مقالات راهنمای خرید والدین

پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری x ، کدام را بخرم؟

پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری X کدام را بخرم

پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری X ، کدام را بخرم؟ این سوالی است پر تکرار ولی بسیار مهم. همه علاقمندانی که بازی کامپیوتری خریده‌اند و یا در شرف خرید آن هستند، به این سوال بطور جدی فکر کرده‌اند و یا در مورد آن تحقیق نمودند.

هفته‌ی پیش به خانه‌ی دوستی قدیمی و صمیمی دعوت شدم که پسربچه‌ای حدوداً ده ساله دارد، با سلام و صلوات برای دیدار بعد از یک سال و خورده‌ای خوشحال و ذوق زده به منزل این دوست رفتم، نشستیم و گل گفتیم و گل شنیدیم تا اینکه پسرک بازیگوش‌اش مرا دعوت به بازی کرد. من هم که سال‌ها از دوران بازی و بازی‌گوشی‌هایم می‌گذرد، یک‌باره چشمم برقی زد و خوشحال گفتم که هستم.

شروع کردیم به یک بازی دونفره با استفاده از دستگاه Xbox. چشمتان روز بد نبیند، از ترس اینکه پسرک بگوید فلانی کم آورده است، به حدی بالا و پایین پریدم و به چپ و راست جهیدم که نه نفسی برایم ماند و نه جانی در بدنم. انگار بعد از مدت‌ها تن به یک ورزش سنگین داده بودم. ولی پسرک انگار نه انگار، مادام به سمت من که از خستگی نفس‎نفس زنان روی مبل لمیده بودم می‌آمد و دنبال حریف برای ادامه‌ی بازی بود.

خلاصه که آن شب با تمام خستگی ناشی از یک بازی کامپیوتری مهیج و پرتحرک گذشت و به خاطره‌ای شیرین بدل شد؛ تا اندازه‎ای به یاد ماندنی و شیرین که به سرم زد من هم یک کنسول بازی کامپیوتری بخرم؛ ولی کدام یک را، پس شروع به تحقیق کردم و این نوشته شد حاصل کندوکاو من؛ پس در سطور پیش رو از دو کنسول بازی بسیار پرطرفدار خواهم گفت و سعی می‌کنم به این پرسش که Xbox  بخریم یا PS5  پاسخ دهم.

پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری X چه هستند؟

اول از همه بگویم که وقتی اشاره به PS5 می‌شود یعنی از آخرین ورژن و جدیدترین کنسول شرکت سونی صحبت می‌شود، پس بهتر است هنگام مقایسه، از آخرین ورژن Xbox یعنی Xbox سری X هم صحبت کنیم.

Xbox سری X و PlayStation 5 ، دو کنسول بازی نسل جدید از شرکت‎های مایکروسافت و سونی هستند که نسبت به نسل‌های پیشین تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری زیادی داشته‌اند تا لذت یک بازی ناب و واقعی را به کاربران هدیه دهند.

PS5 در تاریخ 12 نوامبر سال 2020 در نواحی محدودی و یک هفته بعد در کل دنیا عرضه شد و Xbox سری X هم در 10 نوامبر سال 2020 وارد بازار شد. قیمت این دو دستگاه هم به یک میزان است؛ یعنی وقتی این دو دستگاه وارد بازار شدند، هر دو قیمتی در حدود 500 دلار داشتند، از این‌رو شما برای انتخاب یکی از این دو دستگاه می‌توانید از فاکتور قیمت صرف نظر کنید، البته شرکت مایکروسافت به همراه Xbox سری X، از سری S این کنسول بازی هم رونمایی کرد که در واقع نسخه‌ی دیجیتال آن به حساب می‌آید و قیمت آن حدوداً 200 دلار ارزان‌تر است.

هم‌چنین این دو دستگاه هر دو با بازی‌های نسل‌های پیشین و قدیمی سازگاری دارند، پس می‌توانید علاوه بر بازی‌های به‌روز، از آنچه از قبل هم برایتان مانده، استفاده کنید.

برای اینکه به پاسخ درستی در مورد این سوال که؛ پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری X ، کدامیک بهترند؟ برسیم لازم است مروری بر مزایا و معایب هر یک داشته باشیم.

Xbox  :مزایا و معایب

 بد نیست بدانیم Xbox برای اولین بار در تاریخ 15 نوامبر سال 2001 به بازار آمد و دوست‌داران بازی‎های کامپیوتری را با یک شگفتی در دنیای بازی‎های کامپیوتری آشنا کرد. هدف این کنسول بازی، تنها اجرای یک بازی گرافیکی توسط کاربر نبود و هدف نهایی آن این بود که کاربر در هنگام بازی خود را در دنیای مجازی احساس کند و در روند بازی مشارکت فیزیکی داشته باشد که البته شرکت مایکروسافت توانست تا حدود زیادی به این هدف دست پیدا کند.

ایکس باکس سری X

مزایا:

  • امکان استفاده از فضای ذخیره سازی مجازی (ابر مایکروسافت) و خدمات ویژه‌ی مایکروسافت به کاربران که البته این امکان در ایران در دسترس نیست.
  • امکان بازی چند کاربره به صورت همزمان با این کنسول که شما را از لذت بازی گروهی بهره‌مند می‌سازد‎‌.
  • هر روزه با پیشرفت بازی‎های کامپیوتری بر کیفیت گرافیک تصویری آن‎ها افزوده شده و طبعاً بازی‎ها حجیم‎تر می‎شوند. کنسول Xbox این قابلیت را دارد تا بدون نیاز به مراجعه به متخصص، اقدام به ارتقای حافظه‌اش کنید.
  • کنسول Xbox دارای یک رابط کاربری پیشرفته است که کار با آن برای کاربران مبتدی هم بسیار آسان است. در حقیقت در این رابط کاربری می‌توانید به سرعت یک بازی را اجرا کنید و از آن لذت ببرید.
  • کنسول‎های Xbox دارای یک سنسور حرکتی به نام کینکت هستند که به کاربر اجازه می‌دهد به صورت واقعی و با حرکات فیزیکی در بازی کامپیوتری مشارکت کند و لذت یک بازی تمام عیار را بچشد.

معایب:

  • از آن‎جایی‎که کنسول Xbox، امکان ذخیره‎سازی اطلاعاتی نظیر شناسایی چهره و… را دارد و این اطلاعات روی سرورهای مایکروسافت ذخیره می‎شوند، خطر لو رفتن اطلاعات شخصی وجود دارد.
  • گاهی پیش می‎آید که در حین بازی با کنسول Xbox سرعت آن کاهش یابد که این مسأله برخی کاربران را از خرید آن منصرف می‎کند.
  • حجیم بودن دستگاه Xbox نیز یکی دیگر از معایب این دستگاه به شمار می‎رود. ابعاد این دستگاه به گونه‌ای است که شما باید فضای مناسبی را در نزدیکی تلویزیون خود برای آن درنظر بگیرید.

PS5: مزایا و معایب

PS5، نسل جدید و پیشرفته‌یPS4 ‌ است که در سال 2019 به بازار آمد. PS5 طراحی کاملاً متفاوتی نسبت به مدل قبلی دارد؛ همچنین دارای رزولوشن بسیار بهترو حافظه‌ی سریع‎تر است. این کنسول بازی با استفاده از امکانات مختلف از جمله حافظه و GPU قوی‎تر و کنترلرهای جدیدتر نسبت به نسل پیشین کنسول‎های بازی شرکت سونی و همین‎طور کیفیت نمایشی Ultra HD کارایی بسیار باکیفیتی را در اختیار کاربران قرار می‎دهد؛ مسلماً  PS5خیلی بهتر از PS4 است.

کمپانی سونی، آخرین نسل کنسول بازی‎اش را به دو صورت استاندارد و دیجیتالی طراحی و روانه بازار کرده است؛ بنابراین شما هنگام خرید دو گزینه دارید؛ ورژن استاندارد که همان مدل دیسک‌خوان دار معمول این کنسول است یا نسخه‌ی دیجیتالی آن.

همان‎طورکه از نام PS5 Digital Edition  ( نسخه دیجیتالی) مشخص است، این دستگاه فاقد دیسک‎خوان و صد درصد دیجیتال است؛ یعنی بازی‌هایی که درون دیسک‌ها قرار دارند به هیچ وجه با این دستگاه سازگار نخواهند بود. برای نسخه‌ی دیجیتال، کاربران باید تمام بازی‌ها را به صورت آنلاین دریافت کرده یا از طریق انتقال داده روی حافظه‌ی آن، بازی‌ها را به صورت مستقیم نصب کنند.

پلی استیشن 5 مزایا و معایب

مزایا:
  • تکنولوژی پیشرفته: سرعت، کارایی و وضوح نمایش، مهم‎ترین مزایای PS5 هستند که با به کارگیری از حافظه‌ی SSD در این کنسول بازی به نظر می‎رسد، تکمیل شده‎اند.
  • کنترلرهای PS5 از تکنولوژی DualSence استفاده می کنند که مشابه تکنولوژی به کار رفته در Xbox  است. جذاب‌ترین بخشی که به کنترلر DualSense اضافه شده، قابلیت بازخورد لمسی Haptic است که جایگزین موتور ویبره DC شده است. این قابلیت را ما قبلاً در دسته‌های Xbox  دیده بودیم که اکنون سونی هم همانند رقیب خود از این قابلیت بهره می‎برد. بازخورد لمسی Haptic احساس وضعیت بازی، شامل محیط، کاراکتر و دیگر موارد را به صورت کامل به کاربر منتقل می‌کند.
  • استفاده از حافظه‌ی SSD: نسل‌های پیشین پلی‌استیشن از تکنولوژی SSD استفاده نمی‌کردند ولی در PS5 از یک حافظه SSD سفارشی استفاده می‌شود که قابلیت خواندن/ نوشتن را در این کنسول به نسبت PS4 ارتقا داده است. همچنین زمان بارگذاری بازی نیز به شدت کاهش پیدا کرده است.
  • قابلیت استفاده از بازی‌های قدیمی: کمپانی سونی اعلام کرده است که 99 درصد بازی‌هایی که با PS4 قابل اجرا بوده‌اند، با PS5 هم قابل اجرا و بازی هستند، بنابراین شما می‎توانید اکثر بازی‎ها را با کیفیت بهتر با Playstation5  انجام دهید.
  • امکان استفاده از بازی‎های انحصاری: بازی‌هایی هستند که به صورت انحصاری تنها می‎توانید در PS5 آن‎ها را اجرا کنید و نه هیچ کجای دیگر که این ویژگی یکی از مزایای مهم PS5 است. بازی‌هایی مانند God of War، Marvel’s Spider-Man و Part 1 The Last of Us.
  • گرافیک و وضوح تصویر: یکی از ویژگی‎های کنسول بازی PS5، وضوح تصویر آن است. این کنسول از ویدیوگیم‎های 4K پشتیبانی می کند . GPU یا همان پردازشگر گرافیکی (Graphical Processing Unit) کنسول Playstation5 هشت برابر قوی‎تر از Playstation4 است.
.معایب:
  • حافظه‌ی محدود: معمولاً حجم بازی‎های کامپیوتری بالاست و تا 100 گیگابایت هم می‌رسد بنابراین حافظه 825 گیگابایتی PS5 برای بازی بسیار محدود است. هرچند که از حافظه‌ی اکسترنال هم می‎شود استفاده کرد، ولی امکان ذخیره‎سازی بازی روی حافظه‌ی اکسترنال وجود ندارد.
  • اندازه‌ی بزرگ: PS5 بزرگ‎ترین کنسول بازی ساخت شرکت سونی است و این ابعاد بزرگ یعنی اینکه شما مجبور هستید فضای زیادی را در کنار تلویزیون خود به آن اختصاص دهید. وزن این دستگاه هم به 5/4 کیلوگرم می‎رسد.
  • عدم سازگاری 100% با بازی‎های قدیمی: گفتیم که PS5 با بازی‎های قدیمی سازگار است و شما می‎توانید از بازی‎هایی که با PS4 می‎کردید، استفاده کنید ولی این موضوع در صددرصد موارد قابل اجرا نیست و ممکن است نتوانید از برخی از بازی‌های قدیمی خود استفاده کنید. از شانس ممکن است این بازی، بازی محبوب شما باشد.

پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری X

مقایسه‌ی مشخصات Xbox سری X با  PS5

مشخصات

Xbox  سری X

PS5

ساخت CPU

AMD Zen 2 سفارشی

AMD Zen 2 سفارشی

پردازنده (CPU)

8 هسته‌ای Zen 2 در فرکانس 6/3 گیگاهرتز یا 16 رشته با فرکانس 6/3 گیگاهرتز

8 هسته‌ای Zen 2 در فرکانس 5/3 گیگاهرتز و قابلیت SMT با  16 رشته (فرکانس متغیر)

ساخت  GPU

AMD RDNA 2 سفارشی

AMD RDNA 2 سفارشی

پردازنده‌ی گرافیکی (GPU)

15/12 ترافلاپس، 52 واحد CU در فرکانس 825/1 گیگاهرتز

28/10 ترافلاپس، 36 واحد CU در فرکانس 23/2 گیگاهرتز (فرکانس متغیر)

حافظه

16 گیگابایت رم GDDR6

16 گیگابایت رم GDDR6

پهنای باند حافظه

560گیگابایت بر ثانیه

448 گیگابایت بر ثانیه

حافظه‌ی ذخیره‌ساز داخلی

یک ترابایت SSD سفارشی

825 گیگابایت SSD سفارشی

سرعت ورودی/ خروجی

4/2 گیگابایت بر ثانیه (خام)/ 8/4 گیگابایت بر ثانیه (فشرده)

5/5 گیگابایت بر ثانیه (خام)/ 8 تا 9 گیگابایت بر ثانیه (فشرده)

حافظه‌ی ذخیره‎ساز قابل ارتقاء

یک ترابایت کارت سفارشی NVMe قابل اضافه شدن

اسلات NVMe

حافظه‎ی ذخیره‎ساز خارجی

پشتیبانی از هارد دیسک USB با استاندارد USB 3.2

پشتیبانی از هارد دیسک USB

درایو نوری

درایو 4K UHD Blu-RAY

رایو 4K UHD Blu-RAY

خروجی تصویر

HDMI2.1، پشتیبانی از 4K/120Hz,8K,VRR

HDMI2.1، پشتیبانی از 4K/120Hz,8K,VRR

صدای محیطی

Dolby Atmos,DTS:X,Windows Sonic

Sony Tempest 3D Audio Tech

پورت‎های خروجی

HDMI 2.1, 3X,USB 3.2,Ethernet,Storage expansion slot,Power input

USB Type-A X2, USB Type-C, Ethernet

قیمت

499 دلار

499 دلار

سؤالات متداول در مورد پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری X

  • ویژگیهای تغییریافته‌ی کنسول‌های PS5 و Xbox سری X نسبت به سریهای قبلی چه هستند؟

هر دو کنسول، به درایوهای نوری فوق سریع و تکنیک‌های پیشرفته‌ی ارائه‌ی تصاویر گرافیک 3 بعدی مجهز هستند؛ بنابراین تقریباً می‌توان گفت که زمان بارگذاری بازی به صفر می‌رسد و کاربر در طول بازی، بین دنیای واقعی و مجازی سیر خواهد کرد.

  • چه مدلهایی از کنسولهای بازی پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری X وجود دارد؟

نسخه‌ی استاندارد کنسول‌های بازی PS5 از دیسک درایوهای 4K Blu-ray پشتیبانی می‌کنند ولی نسخه‌ی دیجیتال این کنسول تنها قادر به اجرای بازی‎های دیجیتالی قابل دانلود هستند.

مایکروسافت هم در Xbox سری X، از نسخه‌ی استاندارد خود رونمایی کرد ولی Xbox سری S نسخه‌ی دیجیتالی این دستگاه محسوب می‎شود.

  • بازیهای مطرح و پرطرفدار این دو کنسول کدامها هستند؟

PS5:

  • Horizon Forbidden West
  • Marvel’s Spider-Man
  • Miles Morales
  • Square Enix’s Project Athia

Xbox سری X:

  • Halo Infinite
  • Forza Motorsport
  • Stalker 2
  • آیا بازیهای قدیمی این دو کنسول روی نسل جدید آنها هم قابل اجراست؟

سازگاری با بازی‌های قدیمی در این دو کنسول تاحدی وجود دارد.

مایکروسافت متعهد شده است که سازگاری بازی‌های هر چهار نسل گذشته در Xbox سری X، کاملاً عملی شود و حتی بازی‌های سال 2000 هم قابل اجرا باشند. شرکت سونی هم گفته بیشتر از 4000 بازی این شرکت روی کنسول PS5 قابل اجرا خواهد بود.

  • آیا کنترلرهای قدیمی و سایر لوازم جانبی کنسول‌های بازی پیشین با نسل جدید این کنسول‌ها کار می‌کند؟

مایکروسافت گفته است تمامی کنسول‌ها و لوازم جانبی اصلی و تحت لیسانس این شرکت قابل استفاده در Xbox سری X، هستند؛ ولی این موضوع برای PS5 صادق نیست و کنترلرها و لوازم جانبی PS4 به دلیل تغییرات عمده‌ای که شرکت سونی در این کنسول بازی داده است، تنها تحت شرایطی قابل استفاده هستند.

سخن پایانی

داشتن کنسول‌های بازی خصوصاً در این دوران که به دلیل همه‌گیری ویروس کووید 19 مجبور به خانه نشینی هستیم نه تنها بد نیست، بلکه شاید خیلی مفید هم باشد خصوصاً بازی‌هایی که باعث حرکت و جنب‌جوش ما شوند.

مجموعه بازی‌های کامپیوتری تنوع قابل توجهی دارند و بسته به موضوع به رشد و تقویت استعدادها و مهارت‌های متنوعی کمک می کنند. هم استعدادهای فکری و ذهنی مانند؛ هوش منطقی، هوش فضایی و تجسمی، توجه و تمرکز، خیالپردازی و تخیل، سناریو سازی و داستان سازی، مهارت حل مسئله و تصمیم گیری … و هم استعدادها و مهارت‌های جسمی و بدنی مانند؛ هوش بدنی، مهرتهای حرکتی ظریف و درشت، هماهنگی بین چشم و دست،  و …

هدف از نوشتن این مقاله این بود که به شما در پاسخ به این سوال که پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری X کدام یک بهتر است، کمک کنیم و بگوییم برنده میدان انتخاب کیست؟

ولی واقعیت این است که در اصل برنده‎ای وجود ندارد. هر دو کنسول خوب هستند و تفاوت‌های جزئی با یکدیگر دارند و این دیگر سلیقه و ذوق شماست که تصمیم نهایی را بگیرید.

برای خرید اینترنتی اسباب بازی و انواع بازی فکری و سرگرمی با مشاورین فروشگاه اینترنتی اسباب بازی و لوازم کودک و نوجوان آریاکید در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *