بارداری

هفته سی و یکم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته سی و یکم بارداری

هفته سی و یکم بارداری زمان خاصی برای شما است. شکمتان آن قدر بزرگ نشده که حرکت کردن برای شما مشکل باشد اما برای همه مشخص است که باردار هستید و این چند مزیت دارد؛ برای مثال وقتی در وسیله نقلیه عمومی هستید، دیگران صندلی خود را به شما تعارف می‌کنند یا اگر جایی در صف ایستاده‌اید، نوبت خود را به شما می‌دهند.

تمرکز زیاد روی کودکتان باعث شده که فکر کنید آن قدر که دلتان می‌خواهد، اهمیت ندارید. سعی کنید برای از بین بردن این احساس، خودتان را سرگرم کنید. ترتیب یک مسافرت را بدهید یا به سینما یا آرایشگاه بروید و زمانی را با دوستانتان سپری کنید. همه اینها می‌تواند برای روحیه تضعیف‌شده شما فوق‌العاده نشاط‌آور باشد. اگر تمام مدت به کودکتان فکر نمی‌کنید، احساس گناه نکنید. الآن بهترین کار توجه به مادر است، نه کودک.

تغییرات جسمانی شما در هفته سی و یکم بارداری

در هفته سی و یکم بارداری شکم شما بزرگ شده و پوست آن بیشتر و بیشتر کشیده می‌شود. در بیشتر زنان باردار، این ترک‌خوردگی‌ها در سه ماهه آخر افزایش می‌یابد و کاری برای توقف آن نمی‌توان انجام داد. سعی کنید مراقب اضافه‌وزن خود باشید. اضافه‌وزن توصیه شده در زمان بارداری تا تولد بین ۱۲-۱۰ کیلوگرم است. اگر شما در این دوران بیشتر از این مقدار اضافه‌وزن نداشته باشید، بعد از زایمان راحت به وزن اولیه خود برمی‌گردید.
در این هفته دچار تنگی نفس می‌شوید؛ به‌خصوص اگر این طرف و آن طرف بروید. مراقب نشستن و ایستادن خود باشید. به ریه‌هایتان فضا برای استنشاق بدهید. صاف بنشینید و شانه‌هایتان را عقب بدهید.
ذخیره آهن بدن شما رو به کاهش می‌رود. پس مهم است که آن را تقویت کنید. نیاز به ویتامین c دارید که بتواند جذب آهن کند. پس اگر می‌خواهید مقدار آهن خون خود را افزایش دهید، میوه‌های تازه و آبمیوه فراوان استفاده کنید. گوشت قرمز، سبزیجات دارای برگ سبز، غلات، میوه‌های خشک و حبوبات منبع بسیار خوبی از آهن هستند.

تغییرات عاطفی شما در هفته سی و یکم بارداری

زمان زایمان نزدیک‌تر می‌شود. کمی ترس و دلهره طبیعی است اما اگر قرار باشد به خاطر این ترس و نگرانی خودتان را نابود کنید، بهتر است با پزشکتان صحبت کنید. ترس باعث انتشار موجی از هورمون کورتیزول در بدن شما می‌شود. مقدار کم این هورمون خوب است ولی به مقدار زیاد و در مدت طولانی باعث افزایش قند خون، فشار خون و کم شدن سیستم دفاعی بدن می‌شود.
به نظر می‌رسد که کودک شما قسمت بزرگی از وجود شما شده است و دیگر قبل از بارداری را به سختی به یاد می‌آورید.

تغییرات جنین شما در هفته سی و یکم بارداری

بچه شما در این هفته بلندتر می‌شود و حدود ۴۶ سانتیمتر قد او است؛ یعنی فقط ۷ سانتیمتر کمتر از هنگام تولد. در این هفته جنین بیشتر وزن اضافه می‌کند تا قد.  افزایش وزن جنین خود را هنگام ایستادن روی وزنه در معاینات پزشکی متوجه خواهید شد.
جنین بیشتر اوقاتش را در خواب رِم (REM = rapid eye movement) صرف می‌کند. این مرحله از خواب آن قدر مهم است که محققان معتقدند انسان‌ها واقعاً سه مرحله حیات دارند؛ بیداری، خواب و خواب رم. ارتباط با سیناپس‌ها در مغز جنین در حال شکل‌گیری هستند. صدای شما، سر و صدای افراد خانواده، تحرک و موسیقی کمک می‌کند که این ارتباطات حیاتی شکل بگیرد.

توصیه‌های این هفته

معاینات بارداری شما افزایش خواهد یافت. معاینات ماهانه برای ارزیابی رشد کودک شما بسیار ضروری است. این معاینات می‌تواند خیلی مهیج باشد. در هر معاینه اطلاعات مهمی جمع آوری می‌شود.
امگا۳ و اسیدهای چرب تأثیر مستقیم روی مغز و سلامت کودک شما دارد. بنابراین ماهی‌های چرب مانند ساردین، سالمون و میگوها منابع خوبی هستند. استفاده یک مشت آجیل و کمی کره در هر روز ضروری است.
اگر به طور طولانی پشت صندلی می‌نشینید، هر یک ساعت یک بار حرکت کنید. پیاده‌روی را به عنوان ورزش روزانه در نظر بگیرید. سعی کنید قدم‌هایتان را سرعت دهید تا ضربان قلب شما کمی بالا رود. بهتر است در این هفته‌ها در کلاس‌های هفتگی زایمان که توسط بیمارستان‌های متعددی در سطح شهر انجام می‌شود، شرکت کنید.

لینک سایر هفته های بارداری:

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته سی ام بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته سی و دوم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *