مقالات راهنمای خرید والدین

راهنمای خرید PS5 و PS4 ؛ هوشمندانه انتخاب کنید

راهنمای خرید PS5 یا PS4

مادر‌ها و پدر‌های دوست داشتنی، باور کنید که پلی‌استیشن بازی کردن یکی از بی‌خطرترین تفریحات انسان‌ها در عصر مدرن است؛ پس خواهشا اگر دیدید فرزندتان مشغول خواندن راهنمای خرید PS5 و PS4 است، با تیر و کمان دنبالش نکنید. 

بازی‌های ویدئویی نه تنها برای انسان‌ها مضر نیست، بلکه ثابت شده که بازی کردن برای آدم‌ها مفید هم هست. فریب گوشه نشینی گیمرها را نخورید. تحقیقات ثابت کرده است که انجام بازی‌های سالم و درست به‌اندازه‌ی یک فعالیت بدنی میان‌رده از بدن انرژی می‌گیرد. اگر گیمرهای دور‌و‌برتان شکمی برهم زده‌اند، دلیل اضافه وزنشان هرچه که باشد، گیم نیست. اگر ورزشکاری هم زمان سیگار هم بکشد، قطعا جدای از بهره‌مندی از مزایای فعالیت بدنی، باید با مضرات سیگار نیز دست و پنجه نرم کند. درست مانند گیمری که بخواهد ضمن گیم بازی کردن، سبک زندگی نادرستی داشته باشد.

برخی مزایای بازی‌های کامپیوتری

امروز می‌خواهیم در قالب راهنمای خرید PS5 و PS4، با بیان کاربردی‌ترین اطلاعات درباره‌ی این دو کنسول بازی، شما را با دنیای خفن گیمینگ آشنا کنیم. ضمنا اگر چیزی از دنیای گیم نمی‌دانید و قصدتان از مطالعه راهنمای خرید PS5 و PS4 هدیه دادن یکی از کنسول‌ها است، بیایید برویم در دل کنسول‌ها؛ اما، پیش از هر چیز بیایید نگاهی بیندازیم به تاثیر بازی‌های ویدئویی بر روی مغز:

  • کنترل بیشتر روی عملکرد سریع دست: تحقیقات ثابت کرده که گیمرها می‌توانند کارهای دستی را سریع‌تر از سایرین انجام دهند.
  • بالا رفتن دقت: بر‌اساس آمار، ضریب خطای گیمرها در انجام یک فرایند، 37 درصد کم‌تر از افراد عادی است.
  • افزایش قدرت پردازش: انجام بازی‌های ویدیوئی قشر خاکستری مغز را گسترده‌تر می‌کند.
  • افزایش ثبات در مسیر هدف: تحقیقات ثابت کرده‌اند که گیمرها در رسیدن به اهدافشان ثابت قدم‌تر از سایرین عمل می‌کنند.
  • قدرت حل مسئله بیشتر: تحلیل قوی‌تر و توانایی حل مسئله، یکی دیگر ا ز موهبت‌هایی است که به گیمرها داده می‌شود.

حال قبل از بررسی راهنمای خرید PS5 و PS4 بیایید با هم برویم و ببینیم که سر‌و‌کله‌ی PS4 و PS5 از کی در بازار پیدا شد؟

 

ورود مقتدرانه‌ی PS4 و PS5 به بازار

بیایید برویم سراغ اول اولش؛ یعنی، روزی که PS4 وارد بازار شد و توانست توجه منتقدان را به خود جلب کند. سیزده نوامبر 2013، روزی بود که PS4 برای اولین بار به بازار عرضه شد. تکنولوژی‌های جدید به‌کار رفته در این کنسول و البته هارمونی بی‌نظیر فناوری‌های پیشین و فناوری‌های نوآورانه، در ساختار PS4، از جمله اهرم‌هایی بودند که سبب شدند صاحب‌نظران عرصه‌ی گیم کاملا شیفته‌ی این کنسول بازی شوند. اگرچه در نتیجه‌ی این شیفتگی، کنسول PS4 توانست نمره‌ی مقبول 8 از 10 را از سوی کاربرانش دریافت کند، جذابیت کنسول PS4 به‌عنوان محصولی که 7 سال از اولین عرضه‌اش می‎گذرد، معمولا در انواع راهنمای خرید PS5 و PS4 نادیده گرفته می‌شود.

در سال 2013 که PS4 وارد بازار شد، فقط یک مدل از آن در دسترس بود؛ یعنی، مدل PS4 500GB. امروزه این کنسول در دو مدل Slim و Pro نیز در دسترس خریدان قرار دارد. در ادامه راهنمای خرید PS5 و PS4 بیشتر درباره‌ی مدل‌های مختلف این کنسول‌ها صحبت می‌کنیم؛ اما، بیایید قبل آن نگاهی به ورود پر شور PS5 به بازار داشته باشیم.

12 نوامبر 2020 بود که PS5 وارد بازار شد. این نسل از کنسول‌های پلی‌استیشن هم با استقبال فوق‌العاده‌ی گیمرها مواجه شد. این کنسول در دو مدل استاندارد و دیجیتال به بازار عرضه شد، که در ادامه، درباره‌ی این مدل‌ها بیشتر توضیح خواهیم داد. محوبیت این کنسول در مدتی کوتاه چنان افزایش پیدا کرد که باعث کمیاب شدن PS5 در بازارهای دنیا شد. اگر هدفتان از جست‌وجو برای راهنمای خرید PS5 و PS4 اطلاع پیدا کردن از میزان محبوبیت این دستگاه‌ها است، لازم است بدانید که هر دو این دستگاه‌ها به یک اندازه محبوب هستند؛ با این حال، نمره‌ای که منتقدان به PS4 دادند کمی بالاتر از نمره‌ی PS5 است. دلیل این موضوع را می‌توان بالا رفتن انتظار منتقدان یا عادت نداشتن کاربران به تکنولوژی‌های جدید دانست.

بازی‌های پلی استیشن 4 و 5 که برایشان سرو‌دست می‌شکنند

طبیعتا کنسول خالی به‌درد کسی نمی‌خورد و اگر قصدتان از مطالعه‌ی راهنمای خرید PS5 و PS4، هدیه دادن این کنسول‌ها است، نیاز است چند بازی پرطرفدار و مناسب هم برای فرد مدنظرتان بخرید. معروف‌ترین بازی‌‌های پلی‌استیشن 4 رد دِد و GTA V هستند؛ دو بازی فوق‌العاده از کمپانی بزرگ راک استار که رکورد پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ ویدئو گیم را شکستند. این بازی‌ها آن قدر پرطرفدار بودند که یکی از آن‌ها، یعنی بازی GTA V برای کنسول PS5 نیز بازتولید شد.

Ratchet-&-Clank

جالب است بدانید که بازی GTA V در کنسول PS5 نیز به یکی از پرطرفدارترین بازی‌های این کنسول تبدیل شد؛ با این حال، می‌توان لقب معروف‌ترین بازی PS5 را به بازی CyberPunk داد. این بازی با نقش‌آفرینی افراد مشهوری مانند کیانو ریوز ساخته شد و به‌دلیل تریلرهای جذابش، توانست رکورد پیش فروش بازی‌های ویدئویی را بشکند. البته، با توجه به باگ‌های متعدد این بازی، اخیرا گیمرها کم‌کم بیخیال این بازی شده‌اند؛ اما، باور کنید CyberPunk آن‌قدر که در تبلیغات می‌گویند ضعیف نیست. اگر نمی‌خواهید بازی‌هایی مثل‌ GTA V و CyberPunk را انجام دهید، می‌توانید سراغ بازی‌هایی مانند اسپایدرمن بروید.

Horizon-Forbidden-West

چقدر باید پول بدهید تا یک پلی استیشن 5 یا 4 نصیبتان شود؟

قطعا پیش از ورود به مرحله‌ی بررسی راهنمای خرید PS5 و PS4، باید از محدوده‌ی قیمت آن‌ها آگاه شوید. قیمت PS5 در بازار جهانی 499 دلار است؛ اما، وقتی پای این محصول به ایران باز می‌شود، قیمت آن حدود 27 میلیون تومان می‌شود. قیمت PS4 اما خیلی کم‌تر است؛ چیزی در حدود 399 یورو که وقتی به ایران می‌رسد حدود 9 میلیون تومان برایتان آب می‌خورد. اگرچه PS5 بازار را به آتش کشیده و می‌توان گفت که رو دست ندارد، خرید PS4 هم خالی از لطف نیست. این کنسول میان دستگا‌های امروزی همچنان قدرتمند است و بسیاری از بازی‌های محبوب، هنوز هم برای این کنسول عرضه می‌شوند؛ اما، در هر صورت هفت سالی از عمر آن گذشته و طبیعتا از نظر گرافیک و گیم پلی، PS4 نمی‌تواند با PS5 رقابت کند.

این یکی چه دارد که آن یکی ندارد؟

طبیعتا در یک راهنمای خرید استاندارد که برای دو محصول نوشته می‌شود، لازم است هر دوی این محصولات از نظر فنی با یکدیگر مقایسه شوند؛ تنها در صورت مقایسه‌ی فنی این دو محصول است که می‌توانید درباره‌ی خرید یکی از آن‌ها، بدون پشیمانی، تصمیم‌گیری کنید. بنابراین، در این راهنمای خرید PS5 و PS4 هم مشخصات این دو محصول را ذکر و آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم. مشخصات مرتبط با پردازنده، پردازنده‌ی گرافیکی، حافظه، فضای داخلی، رزولوشن تصویر، ابعاد، وزن، درایوهای مجازی، امکان اتصال به شبکه و خروجی‌ها، از جمله ویژگی‌های فنی کنسول‌های بازی هستند که می‌توانند مورد توجه قرار بگیرند. آنچه در ادامه بیان می‌کنیم، مشخصات این دو پلی استیشن به تفکیک است:

پلی استیشن 5 یا 4

PS4 چه دارد؟

  • پردازنده‌ی اصلی: پردازنده‌ی 8 هسته‌ای AMD‌ با‌ هسته‌های سفارشی Jaguar و فرکانس 2.1 گیگاهرتز؛
  • پردازنده‌ی گرافیکی: پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه شده معماری پولاریس AMD؛
  • حافظه‌ی رم: 8 گیگابایت؛
  • حافظه‌ی ذخیره‌سازی: 1 ترابایت
  • به شبکه‌ی بی‌سیم متصل می‌شود؛
  • بلوتوث دارد؛
  • درگاه شبکه دارد؛
  • HDMI دارد،
  • 3 درگاه USB دارد؛
  • خروجی تصویرش 4K است.
  •  

PS5 چه دارد؟

  • پردازنده اصلی: پردازنده‌ی 8 هسته‌ا‌ی Zen2 با فرکانس پردازشی 3/5 گیگاهرتز؛
  • پردازنده‌ی گرافیکی: قدرت پردازشی 10.28 ترافلاپس، مجهز به 36 واحد محاسباتی؛
  • توان پردازشی: 10.28 ترافلاپس؛
  • حافظه‌ی رم: 16 گیگابایت ؛
  • حافظه‌ی ذخیره‌سازی: 825 گیگابایت از نوع SSD سفارشی‌سازی‌شده؛
  • به شبکه‌ی بی‌سیم متصل می‌شود؛
  • بلوتوث دارد؛
  • درگاه شبکه دارد؛
  • HDMI دارد؛
  • 2 درگاه USB-Aو 1 درگاه USB-C دارد؛
  • خروجی تصویرش 4k-8k است؛
  • سیستم صوتیش Tempest است.

دسته بازی ps5 یا ps4

بالاخره PS4 بخریم یا PS5؟

حال که راهنمای خرید PS5 و PS4 را مطالعه کرده‌اید، احتمالا از برتری‌های هر دستگاه نسبت به دیگری آگاه هستید. در این شرایط پاسخ این سؤال که بالاخره PS4 بخریم یا PS5، کاملا وابسته به نیازهای شما است. با توجه به تنوع بازی‌های PS4 و این حقیقت که بازی‌های جدید به‌احتمال زیاد برای این کنسول نیز عرضه می‌شوند، اگر قصد ندارید گیمر حرفه‌ای باشید و بودجه‌تان هم محدود است، بروید سراغ PS4. از سوی دیگر، اگر می‌خواهید گیمینگ را به‌صورت حرفه‌ای شروع کنید و منتظر ماندن برای گیم‌های جدید اذیتتان نمی‌کند و از نظر مالی هم در مضیغه نیستید، آن وقت کنسولی مثل PS5 برایتان انتخابی بی‌نظیر است.

برای انتخاب نهایی، اول از همه بازی‌هایی که قرار است به عشقشان کنسول بخرید را روی کاغذ لیست کنید. سپس با کمی تحقیقات در اینترنت، ببینید که بازی مدنظرتان روی کدام یک از این کنسول‌ها عرضه شده است.

اگر لیست بازی‌هایتان نتوانست انتخاب نهاییتان را مشخص کند، بروید سراغ بودجه‌تان. طبیعتا قیمت کنسول‌ها و البته قیمت بازی‌هایی که برایشان عرضه شده‌اند، متفاوت از همدیگر هستند.

اگر از گام اول و دوم عبور کردید و همچنان نتوانستید تصمیم بگیرید، نوبت به گام سوم می‌رسد. برای برداشتن این گام نیاز است مطالب نوشته شده در بخش مشخصات کنسول‌ها را مطالعه کنید. برخلاف بازی‌هایی مثل  Hitman Go: Definitive Edition، خیلی از بازی‌های PS4 برای PS5 نیز عرضه می‌شوند. این در حالی است که بازی‌های عرضه شده برای PS5، کلا برای کنسول نسل چهارم سونی عرضه نخواهند شد.

حرف آخر…

حالا که راهنمای خرید PS5 و PS4 را مطالعه کردید، احتمالا درباره‌ی محصولی که قصد دارید خرید آن را نهایی کنید، تصمیمتان را گرفته‌‌اید. تنها پرسشی که بی‌پاسخ مانده این است که خرید پلی استیشن در گام اول اصلا به صلاح هست یا نه. پلی استیشن به‌خودی‌خود یک وسیله‌ی مضر محسوب نمی‌شود؛ بلکه، باید روش صحیح استفاده از آن به کاربران آموزش داده شود. اگر فرزندتان گرایش به بازی‌های خشن دارد، لزوما به این معنی نیست که بازی کردن او را به فردی خشن تبدیل می‌کند و بهتر است به‌جای سرکوب فرزندتان، به‌دنبال ریشه‌های روانی این موضوع باشید. نیاز به بروز احساسات، یک نیاز طبیعی و مشترک بین همه‌ی انسان‌ها است و بازی‌ها، ابزاری برای انجام این کار در فضای مجازی هستند.

ما سعی کردیم در راهنمای خرید PS5 و PS4 تمام اطلاعاتی که برای انتخاب یکی از این دو محصول به آن‌ها نیاز داشتید را در اختیارتان بگذاریم. با این حال، اگر اطلاعاتی باقی مانده که در راهنمای خرید PS5 و PS4 ذکر نشده و یا برایتان مبهم است؛ می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را بیش از این راهنمایی کنیم.

آنچه اغلب می‌پرسند…

در صورتی که سؤالاتتان در راهنمای خرید PS5 و PS4 پاسخ داده نشده، شاید بتوانید در این بخش پاسخ آن را پیدا کنید.

  1. آیا می‌توان بازی‌های PS3 را روی PS5 اجرا کرد؟

پاسخ خیر است؛ با این حال، شرکت سونی بسیاری از بازی‌های PS3 را برای PS4 عرضه کرده است که آن‌ها قابلیت اجرای روی PS5 با درایو نوری را نیز دارند.

  1. نسل بعدی کنسول پلی استیشن چه زمانی عرضه می‌شود؟

بر‌اساس مصاحبه‌های انجام شده توسط مدیران کمپانی سونی، تا حوالی سال 2026 خبری از PS6 نخواهد بود.

  1. آیا PS5 بازی‌هایی با کیفیت بالاتر از 4K را ساپورت می‌کند؟

ساختار PS5 به‌گونه‌ای است که می‌تواند بازی‌ها را تا رزولوشن 8K بدون هیچ اما و اگری اجرا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *