بارداری

هفته بیستم بارداری

هفته بیستم بارداری

تبریک! شما در نیمه راه بارداری هستید؛ هفته بیستم بارداری . اگر چه متوسط دوران بارداری ۴۰ هفته است اما یکی دو هفته اطراف این مدت هم طبیعی است. اگر شما قاعدگی نامرتبی داشتید یا از زمان بارداری مطمئن نیستید، سونوگرافی یک تاریخ نسبتاً دقیق از موقع زایمان را به شما خواهد داد.

در هفته بیستم بارداری کمی متفاوت تر از قبل راه می‌روید. زیرا یک چیز قلنبه در شکم خود دارید. مراقب حالت ایستادن و نشستن خود باشید. به یاد بیاورید که مادرتان سابقاً به شما می‌گفت قوز نکن، شانه‌هایت را عقب بده.

برای راه رفتن کفش راحت بپوشید. اگر شما قبلاً از کفش‌های پاشنه‌بلند استفاده می‌کردید، حالا کفشی انتخاب کنید که راحت باشید.

خیلی از زنان باردار متوجه تغییر سایز کفششان می‌شوند؛ برای این موضوع باید هورمون‌های بارداری را سرزنش کنید. حتی پس از زایمان نیز سایز کفش شما به اندازه یک سایز افزایش می‌یابد و این طبیعی است.

تغییرات جسمانی شما در هفته بیستم بارداری

اگر در هفته بیستم بارداری، سونوگرافی، محل جفت شما را پایین رحم تعیین کرد، نگران نباشید. اگرچه جفت کاملاً به دیواره رحمی چسبیده، رحم شما بزرگ می‌شود و بالا می‌رود و جفت به ناچار در همان بخش نخواهد ماند.
رحم شما سطح ناف شما است. خط کمرتان ناپدید شده و در عوض متوجه می‌شوید که بدن شما پیوسته از زیر بازوها تا ران‌ها پهن می‌شود. اگر قبلاً بچه داشته‌اید، بارداری شما نسبت به دفعه اول زودتر نشان داده می‌شود. ماهیچه‌های شکمی شما کش آمده و به ورزیدگی سابق نیستند.

قلبتان ظرفیت تلمبه خونش را افزایش داده و در این هفته در هر دقیقه حدود ۷ لیتر خون تلمبه می‌کند. در اثر هورمون‌های بارداری رگ‌های خونی شما شل‌تر شده تا بتوانند به راحتی خون زیادی را جریان دهند. این بدان معنی است که واریس و حتی هموروئید در حال شکل‌گیری است. نترسید، این عوارض بعد از زایمان برطرف می‌شود.

درجه حرارت بدن شما یکی دو درجه افزایش یافته و در نتیجه بیشتر عرق می‌کنید و زیر پستان‌ها، زیر بغل و بین پاهایتان عرق سوز می‌شود. باید مرتباً دوش گرفته از پودر مخصوص استفاده کنید و لباس‌های نخی بپوشید.
لک‌های تیره روی صورت در ۷۵-۵۰ درصد از زنان باردار ایجاد می‌شود. اینها به عنوان ماسک پروانه‌ای معروف هستند. از روی بینی تا گونه‌ها ادامه دارند و معمولاً بعد از زایمان برطرف می‌شوند اما اگر در حال حاضر باعث آزار شما است، از کرم پودر برای پوشاندن آن استفاده کنید و هنگام بیرون رفتن از خانه کلاه بگذارید و از کرم ضدآفتاب استفاده کنید زیرا اشعه ماوراء بنفش آن را بدتر خواهد کرد.

تغییرات عاطفی شما در هفته بیستم بارداری

در هفته بیستم بارداری شما به درد زایمان طبیعی فکر می‌کنید. درصد کوچکی از زنان باردار واقعاً از درد زایمان وحشت دارند. اگر شما هم این تجربه را دارید، با پزشکتان مشورت کنید‌. گاهی اوقات مشورت‌های قبل از زایمان ضروری است.

اگر در این هفته نوبت سونوگرافی داشته باشید، می‌توانید صورت کودک خودتان را ببینید و این اتفاق بسیار مهمی است.
اگر مجبور شوید با شتاب به جایی بروید یا اینکه در موقعیت خطر قرار بگیرید، متوجه می‌شوید که به طور ناخواسته دستتان را روی شکمتان قرار می‌دهید.

اگر همسر تان نسبت به کودک کمی احساس کناره‌گیری می‌کند، به او زمان دهید تا رابطه‌اش را با این کودک بهتر کند و او را تحت فشار قرار ندهید. به یاد داشته باشید که تجربه او از بارداری شما صرفاً از روی علائم ظاهر است، نه چیز دیگری.

تغییرات جنین شما در هفته بیستم بارداری

تا هفته بیستم بارداری گوش بیرونی جنین کاملاً شکل گرفته است. گوش بیرونی طراحی شده که امواج را به گوش میانی بفرستد، آنجایی که صدا شنیده می‌شود. به این خاطر است که صحبت کردن با جنینتان بسیار مهم است. او هنگامی که به دنیا می‌آید، صدای شما را شناسایی می‌کند.

در این هفته اندازه جنین شما از سر تا باسن ۱۶/۵ سانتیمتر است و وزنش کمی بیش از ۳۰۰ گرم است و شروع به افزایش خطی می‌کند. پوست او هنوز پوشیده از ماده چرب سفیدرنگ (Vetnixcaseosa) است. این ماده از خشک شدن پوست نازک کودک شما جلوگیری می‌کند.

او در ۳۲۰ میلی‌لیتر مایع آمنیوتیک محاصره شده است. درجه حرارت این مایع کمی بالاتر از درجه حرارت تخمدان است. جنین در این هفته قادر به بلعیدن مایع آمنیوتیک است.

در هفته بیستم بارداری شما بیشتر و بیشتر متوجه حرکت جنینتان می‌شوید. این حرکت‌ها آنقدر قوی نیستند که شما احساس ناراحتی کنید. برعکس دوست‌داشتنی هستند و نوعی اطمینان به شما می‌دهند که حال او خوب است.

توصیه‌های این هفته

اگر نگران واریس هستید، جوراب ساق‌بلند کیپ و چسبان بپوشید. سعی کنید هنگام نشستن و خوابیدن، پاهای خود را بالا نگه دارید و از ایستادن طولانی‌مدت اجتناب کنید.

برای جلوگیری از هموروئید از رژیم غذایی با سلولز بالا، مایعات، غلات سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید. از نشستن و زور زدن زیاد در توالت خودداری کنید. اگر احساس دفع به شما دست داد، آن را به تأخیر نیندازید.

در کلاس‌های پیش از زایمان ثبت نام کنید. به کتابخانه بروید و ساعاتی از وقت خود را به مطالعه بگذرانید و دانش خود را درباره زایمان و بارداری بالا ببرید.

مراقب کمر خود باشید؛ از بلند کردن اجسام سنگین و از پیچ خوردن هنگام بلند شدن بپرهیزید. کمردرد و پیچ‌خوردگی در هنگام بارداری عادی است. اگر دچار کمردرد شدید، از درمان‌های طبیعی مانند حمام آب گرم، ماساژ، کیسه آب گرم و ورزش ملایم استفاده کنید. اگر درد شما ادامه یافت، به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید. ورزش‌های خاصی برای قوی کردن ماهیچه‌های ستون فقرات وجود دارد.

لینک سایر هفته های بارداری:

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته نوزدهم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته بیست و یکم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DB%8C%DA%A9%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *