بارداری

هفته پنجم بارداری

هفته پنجم بارداری

حال شما در هفته پنجم بارداری هستید. در موعد مقرر پریود نشده‌اید و حداقل یک هفته عقب انداخته‌اید. به وضوح احساسی متفاوت از قبل دارید. اگر تاکنون از بارداری  مطمئن نشده‌اید، در این هفته یک تست ادرار بدهید. به خاطر داشته باشید بهترین زمان، اولین ادرار صبح است؛ زمانی که هورمون Gonadotropin به حداکثر میزان خودش می‌رسد.

پزشک با ثبت اولین روز آخرین پریودتان، تاریخ تخمینی زایمان طبیعی را محاسبه می‌کند.

روزشماری شروع می‌شود.

نشانه‌های اولیه بارداری مانند حالت تهوع و دستشویی رفتن‌های مکرر نسبتاً بارز است.

همسر شما نیز متوجه شده شما نسبت به سابق کمی حساس و بداخلاق شده‌اید.

شما در ماه دوم بارداری هستید.

تغییرات جسمانی شما در هفته پنجم بارداری

ممکن است احساس کنید مانند هفته پیش هستید و هیچ فرقی نکرده‌اید.

نگران نباشید، هر زنی تجارب متفاوتی دارد.

ممکن است صبح که از خواب بیدار می‌شوید یا زمانی که چیزی نخورده‌اید یا حتی در زمان‌های گوناگون در طول روز حالت تهوع داشته باشید. ممکن است احساس ضعف یا سرگیجه داشته باشید و نیاز باشد بیشتر بنشینید و اگر سطح قند خون شما پایین باشد، این حالت ممکن است بدتر شود.

حس بویایی شما حساس می‌شود؛ حتی بوهایی که معمولاً از آن آگاه نبوده‌اید، تأثیر زننده‌ای روی شما می‌گذارد.

بوی عطر، غذا، دود ماشین و بوی بدن دیگران واقعاً شما را آزار می‌دهد.

ممکن است احساس سنگینی و پری در رحم شبیه به موقع پریود داشته باشید. این به خاطر تراکم خون در لگن و افزایش مقدار خون در رحم شما است.

در هفته پنجم بارداری جفت و کیسه آمنیوتیک (Amniotic) در حال شکل‌گیری است.

آنها کمک می‌کنند که کودک محافظت شود، تغذیه شود و همچنین همه عوامل ضروری برای حمایت از کودک را در طول بارداری تهیه می‌کنند.

این همه چیزی است که در رحم شما اتفاق می‌افتد و علت حس پری که شما احساس می‌کنید.

احساس سنگینی و حساسیت بیشتر در پستان‌های خود می‌کنید.

ممکن است قادر به خوابیدن روی شکم نباشید.

در این هفته تغییرات متعددی از جمله خستگی، درد پستان‌ها و تکرر ادرار را به خصوص در اوایل هفته احساس می‌کنید.

شما می‌توانید یک ورزش سبک و معمول را برای جلوگیری از اضافه‌وزن، کاهش دردهای عضلانی و استرس‌ها انجام دهید.

تغیبرات عاطفی شما در هفته پنجم بارداری

ممکن است کمی گریان و مستعد نابسامانی‌های عاطفی باشید و طیف وسیعی از عواطف را مانند شادی، هیجان، نگرانی و احساس گناه در یک زمان احساس کنید.

ممکن است اصلاً احساس شادی نکنید از اینکه فهمیده‌اید باردار هستید و زمانی طول می‌کشد تا با این نتیجه مثبت بارداری کنار بیایید.

ممکن است مردد بمانید بین اینکه با زنان باردار دیگر مشورت کرده یا موضوع را پیش خود نگه دارید. ممکن است نگران سلامتی خود و کودکتان باشید، نگران احساس همسرتان و تأثیری که این بارداری در ارتباط شما خواهد گذاشت.

احتمالاً احساس اطمینان نمی‌کنید که موضوع را با خانواده و دوستان در میان بگذارید.

۱۲ هفته اول بارداری امکان سقط جنین وجود دارد، در نتیجه بسیاری از زوجین صبر می‌کنند تا بعد از هفته دوازدهم که احتمال سقط جنین به کمتر از یک درصد می‌رسد، موضوع بارداری را مطرح کنند.

تغییرات جنین شما در این هفته

در هفته پنجم بارداری جنین شما به اندازه هسته پرتقال یا ته یک میخ است و تنها به وسیله یک سونوگرافی قابل رؤیت است. جنین شما شبیه به یک بچه قورباغه است و دارای یک قلب ابتدایی است که تازه شروع به زدن کرده و جریان خون را به اطراف بدن کوچکش منتشر می‌کند. در این هفته امکان مشاهده ضربان قلب او در سونوگرافی وجود دارد.

در این مرحله سونوگرافی‌های واژینال جزئیات بیشتری نسبت به سونوگرافی‌های شکمی می‌دهند.

اگر چه دستگاه قلب شبیه به قلب نیست ولی سرانجام قلب خواهد شد و در حال حاضر با ۴ حفره و مجرا در حال انجام یک کار کامل است.

مغز و نخاع کودک شما در حال شکل‌گیری هستند اما هنوز باز هستند.

توصیه‌های این هفته

به خاطر داشته باشید از ویتامین‌های پیش از تولد، هر روز استفاده کنید.

در هفته پنجم مجرای عصبی کودک شما (مغز و نخاع) باز است ولی تا هفته بعد بسته خواهد شد.

از مصرف هر گونه دارو بدون تجویز پزشک خودداری کنید.

بعضی از داروها برای جنین شما مضر است.

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px” v_align=”middle” h_align=”center” padding=”0px 0px 0px 0px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته چهارم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%da%86%d9%87%d8%a7%d8%b1%d9%85-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته ششم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” class=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%B4%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *