما می خواهید به یک کودک نحوه ی خواندن را یاد دهید، لازم است کلمه و تصویر را به کودک نشان دهید. به عنوان مثال، ابتدا کارت کلمه “ماشین” و به دنبال آن یک عکس از یک ماشین خوب است. اما کارت عکسی از یک ماشین با کلمه “ماشین” که زیر آن نوشته شده است توصیه نمی شود.

داشتن هر دو کارت کلمه و عکس مهم است، کارت کلمه برای آموزش خواندن کامل کلمه و کارت عکس برای آموزش تصویر لازم است.

روش شیچیدا برای خواندن فلش کارت آموزشی کودک

الف)بازیهای سرعتی

پروفسور شیچیدا معتقد است که عملکرد پردازش خودکار دلیل خوب یاد گرفتن زبان خارجی توسط کودکان را به خوبی شرح میدهد. زیرا کودکان توسط عملکرد خودکار با سرعت بالا که مربوط به قسمت راست مغز است زبان خارجی را فرا میگیرند. علاوه بر این با استفاده از این قابلیت مغز میتوان خواندن را به کودکان آموزش داد.

مرحله اول : جمع آوری اطلاعات

تعداد زیادی از عکسها و کلمات از مجموعه های مختلف مانند: انواع حیوانات اهلی و وحشی دریایی و …، انواع گیاهان و گلها، لوازم خانه، لوازم شغلهای مختلف و … و مفاهیمی مانند رنگ ها، شکلها(دایره -مربع-مثلث و….)، اندازه ها، اعداد، مکانها……ترتیب…..زمان را تهیه کنید و روی کارت هایی به سایز آ۵ چاپ کنید. برای کودکان بالای یکسال می توان از کامپیوتر و برنامه پاورپینت استفاده کرد و اسلایدها را آماده نمود.

همچنین می توانید با ثبت نام در سایت brillbaby از قسمت فروم بخش دانلودهای مجانی اسلایدهایی در فرمت پاورپینت و پی دی اف دانلود کنید.

نکته در مورد اسلایدها: هنگام آموزش رنگها استفاده از کلمات و عکسهای مرتبط مثل سیب قرمز، موز زرد و … می تواند جالبتر و مفید باشد. در مورد اشکال نیز نشان دادن ماه گرد یا پنجره مستعطیلی، در مورد مفاهیم نشان دادن دو تا شئ مثل دو تا مداد و مقایسه اینکه این بزرگتر از دیگریست و یا نشان دادن مفاهیم دور و نزدیک با اشکالی که در دور و نزدیک هستن موثرتر خواهد بود.

مرحله دوم: دسته بندی اطلاعات

حالا مجموعه های فوق را به صورت ده تا ده تا دسته بندی میکنیم. ممکن است دسته هایی ۱۵ تایی یا ۸ تایی هم داشته باشیم مهم نیست. این عدد ۱۰ برای داشتن دسته های یک اندازه در نظر گرفته شده است. حالا تعدادی از این دسته ها را در دسته ایی بزرگتر که شامل ۱۰۰ تا کارت است قرار دهید. توجه کنید در این دسته بزرگتر از هر مجموعه یک دسته باشد. هر دسته ۱۰۰ تایی را با نام یک روز مشخص می کنیم. مثلا روز یک.

در ابتدای کار با ۱۰۰ تا کارت شروع می کنیم و به تدریج تعداد را بالا می بریم اما توجه داشته باشیم که کودک خسته نشود. در صورت تمایل کودک می توان تا ۱۰۰۰ تا کارت را به او نمایش داد.

به کودک می گوییم می خواهیم خواندن را شروع کنیم. روز یک را برمی داریم (اگه به صورت کارت باشد) و یا پورپینت را باز کرده و روز یک را اجرا می کنیم. سرعت فلش زدن ما باید زیر یک ثانیه باشد. زمانبندی با برنامه پورپینت خیلی آسان تر است.

کارت ها را از عقب به جلو بیاورید. در سه روز متوالی (پیشنهاد می شود سه روز متوالی روزی یکبار کارتها نمایش داده شود) یک سری کارت را به کودک نشان دهید. توجه داشته باشید هیچ کارتی را در آن هنگام دوباره تکرار نکنید. این کار را برای تمام دسته ها تکرار کنید تا تمام کارتها به کودک نمایش داده شود

کودکان بین ۲- ۳ سال معمولا بازیگوش هستن و جلب توجه آنها سختر است. می توان کارتهای مربوط به یک روز را به دو قسمت کرد و با فاصله یک استراحت کوتاه نمایش داد تا کودک خسته نشود.

مرحله سوم : نمایش کلمات در قالب تصاویر

برای کودکان زیر دو سال توصیه می شود فقط از تصاویر استفاده کنیم و برای رفتن به مراحل بعد صبر کنیم کودک وارد سه سالگی شود.

در ابتدای هر مجموعه نام آن مجموعه را می گوییم به عنوان مثال می گوییم”حیوانات اهلی” بعد ۱۰ تا کارت از حیوانات اهلی را نمایش می دهیم و نام آنها را بلند می خوانیم. سپس می گوییم رنگ ها و ۱۰ تا کارت مختلف از رنگها را نمایش می دهیم.

برای راحتی کار می توان اسم عکسها را در پشت کارت ها نوشت تا در هنگام کارت زدن به راحتی بخوانید.

مرحله چهارم : نمایش کلمات در قالب تصویر و نوشته

این مرحله پس از مرحله سوم قابل اجراست. در این مرحله هر دسته شامل ۲۰ فلش کارت آموزشی است. بدین معنا که پس از هر تصویر اسم آن را هم نمایش میدهیم. ما باید پس از نمایش هر عکس و پس از نمایش کلمه، آن کلمه را بلند تکرار کنیم. میتوانیم سه روز متوالی این کار را تکرار کنیم.

مرحله پنجم : نمایش کلمات بدون تصاویر

این مرحله پس از اتمام مرحله چهارم قابل اجراست و در آن زمان از مجموعه کلماتی که تا حالا نمایش داده ایم فقط بخش نوشتاری آن را به همراه خواندن آن با صدای بلند نمایش میدهیم.

مرحله ششم : نمایش جملات عکس دار

تعدادی جمله را از قبل اماده میکنیم. هر کلمه از این جمله ۳ تا ۴ کلمه ای را جداگانه در یک برگه مینویسم. ممکن است بعضی کلمات موجود در جمله را کودک ندیده باشد ولی مهم نیست. یکی از کلمات جمله را حذف کرده به جای آن عکس میگذاریم. مانند قبل حین نمایش جمله، آن را با صدای بلند میخوانیم. کم کم تعداد کلمات جمله را زیاد میکنیم.

مرحله هفتم : نمایش جملات بدون تصاویر

این مرحله پس از اتمام مرحله ششم قابل اجراست. در این بخش عکس ها را از جمله حذف میکنیم و به جای آن کلمه مربوطه را میگذاریم.

۳- حافظه ارتباط دهنده

در پرورش نیمکره راست مغز، ایجاد ارتباط بین حافظه فعالیت مهمی برای توسعه عملکرد حافظه تصویری نیمکره راست مغز است. کودکان از طریق تصور کردن (تجسم عکس در ذهن) و ارتباط بین عکس ها با یک داستان خلاق منحصر به فرد ، نیمکره راست مغز خود را تمرین می دهند.

راه های مختلفی برای معرفی این فعالیت به کودکان وجود دارد. یک راه انجام فعالیت حافظه ارتباط دهنده با روشی بنام “داستان احمقانه ” است. استفاده از داستان به عنوان ابزاری که می تواند با جزئیات مطالب را پرورش دهد ایده بسیار خوبی برای این نوع فعالیت است. در این روش داستان بارها و بارها تکرار می شود که بهترین راه برای تمرین حافظه ارتباط دهنده است.

زمانیکه داستان نقل می گردد تصاویر برای تاکید بیشتر نمایش داده میشود. به عنوان مثال، شما کارت های A، B، C، D، E را دارید. آنچه شما انجام می دهید این است یک داستان تعریف کنید که در آن A به B و سپس B به C، C به D و D به E ارتباط داده شود.

شما می توانید کارت ها را خودتان درست کنید و یا اگر دوست دارید از کارتهای تاروت استفاده کنید. این فعالیت کمک می کند که کودک شما یک لیست طولانی از چیزهای مختلف را براحتی به خاطر بسپارد.

حافظه ارتباط دهنده به کودک شما برای رشد عملکرد های نیمکره راست مغز کمک می کند از جمله عملکردهایی مثل:

• خلاقیت
• تصور کردن (تجسم تصویر در ذهن)
• عملکرد حافظه تصویری

نحوه انجام فعالیت حافظه ارتباط دهنده:

۱- شما می توانید ۱۰۰ تا کارت (مقدار کارت به حوصله کودک و میزان توجه او بستگی دارد. می توان از تعداد کمتر شروع کرد و به تدریج افزایش داد) مختلف و متنوع از هر گروه و طبقه بندی که می خواهید انتخاب کنید و داستانی برای این ۱۰۰ تا کارت تعریف کنید. داستان را یاد داشت کنید و یا بر روی نوار ضبط کنید تا موقع گفتن آن به کودک فراموش نکنید یا هر دفعه مجبور به گفتن نباشید.

۲-داستان را با صدای بلند برای کودک بگویید. همزمان با خواندن کلمه کارت مورد نظر را نمایش دهید.

۳-بعد از اتمام داستان یکبار تمام کارتها را فلش زده و بخوانید. به عنوان مثال داستانی برای ۴۰ تا کارت در نظر می گیریم و هر روز داستان را از اول تا آخر همراه با نشان دادن کارت ها تعریف می کنیم. سپس تمام کارتها را فلش زده و نامشان را بلند می گوییم. حال متناسب با سن کودک تعدادی کارت برداشته و ادامه مراحل را انجام می دهیم.

د ر این فعالیت می تواند هر روز به مدت یک هفته با تکرار یک داستان تمام کارت ها را از کودک بپرسید یا هفته ای یکبار این برنامه را انجام دهید که به عبارتی ماهی یک داستان داریم. بعد از پرسیدن تمام کارتها می توان با تعدادی کارت جدید و یا همان کارتها با یک داستان جدید دوباره فعالیت را انجام دهیم.

• کودکان ۲و ۳ ساله

۴- در این مرحله، لازم است دو سری کارت داشته باشید، یک سری جلوی کودک و دیگری پیش خودتان. اولین دسته از کارتها (برای ۲ ساله ها ۶ کارت، ۳ ساله ها ۱۰ کارت ) را انتخاب کنید. یکی یکی اسم آنها را می خوانیم و از کودک می خواهیم که از فلش کارت آموزشی مقابلش پیدا کند و به ترتیب در کنار هم بچیند (هر جا که نتوانست نصف کارت خودتون را نشان میدهید، اگر باز هم نتوانست کارت را بطور کامل نشان می دهیم.)

۵- از فلش کارت آموزشی کودک یکی یکی اسمش را گفته، به پشت بر می گردانیم. در اینجا هم ترتیب چیدن کارتها به پشت مهم است.

حالا از کودک می خواهیم تا کارتها را به ترتیب به یاد بیاورد یا اسم برخی از فلش کارتها را بگوید. از او می خواهیم به یاد بیاورد که کدام فلش کارت آموزشی موردنظر است. هر جا که نتوانست نصف کارت خودتون را نشان میدهید. اگر باز هم نتوانست همه کارت را نشان میدهیم. (بین ۱۰ کارت،پرسیدن ۷ کارت، و بین ۶ کارت ،۴ عدد کافی است.)

روز بعد همه مراحل مجددا تکرار میشود با این تفاوت که از مرحله ۴ ،دسته کارت بعدی (۷-۱۲ یا ۱۱-۲۰ ) را می چینیم.

• کودکان ۴ ساله

تا مرحله ۳ انجام میدهیم. سپس از کودک می خواهید تصاویر را به ترتیب به یاد بیاورد. هر جایی که نتوانست بدون اینکه چیزی بگوییم، نیمی از کارت را نشان میدهیم تا به یاد بیاورد، اگر باز هم نتوانست تمام کارت و اگر باز نتوانست اسمش را می گوییم.
روز اول تا کارت شماره ۱۰ این کار را می کنیم. روز بعد از کارت ۱ تا ۲۰ و ………….

• کودکان ۵ ساله

دیگر عکس ها را از هم جدا نمی کنیم. در یک جدول در کنار هم، موقعی که داستان را می خوانیم به عکس مورد نظر اشاره می کنیم.

پس از اتمام داستان یک دور فقط کلمات را با اشاره انگشتان می خوانیم.

سپس جدول خالی از عکسها را در اختیارش قرار داده و می خواهیم که به یاد بیاورد هر کدام از خانه ها چه بوده است. (نیازی به داشتن عکس توسط کودک نیست)

• کودکان زیر ۲ سال:

داستان را با ۳ تا ۶ کارت بسازید و به کودک نشان دهید.

با مقوا جایی برای فلش کارتها در درست کنید. آنها را روی زمین قرار داده و روی آن را بپوشانید تا تصویر مشخص نباشد.

سپس به کودک می گوییم”بیا تا … را پیدا کنیم. یکی یکی در می زنیم تا به تصویر مورد نظر برسیم.

این داستان را ۳ تا ۴ روز تکرار کنید.

نکته:

۱- داستان را پشت فلش کارتها را بنویسید تا موقع فلش زدن دچار مشکل نشوید.

۲- لازم نیست کودک داستان را بتواند بگوید.

حافظه ارتباط دهنده تصادفی random linking memory

برای کودکان بزرگتر (بالای ۴ سال) می توانید یک سری از کارتها را بردارید و برایشان با کمک کودک یک داستان نقل کنید و روز بعد کارتها را بهم زده و داستان دیگری بسازید. .به این فعالیت حافظه ارتباط دهنده رندم random linking memory می گویند. در مدارس Heguru معتقدند هر دو روش برای حافظه ارتباط دهنده باید اجرا شود زیرا هر کدام نیمکره راست مغز را به نحوی متفاوت پرورش می دهند.

۴- ماندالا ها

روش ماندالا آموزش توانایی تصورکردن (تجسم تصویر در ذهن) در نیمکره راست مغز است. در این فعالیت یک تصویر لحظه ای از طرح اصلی گرفته می شود و کودک از روی تصویری که در مغزش دارد طرح خود را می کشد. در Heguru، والدین معمولا طرح سیاه و سفید را رسم کرده و بچه ها آنرا رنگ می کنند. این فعالیت برای کودکان سه سال به بالا قابل اجراست.

نحوه به کار گیری فلش کارت آموزشی کودک ماندالا در کلاس شیچیدا:

طرح رنگ شده ماندالای را به مدت ۱۰ ثانیه به کودک نشان دهید.

از کودک بخواهید چشمان خود را به مدت ده ثانیه ببندد و تصویر را تجسم کند. از کودک بپرسید که آیا قادرست تصویر مورد نظر را ببیند. حال ماندالایی بیرنگ مشابه را در اختیار کودک قرار هید تا رنگ کند.

از کودکتان بخواهید که رنگ های خوانده شده را علامت بزند. فقط یک خط برای نشان دادن رنگ مشاهده شده کفایت میکند. بعد از بررسی و مقایسه با ماندالای اصلی کودک می تواند به عنوان یک فعالیت رنگ آمیزی طرح سیاه و سفید ماندالا را رنگ کند.

بخش دوم این تمرین برای بچه های بزرگتر در نظر گرفته شده است. به بچه یک ورق سفید کاغذ و مداد رنگی بدهید. طرح ماندالا را سه بار به مدت ۱۰ ثانیه در هر بار نشان دهید. سپس آنرا پنهان کنید. از فرزندتان بخواهید الگوی ماندالای مورد نظر را بکشد و رنگ کند. الگوی اصلی ماندالا را نشان دهید و با ماندالایی که فرزند شما کشیده است مقایسه کنید.

بخش سوم برای کودکان بالای هفت سال و یا خود شماست. طرح ماندالای رنگ شده را بر روی دیوار روبروی کودک نصب کنید از او بخواهید به مدت ۵ ثانیه به مرکز تصویر نگاه کند. سپس چشمان خود را ببندد و تا جایی که می تواند تصویر را در ذهن خود نگه دارد.

۵- تانگرام

تانگرام (TANGERAM) یا معمای چینی: در این بازی معما عبارت است از گرفتن هفت شکل هندسی خاص، به نام تانس tans، که باید در کنار هم چیده شود و اشکال مختلفی را پدید آورد البته با استفاده از تمام قطعات. در مدارس Heguru، ایجاد یک شکل با استفاده از tangrams یا iroita توسط کودک یکی از فعالیت اصلی می باشد.

شما می توانید خطوط را روی مقوا کشیده و آنرا برش دهید و با استفاده از خلاقیت خود شکلهای جالبی بسازید و یا یک تانگرام آماده را بخرید. (برای کودکان بالای ۴ سال)

همچنین می توانید از قطعات پازل های موجود در بازار که برای کودکان است استفاده کنید. اجازه بدهید کودکتان از خلاقیت خودش بهره ببرد. (برای کودکان بالای سه سال)

۶- حافظه فضایی

این فعالیت مناسب برای کودکان سه سال به بالاست.

برای انجام این فعالیت به صورت زیر عمل کنید:

۱- از شکل ها ی لینک زیر دو سری پرینت بگیرید. ( می توانید از کارتهای آماده در بازار استفاده کنین یا با برچسب های متنوع در بازار کارت درست کنید.)

۲- شکلها را برش دهید.

۳- چهارتا شکل را روی یک صفحه به ترتیب دلخواه قرار دهید ( می توانید روی صفحه قاب های کوچکی برای قرار دادن کارتها در نظر بگیرید که به راحتی بتوان کارتها را روی صفحه قرار داد)

۴- صفحه چیده شده را به مدت ۱۰ ثانیه به کودک نشان دهید و بعد آنرا پنهان کنید.

۵- به کودک یک صفحه خالی با همان کارت بدهید (فقط کارتهایی که روی صفحه چیده اید را به کودک بدهید و ما بقی را پیش خود نگه دارید)

۶- حال از کودک بخواهید که به همان ترتیبی که عکسها را دیده روی صفحه مقابل خودش بچیند.

۷- وقتی انجام داد با صفحه خودتان مقایسه کنید.

۸- اینکار را با شکلهای مختلف تکرار کنید.

این فعالیت را با ۴ شکل و یک صفحه ۲ × ۲ شروع کنید. با افزایش تعداد شکلهای صفحه به ۳ × ۳، ۴ × ۴، ۵ × ۵ و غیره فعالیت را سخت تر نمایید.

این فعالیت آموزش به توانایی تصویربرداری نیمکره راست مغز و حافظه تصویری کمک می کند.

۷- بازیهای فرا حسی

حواس پنج گانه نیمکره راست مغز در ارتباط با حواس پنجگانه نیمکره چپ مغز (بینایی، لامسه، شنوایی، چشایی و بویایی) می باشند. پروفسور شیچیدا این حواس را ESP یا ادراک فراحسی می نامد. این مفهوم براساس این تئوری که سلول ها پرتو امواج انرژی و تشعشعات امواج محیط را از طریق تابع رزونانس دریافت می کنند بنا شده است.

توانایی های ESP عبارتند از:

لمس کردن (حدس زدن با لمس کردن) ،

اطلاع قبلی ( پیش بینی حوادث)،

بصیرت (دیدن پنهان)

و تله پاتی (ارتباط ذهنی).

کلید راه یافتن به ادراک فراحسی یا ESP تجسم تصویر در ذهن است.

هفت بازی برای پرورش حواس نیمکره راست مغز طراحی شده که عبارتند از:

۱ ) اندیشه خوانی

۲) غیب بینی

۳) با دست خواندن

۴) پیش اگاهی

۵ ) حس شنوایی

۶ ) حس بویایی

۷) حس چشایی

بازیهای مربوط به این بخش برای کودکان سه سال به بالا قابل انجام می باشد.

۱) اندیشه خوانی

الف) استفاده از فلش کارت آموزشی کودک با موضوع حیوانات برای بازی

می توانیم از دو سری کارت های پنج تایی، یکی برای کودک و سری دیگر برای مادر اماده کنیم . که شامل حیواناتی مثل خرس / زرافه / اهو / پاندا / فیل باشد

حالا پنج کارت کودک را در یک ردیف مقابل کودک میچینیم و کارتهای مادر را برعکس به پشت در یک ردیف قرار میدهیم. مادر یکی از کارت های خود را طوری که کودک کارت را نبیند در دست خود نگه میدارد و برای اینکه تصویر در ذهنش نقش ببندد به آن خیره میشود و از کودک میخواهد که از بین پنج کارتی که مقابلش است کارتی که شبیه کارت مادر هست را انتخاب کند.

ب) بازی حدس زدن آنچه در ذهن دیگران است

مادر و کودک مقابل هم مینشینند و از کودک میخواهد که آنچه در ذهن مادر است را حدس بزند. در ابتدا از کودک بپرسید که به چه شکلی فکر می کنید. بعد رنگ آنرا بپرسید و به تدریج با کسب مهارت وارد جزئیات شوید و جزئیات را بپرسید. حتی می توانید بو و مزه آنرا نیز سوال کنید.

ج) گل یا پوچ

۲) غیب بینی

الف) بازی تشخیص دادن کارت ها

چهار کارت عکس دار یا کارت بازی را به طرف پشت روبه روی کودکمان می چینیم و از کودک می خواهیم بدون اینکه نگاه کند کارتی را که مادر به آن اشاره میکند را حدس بزند.

ب) بازی تشخیص آنچه در جعبه است

از پنج توپ به رنگهای مختلف استفاده میکنیم و یکی از آنها را داخل جعبه ای قرار داده و از کودک میخواهیم بدون اینکه توپ را لمس کند و به آن دست بزند رنگ توپ را حدس بزند

ج)پیدا کردن کارتهای مشابه

همه کارتها را به پشت بر میگردانیم و هر کسی میتواند دو تا از آنها بردارد هر کس شبیه هم را برداشت برای خودش کارت را میگیرد و در اخر هر کس کارت بیشتری برداشت یعنی متشابه های بیشتری را پیدا کرد برنده است.

د) بازی با چشمان بسته ( پس از انجام ۱۰۰ در صد درست قسمتهای الف و ب )

چشمان کودک را ببندید و شئ را مقابل او قرار دهید. از کودک بخواهید بدون لمس کردن شئ آنرا حدس بزند.

و) بازی یافتن مادر ( پس از انجام ۱۰۰ در صد درست قسمت د )

چشمان کودک را ببندید و موقعیت خود را تغییر دهید. از کودک خود بخواهید شما را پیدا کند.

۳) با دست خواندن

الف) بازی حدس زدن رنگ توپ

در یک جعبه مقوایی که بسته است یک سوراخ گرد ایجاد میکنیم به اندازه ای که دست کودک وارد آن بشود توپهای رنگی را درون جعبه میریزیم و از کودک میخواهیم دستش را داخل جعبه کند و توپی را بیرون بیاورد.قبل از خارج کردن توپ از جعبه رنگ آنرا از کودک بپرسید.

ب) بازی با کارت

ده عدد کارت را که به پشت هستند را مقابل کودک میگذاریم و از او میخواهیم یکی یکی آنها را لمس کند و آنها را حدس بزند میتوانید از کارتهای حیوانات استفاده کنید

ج) بازی حدس زدن آنچه روز کاغذ نوشته شده است

یکی از حروف الفبا را روی کاغذ بنویسید و آنرا بالا بگیرد و کاغذ را به کودک بدهید و از او بخواهید بدون دیدن کاغذ آنرا بخواند.

۴) پیش اگاهی

الف) بازی حدس زدن آب و هوا

ب) حدس زدن کارت های بازی

از کودک بخواهید تا به ترتیب پنج کارت را در روز آینده حدس بزند و این پیش بینی را یاد داشت کنید سپس روز بعد کارتها را بر بزنید و یکی یکی روبروی کودک بچینید و ببنید ایا ترتیب قرار گیری کارتها با آنچه کودک حدس زده یکی است یا خیر؟

نکته :

حتما از کودک بپرسید که چگونه چیزی را تشخیص داد :

در این زمان کودک تصاویر نقش بسته در ذهنش را به وضوح می بیند.

اهمیت اموزش حواس پنج گانه ی مغز راست

کودک شما در صورتی میتواند از قابلیت پیش اگاهی استفاده کند که ما این توانایی را توسط تخیل و تجسم تقویت کنیم

داشتن توانایی چه مزیتهایی برای کودک دارد؟ به عنوان مثال کودک با داشتن این استعداد میتواند حادثه ی بدی را قبل از وقوع حدس بزند و از آن اجتناب کند همچنین در مسائل تجاری مقوله ای بسیار مهم حساب میشود

برای سنجش ادراک فراحسی از کارتهای زنر استفاده می کنند، که با سرچ در اینترنت مراحل و نحوه امتیاز دهی آن را می توانید بیابید و یا فایل پی دی اف را دانلود نمایید.

برای کودکان به روش زیر عمل کنید.

دو سری از کارتهای زنر تهیه کنید و یک سری را در اختیار کودک قرارداده و سری دیگر مقابل او به پشت بچینید. حال از کودک بخواهید کارت مشابه کارتی که به پشت قرار داده اید را زیر آن بچیند. در آخر کارتها را برگردانید.

کارتهای زنر را از اینجا دانلود کنید.

۸- حافظه عددی

در روش Heguru، تعدادی از اشیاء کوچک، به عنوان مثال دکمه ها، را بر روی زمین پراکنده می کنند. برای یک لحظه کوتاه کودک آنرا مشاهده می کند و بعد آن را با یک کارت می پوشانند. از بچه ها خواسته می شود با استفاده از قدرت فوق العاده چشم خود تعداد را تشخیص دهند.

یکی از اولین درس ها در برنامه ریاضی دومن آموزش مقادیر با نشان دادن کارتهای نقطه قرمز به کودک است.

بچه ها توانایی منحصر به فردی برای درک مقدار دارند.

اگر شما یک کارت با ۵۹ نقطه بر روی آن به نوزاد نشان دهید، بدون نیاز به شمارش او می داند که ۵۹ نقطه وجود دارد.

اکثر افراد بالغ باید به صورت فیزیکی بشمارند تا بفهمند ۵۹ نقطه روی کارت هست.

دومن می گوید که کودکان این توانایی را با بزرگ تر شدن از دست میدهند، مگر اینکه به کودک برای حفظ این توانایی کمک کنید.

برای تقویت این توانایی همچنین می توانید برنامه ۶۳ روز ریاضی شیچیدا را با کودک خود تمرین کنید.

مراحل سه گانه موفقیت آموزش ۶۳ روزه ریاضی

۱-دادن پاسخ صحیح به بازی کدامیک

۲-توانایی دیدن و نوشتن پاسخ ها با استفاده از نیروی تصور

۳-توانایی برقراری ارتباط با نیمکره چپ مغز

نکات قابل توجه در اجرای برنامه:

۱- هدف این برنامه این نیست که کودکان معنای اعداد یا معادله را بفهمند.

۲- این برنامه برای نوزاد تازه متولد شده تا قبل از شش سال مناسب است.

۳- این برنامه یک دوره ۶۳ روزه است، که باید در ۳تا ۴ دوره (۶۳ روزه) تکرار شود. در پایان سه یا چهار دوره تمرین هایی مشخص شده است که برای کودکان بالای ۳ سال می باشد. اگر کودک شما به سن سه سال نرسیده از تمرین های زیر سه سال استفاده نمایید.

۴- لازم است قبل از هر بار نمایش، تمرینهای تنفسی و توپ انرژی را انجام دهید و با در آغوش گرفتن او و بیان جملات محبت آمیز، نیمکره راست را آماده در یافت اطلاعات کنید.

۵- لازم است تا عددها با صدای رسا، شاد و بلند خوانده شوند.

۶- توجه داشته باشید که هنگام خواندن معادلات، پرانتزها و دیگر علایم نیز باید خوانده شوند مثلا : در معادله (۱+۲)*۳=۹ می گوییم :”پرانتز باز ۱ به علاوه (با) ۲ پرانتز بسته ضربدر ۳ مساویست ۹.

۷- از هر لفظی که برای علایم استفاده می کنید در طول برنامه نباید تغییر کند.

۸- اگر بین روزهای آموزشی بیش از ۷ روز فاصله افتاد، باید به روز اول در اولین دوره برگردید.

۹- بعد از هر دوره ۶۳ روزه (حداکثر ۳ماه )، استراحت یک ماهه به کودکتان بدهید.

۱۰- برنامه هر روز نباید بیش از یک بار نمایش داده شود.

سایر نکات قابل توجه در اجرای برنامه:

۱۱- توجه داشته باشید که از ابتدای گام ۱ تا پایان گام ۷ نباید کودک شما عدد یا فرمولی را ببیند،بلکه فرمولها و اعداد برای او خوانده می شود و جواب فرمولها به صورت نقطه نمایش داده می شود و در حین نمایش نقاط آن را نیز باید برای کودکتان بخوانید. در حالیکه در گام ۸ کودک برای اولین بار دوره اعداد را می بیند و در گام ۹ فرمولها را به صورت عددی می بیند، اما همچنان جواب را به صورت نقطه نمایش می دهید.

۱۲- به هیچ وجه برنامه روز قبل را برای اطمینان از اینکه کودک دیده یا نه تکرار نکنید.

۱۳- زمانی را برای آموزش انتخاب کنید که کودکتان سیر ،خوش خلق و سرحال باشد.

۱۴- نکته بسیار مهم فزرند شما از طریق تله پاتی می تواند افکار شما را دریافت کند.

پس هر گاه از روند پیشرفت ناراضی هستید و مکررا جوابها را اشتباه پاسخ می گوید هیچگاه باور خود را نسبت به کودک نابغه خود از دست ندهید.

۱۵- مسائله بسیار مهم :

اگر پس از دوره ۶۳ روزه تمرین های نوشتنی را رها کنید، به مرور کودکتان توانایی قوای نیمکره راست در دیدن جواب مسائله را از دست خواهد داد. چرا که بخشی از مغز که دو نیمکره را به هم متصل می کند با انجام تمرین زیاد و نوشتن تقویت می شود.

۱۶- فراموش نکنید که هر از گاهی از کودک خود در حین انجام تمارین فیلم بگیرید.

۱۷- به توانایی کودک خود اطمینان داشته باشید.عجله نکنید.

افکار منفی شما به کودکتان منتقل میشود و موجب توقف رشد و شکوفایی مغز راست کودکتان میگردد.

۱۸- به موقعیت کودک خود توجه کنید و انعطاف پذیر باشید.

اگر متوجه شدیدکودکتان به برنامه بی علاقه است، در حین انجام آن کمی ا ستراحت کنید. حتی اگر کودکتان نمیخواهد به برنامه ادامه دهد ناراحت نشوید زیرا ممکن است در آینده به پیشرفتی بالاتر از میزان تعیین شده دست یابد.

۱۹- تعریف و تمجید از کودک بسیار حائز اهمیت است.

۲۰- قبل از شروع تمرین مقابل آیینه با خود تمرین کنید (مدت زمان نشان دادن هر کارت فقط ۰٫۵-۱ ثانیه است)

۲۱- برای کودکان شیر خوار بهترین زمان ،زمانی است که کودک در حال شیر خوردن است.

۹- خواندن

اگر واژه ها، گفتار و زبان مربوط به نیمکره چپ مغز است ، پس آیا نباید خواندن فعالیت نیمکره چپ مغز باشد؟ خوب، این چیزی است که من تصور می کردم، اما ظاهرا خواندن به عنوان یکی از فعالیت های نیمکره راست مغز است.

در مدارس شیچیدا از والدین خواسته می شود حداقل ۳ کتاب در روز برای کودک بخوانند. همچنین توصیه شده است کتابهایی با موضوعات مختلف برای کودک انتخاب گردد. خواندن کتاب باعث فعال شدن قوه تخیل کودک می شود.

در نتیجه : هر چقدر که می توانید برای کودک خود کتاب بخوانید و هر چقدر امکان دارد موضوعات متنوع تری را انتخاب کنید. خواندن کتاب می تواند از همان ماههای اول زندگی کودک یا هنگامی که هنوز جنین است شروع شود.

۱۰- سودوکو

جدول اعدادی است که امروزه یکی از سرگرمی‌های رایج در کشورهای مختلف جهان به شمار می‌آید.

برای انجام این بازی با کودک می توانبد به جای اعداد از دکمه های رنگی، کارت های کوچک با شکل عروسک، حبوبات و … استفاده کنید.

– بر روی یک صفحه سفید جدولی با ۱۶ خانه کوچک ۴*۴ بکشید.

– ۱۶ تا دکمه رنگی از ۴ نوع انتخاب کنید. از هر نوع ۴ تا.

– چند خانه ازجدول را با مهره ها پر کنید و از کودک بخواهید باقی خانه ها را با رعایت دو قانون زیر بچیند:

• قانون اول:

در هر سطر جدول از هر شکل فقط یکبار استفاده شود.

• قانون دوم:

در هر ستون جدول از هر شکل فقط یکبار استفاده شود.

۱۱- تمرینات چشمی با فلش کارت آموزشی کودک :

هدف از تمرینات چشمی با فلش کارت آموزشی کودک:

– بهبود حرکات کره چشم

– گسترش میدان دید

– افزایش توانایی خواندن در یک نگاه

تمرینات چشمی، یادگیری سریع را بهبود می بخشد.

منطقه دید چشم را گسترش می دهد و می توانید در یک نگاه گستره بیشتری را ببینید.

معمولا چشم اشیاء ای که در مرکز دید قرار گرفته را بهتر می بیند و اشیائی که در گوشه ها قرار دارند را تار می بیند.

با کمک سه نوع حرکت می توان قدرت دید کودکان را افزایش داد.

چشم شش عضله دارد:

رکتوس خارجی

رکتوس فوقانى

رکتوس تحتانی

رکتوس داخلی

فوقانی مایل

تحتانی مایل

تنها زمانی که این ۶ عضله درست عمل کنند کودک شما قادر به درک تصاویر دقیقی از اشیا خواهد بود.

اساس یاد گیری سریع، حرکت چشمان است.

برای تمرین سر ثابت است و تنها چشم ها حرکت می کند.

می توانید هر روز هر کارت را ۱۰ ثانیه با کودک کار کنید و برای کودکان زیر سه سال از اشیاء واقعی مثل عروسک برای دنبال کردن حرکات چشم استفاده کنید.

نحوه انجام تمرین

– چشمان خود را به بالا و پایین حرکت دهید

– چشمان خود را به چپ و راست حرکت دهید

– چشمان خود را مورب حرکت دهید

همچنین می توانید از خطوط ترسیمی در زیر استفاده کنید.

۱۲- کارتهای تحریک بصری

فلش کارت آموزشی تحریک مغزی نوزاد مناسب برای نوزادان زیر یکسال می باشد. این کارتها به نوزاد و کودک نوپا کمک می کند تا برروی دیدن اجسام تمرکز کند و باعث تقویت حس بینایی او می گردد. این سری از فلش کارت آموزشی کودک را می توانید از این لینک دانلود کرده و بروی کاغذ پرینت بگیرید. سپس از وسط تا کرده و بهم بچسبانید. لازم است روزانه تعدادی از این فلش کارت آموزشی کودک را از فاصله ی ۳۰ الی ۵۰ سانتی متری به مدت ۱۰ الی ۱۵ ثانیه به نوزادتان نمایش دهید. این کار جهت تحریکات مغزی نوزادتان انجام می پذیرد.

۱۳- تلقین

این روش می تواند موثر باشد اما نکات مهم آن این است که اولا زمان خواب عمیق چه موقع می باشد و چگونه می توان آنرا تشخیص داد و ثانیا این تلقینات اثر موقت دارد. اگر به خاطر بیاورید زمانی محصولاتی در بازار ارائه شد به نام انگلیسی در خواب. روش عملکرد آن مشابه همین روش ۵ دقیقه تلقین بود. اما با استقبالی که شد نتیجه رضایت مند نبود.

در پایان فعال کردن نیمکره راست مغز محدودیت سنی ندارد و شما می توانید در هر سنی این فعالیت ها را انجام دهید. این نوع آموزش ها خاص نمی باشد، فقط بازی ها و تمریناتی است که مغز را درگیر خود می کند و باعث فعال شدن آن می گردد.

عناوینی مثل نابغه شدن و آموزش خواندن و محاسبات … شما را به اشتباه نیاندازد.

با کودک خود بازی کنید و از بازی کردن با او لذت ببرید.

برای آشنایی با انواع فلش کارت آموزشی کودک موجود در بازار لینک مقابل را ببینید: فلش کارت آموزشی

منابع :

وبلاگ نابغه های کوچک : nabeghehayekochak.blogfa.com
مهرداد نامدار روانشناس بالینی

2 دیدگاه در “فلش کارت آموزشی کودک و تقویت نیمکره راست مغز

  1. بنفشه گفت:

    میخاستم خریدکنم میشه راهنماییم کنید؟

    1. تحریریه آریاکید گفت:

      سلام
      لطفا برای خرید لینک خرید اینترنتی فلش کارت را ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *