بارداری

هفته ششم بارداری

هفته ششم بارداری

اگر تاکنون تست بارداری نداده‌اید، زمان آن فرارسیده است. بعضی از زوجین این زمان را یادداشت می‌کنند. این یادگاری زیبایی خواهد بود. حال که در هفته ششم بارداری هستید، بچه شما می‌تواند اندازه‌گیری شود.

اگر چه اندازه‌گیری طول بچه از نوک سر تا پاها امکان‌پذیر نیست ـ در هفته ششم بچه چمباتمه زده و دولا شده روی چیزی که سرانجام پاها می‌شوند ـ اندازه‌گیری بچه از فرق سر تا کپل، کار رایجی است. تا هفته ششم بچه شما  ۶-۵ میلی‌متر است.
سر بچه نسبت به بدنش خیلی بزرگ است و تاخوردگی‌های کوچکی دیده می‌شود که صورت و فک می‌شوند. در اطراف بدن جوانه‌های کوچک قلنبه‌مانندی وجود دارد که سرانجام دست‌ها و پاها می‌شوند. حفره‌های کوچکی در اطراف سر در حال شکل‌گیری است که مجرای گوش می‌شوند.
اجزای صورت بچه با بینی، چشم و گوش در مرحله اولیه شکل‌گیری قرار دارد و بعد از شکل گیری در طول ۸ ماه باقیمانده رشد می‌کند. اگر چه همه این فعالیت‌ها در حال صورت گرفتن است، برای هیچ کس به جز خود شما آشکار نیست که شما باردار هستید.

تغییرات جسمانی شما در هفته ششم بارداری

احتمالاً همان نشانه‌های هفته قبل را کمی بیشتر احساس می‌کنید؛ حالت تهوع بیشتر، حساسیت به بوی بیشتر، خسته‌تر و احساس انرژی کمتر. صبور باشید و سعی نکنید به جنگ آن بروید.
بسیاری از اوقات احتمالاً حالت تهوع دارید یا گرسنه هستید. در مراحل اولیه بارداری بعضی از زنان ویار دارند یا تمایل به غذاهایی دارند که معمولاً به آن فکر هم نمی‌کردند. گوشت، ماهی، غذاهای دریایی، میوه، حتی یخ از بعضی ویارهای رایج هستند.
پستان‌های شما و نوک‌های آن حساس‌تر می‌شود. ممکن است رنگ متمایل به آبی در پستان‌های شما که ناشی از تراکم خون در رگ‌ها است، افزایش یابد. نوک پستان‌ها تیره‌تر می‌شوند. حتماً از لباس‌های زیر مناسب و راحت استفاده کنید.
ممکن است متوجه ترشحات واژینالی بیشتری شوید. اگر بیش از حد باشد، باعث خارش یا بوی غیرعادی می‌شود. در این صورت موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید. عفونت‌های قارچی واژینالی در بارداری عادی هستند.
ممکن است احساس کنید که نیاز به قورت دادن بیشتری دارید. در بعضی از زنان باردار بزاق دهانشان بیشتر ترشح می‌کند و دائم مجبورند که آن را قورت بدهند. این عادی است و هرچه جلو می‌روند، این احساس برطرف می‌شود. با کمتر خوردن مواد نشاسته‌ای این مشکل تا حدودی برطرف می‌شود.
از حدود هفته ششم بارداری بعضی از زنان از سردرد شکایت می‌کنند. سعی کنید از دارو استفاده نکنید و درمان‌های ساده مانند دراز کشیدن، خوردن چیزهای سالم، افزایش مایعات و دوش آب گرم را در نظر بگیرید. یک ماساژ سر و پوست می‌تواند مفید باشد.
ممکن است احساس کنید لباس‌هایتان از ناحیه کمر و دور سینه تنگ‌تر شده است. این به خاطر سایز بچه نیست، زیرا بچه در پایین لگن قرار دارد. این به خاطر ورم معمولی است.

تغییرات عاطفی شما در هفته ششم بارداری

این هفته برای بسیاری از زنان از نظر عاطفی جالب است.شما ممکن است هنوز کمی نگران باشید. هر زمان که به دستشویی می‌روید منتظر پریود هستید. هنوز نگران سقط جنین هستید و این نگرانی در سه ماهه اول بارداری عادی است.
بی‌قرار هستید که خبر بارداری را به همه بدهید اما نگران سقط جنین هستید و از گفتن آن اکراه دارید. با همسرتان در مورد اینکه چه زمان به دیگران بگویید مشورت کنید.

تغییرات جنین شما در این هفته

این هفته جنین شما شبیه یک قورباغه کوچک است. نگران نباشید این ظاهر خیلی طول نمی کشد زیرا در هفته ششم تغییرات بزرگی اتفاق می‌افتد حتی زمانی که شما در خواب هستید.
ضربان قلب کودک شما در یک سونوگرافی واژینالی دیده می‌شود و اگر شمرده شود، حدود ۸۰ تا می‌زند. اندام های داخلی مهم در حال شکل‌گیری است و با وجود کوچک بودن فضا برای به وجود آمدن کبد، کلیه‌ها و حتی شش‌ها در آن قورباغه کوچک وجود دارد. اگر احساس خستگی می‌کنید، تعجبی ندارد بسیاری از انرژی شما صرف رشد بچه می‌شود. در این هفته فک، چانه و گونه‌های کودک شما در حال شکل‌گیری است.

توصیه‌های این هفته

مقدار زیادی خوراکی در کیف خود بگذارید. بیسکویت شور، بیسکویت شیرین و آب برای کنار آمدن با تهوع بارداری ضروری است.
اگر مستعد استفراغ کردن هستید، یک ظرف در ماشین خود نگه دارید. از اینکه جلوی دیگران استفراغ می‌کنید، شرمنده نباشید. این مرحله خیلی طول نمی‌کشد.
از هر گونه مواد سمی، شیمیایی، داروها، اشعه ایکس، الکل و رفتارهای خطرناک بپرهیزید. این هفته زمانی مهم برای تغییرات جنینی و رشد است.
اگر در این هفته وزن کم کرده‌اید نگران نباشید، حالت تهوع و استفراغ منجر به کاهش وزن می‌شود. در هفته‌های آینده زمان برای ازدیاد وزن خواهید داشت.

لینک سایر هفته های بارداری:

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px” v_align=”middle”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته پنجم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%be%d9%86%d8%ac%d9%85-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته هفتم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%85-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *