اختلالات رفتاری, تربیت کودک و نوجوان

نق زدن کودک را با رفتار مناسب اصلاح کنید

نق زدن کودک را با رفتار مناسب اصلاح کنید

نق زدن کودک همیشه آزاردهنده است و در حدود سه و نیم سالگی به اوج خود می­ رسد، اما اگر راهکاری برای آن پیدا نکنید تا سنین دبستان همراه کودکتان خواهد بود. نق زدن کودک به عنوان یکی از اختلالات رفتاری دلایل زیادی مانند نابالغی، لوس شدن، عدم امنیت یا اضطراب دارد. در این مقاله راهکارهایی را پیشنهاد می­ دهیم که می­ تواند به والدین کمک کند تا برخورد درستی با کودک نق نقو و بهانه گیر خود داشته باشد.

راهکارهایی برای اصلاح نق زدن کودک

  • به فرزندتان آموزش دهید که چگونه خواسته خودش را بگوید و تفاوت بین نق زدن و صحبت طبیعی را دریابد.
  • صدای نق زدن کودک را ضبط کنید تا صدای خودش را بشنود
  • از ایفای نقش استفاده کنید و به او نشان دهید که راه صحیح درخواست کردن چگونه است.
  • وقتی که نمی­‌توانید همان لحظه پاسخگوی کودکتان باشید به او بگویید حرفت را می ­شنوم چند ثانیه دیگر جوابت را می ‌دهم. در اینصورت پدر و مادر گرامی! سریع کارتان را انجام دهید و به کودکتان بگویید “ممنون که صبر کردی” الان می ­توانم به حرف هایت گوش دهم.
  • با تحسین کردن رفتار درست او را تقویت کنید. به او آموزش دهید که چگونه توجه شما را جلب کند و به کودکتان بگویید از روشی که سوالت رو پرسیدی، خیلی خوشم اومد.
  • رفتار قاطعانه داشته باشید. واضح سخن بگویید و روی حرفتان بایستید. اگر کودک از قوانین خانه آگاه باشد، خواهد دانست که این روش، باعث شکست دادن و تجدید نظر در تصمیم شما نخواهد شد. به عنوان مثال: اگر متوجه شود که قبل از شام نباید تنقلات بخورد، هر بعد از ظهر غر زدن را برای خوردن شیرینی آغاز نخواهد کرد.

مواردی که اقتدار والدین را کاهش می­ دهد

  • بگو مگو کردن و سرو کله زدن با کودک.
  • بی احترامی به کودک.
  • رفتار خشن.
  • بکار بردن واژه هایی مثل فوری، همین الان و…توقع زیادی از کودک.
  • مجازاتی که قادر به اجرای آن نیستید.
  • قولی که به کودک می­ دهید را اجرا نکنید.
  • مجازاتی که گفتید را اعمال نکنید.
  • از محرومیت موقت استفاده کنید: زمانیکه کودکتان نق زدن را آغاز کرد صرفا به او بگویید: “وقتی نق زدن رو بس کردی، بیا تا با هم حرف بزنیم” در مورد کودکان نوپا، او را از زمین بلند کنید و جای دورتری که می­ توانید او را ببینید، مثلا روی صندلی مخصوص نق زدن، بنشانید؛ به گونه ای که احساس تبعید شدن بکند. به نق زدن و گریه کودک بی توجهی کنید و در صورت لزوم، دوباره تکرار کنید: “وقتی نق زدنت تموم شد بیا تا با هم صحبت کنیم” اگر به گریه کردن و نق زدن خاتمه نداد ولی به نظر می ­رسید که واقعا سعی خودش را می­ کند، پس از چند دقیقه به او اجازه دهید که نزد شما بیاید.

نتیجه گیری: با توجه به آنچه گفته شد شما والدین گرامی در درجه اول علت نق زدن کودک را بررسی کنید و با استفاده از راهکارهای بالا و همچنین رفتار مقتدرانه سعی در رفع این مشکل داشته باشید. برخورد درست با اینگونه مشکلات به رشد و تقویت هوش هیجانی و بهبود مهارت مدیریت روابط اجتماعی نیز کمک خواهد نمود.

برای آشنایی با را حل سایر نارسایی‌های رفتاری کودکان و نوجوانان مجموعه مقالات اختلالات رفتاری کودک را ببینید و مشکلتان را در آن جستجو نمایید.

منبع:

فیروزی،حسام.(1394).واکسیناسیون روانی کودک.انتشارات نگاه

گاربر،استفن.گاربر،ماریان دانیلز.فریدمن اسپیزمن،روبین .(1394). چگونه با کودکم رفتار کنم؟ (مترجمان شاهین خزعلی،هومن حسینی نیک،احمد شریف تبریزی) . تهران: انتشارات مروارید.

 

author-avatar

درباره محبوبه امیدی نژاد

سرکار خانم امیدی نژاد دکترای روان شناسی تربیتی درحوزه آموزش والدین و ارتباط با کودک فعالیت تخصصی دارد. علاقه مندی ایشان به کار در مجله آریاکید، مرتبط بودن حرفه و شغل وی در زمینه کودک و کار پژوهشی می باشد؛ او فردی با انگیزه و پیگیر است و از تعامل درست والدین با کودک لذت میبرد. اغلب پدران و مادران در برابر کودکان خود از اطلاعات و دانش كافى برخوردار نيستند و مشتاق اند كه بدانند چه بايد بكنند که انگیزه ایشان ارائه راهكارهاى عملى و شيوه هاى کاربردی مؤثرى است كه مى تواند به والدين كمك كند تا فرزندانشان را در راه رشد علمى و آموزشى يارى دهند تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

1 دیدگاه در “نق زدن کودک را با رفتار مناسب اصلاح کنید

  1. مهلا گفت:

    توی پیویو تلگرامم یکی از دوستام درمورد اینکه اسباب بازی تاثیرگذاره در تربیت کودک ی چیزایی گفته بود.. منم اشتباه کردم و هر وقت دخترم نق نق میکرد و میگفت مامان من فلان عروسک و اسباب بازی رو میخام، منم بهش گوش میدادم و متاسفانه هرچه گذشت سطح توقعش بالاتر رفت..آلان بنظرتون چیکار کنم(: .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *