بارداری

هفته هشتم بارداری

هفته هشتم بارداری

هفته هشتم بارداری ؛ چه هفته بزرگی است! فقط چهار هفته مانده به آخر اولین سه ماهه بارداری که به نظر دور هم نمی‌رسد. واقعاً مهم است که در معرض سموم، ویروس‌ها و مواد شیمیایی که برای جنین در حال رشد مضر است، قرار نگیرید. نیازی نیست که داخل یک حباب زندگی کنید. فقط کمی مراقب باشید و حواستان را روی سالم و سرحال بودن متمرکز کنید.

در هفته هشتم بارداری هنوز شما شبیه به حامله‌ها نیستید اما هورمون‌های بارداری در حمایت از کودک شما و قرار دادنش در دیواره رحم، به شدت فعال هستند. پستان‌های شما در حال افزایش سایز و وزن هستند. دور کمر شما در حال محو شدن است. اغلب احساس سرگیجه می‌کنید و همه علائم را می‌توانید نشانه‌های بارداری تلقی کنید.
در این هفته حتی فکر کردن به بعضی غذاها حال شما را به هم می‌زند و احساس تهوع و استفراغ می‌کنید. بعضی از متخصصان معتقدند این یک روش محافظت کودک از بعضی غذاهای مضر است.
مهم نیست که چقدر عجیب به نظر می‌رسند اما بعضی از زنان واقعاً به بعضی از مواد غذایی غیرخوراکی ویار دارند مانند گل، گچ و ماسه. اگر بعضی چیزها واقعاً وسوسه‌کننده هستند، مرزی را برای خود نگه دارید.
در این هفته تحمل شما نسبت به ورزش مانند سابق نیست. نفس کم می‌آورید یا اینکه زودتر خسته می‌شوید. برنامه ورزشی خود را کمی سبک‌تر کنید. تحرک و گنجاندن نوعی ورزش و فعالیت در برنامه روزانه ضروری است. زنانی که در حین بارداری وزن زیادی به دست می‌آورند، زایمان سخت‌تری خواهند داشت و در معرض عوارض زایمانی خطرناک‌تری قرار خواهند گرفت.

تغییرات جسمانی شما در این هفته

تخمین زده شده که حدود ۸۰-۷۰ درصد زنان در سه ماهه اول بارداری تجربه تهوع را دارند. از افت قند خون جلوگیری کنید. از غذاهای سبک که هضم ساده‌ای دارند، در بین وعده‌های غذایی استفاده کنید. خودتان را مجبور به استفاده از غذاهایی که دوست ندارید، نکنید.
در این هفته احساس پری و سنگینی بیشتری در لگنتان می‌کنید. بعد از خوردن یک غذای کامل یا هنگام دستشویی رفتن این احساس بدتر می‌شود. هنوز علامت بیرونی بارداری وجود ندارد و شکم شما مانند سابق صاف است. به دلیل بالا رفتن سطح هورمونی، تغییراتی در پستان‌ها ایجاد می‌شود که این تغییرات جهت آمادگی برای ترشح شیر است.
دور کمر شما کمی ضعیف‌تر از حد معمول شده اما هنوز موقع لباس پوشیدن لباس بارداری نیست. می‌توانید از دامن‌ها و شلوارهای کش‌دار استفاده کنید.
در این هفته احساس خستگی بیشتری می‌کنید. تمایل دارید دراز بکشید و استراحت کنید. بعضی روزها احساس می‌کنید که انگار نخوابیده یا به قدر کافی نخوابیده‌اید. خواب بعدازظهر خیلی لذت‌بخش است. سعی کنید کمی بخوابید. از هفته هشتم به بعد کمی احساس کمردرد می‌کنید. ممکن است این تجربه را قبل از بارداری نداشته باشید.

تغییرات عاطفی شما در هفته هشتم بارداری

در این هفته ممکن است شک کنید که آیا واقعاً باردارید یا اینها تخیلات شما است. به علامت‌ها اعتماد کنید. صبور باشید و حتماً با پزشکتان قرار ملاقاتی داشته باشید. این هفته به اندازه سایر هفته‌ها مهم است.
احساس افسردگی می‌کنید. داشتن نوسانات روحی و تحمل نکردن مردم و موقعیت‌های سابق عادی است. توضیح اینکه آدم قبلی نیستید، برای دیگران سخت است؛ به‌خصوص اگر خبر بارداری را پیش خود نگه داشته‌اید.
در مورد کودکتان فکر می‌کنید که آیا دختر است یا پسر یا حتی ممکن است به اسم او فکر کنید. از داشتن روزهایی با کارهای سخت و طولانی اجتناب کنید و هر وقت احساس خستگی کردید، استراحت کنید.
به فکر خرید یک بالش مستطیل بلند مخصوص بارداری باشید تا هنگام زایمان از آن استفاده کنید. این بالش برای حمایت از شکم در حال بزرگ شدن بسیار مفید است و درد کمر دوران بارداری تا تولد را کاهش می‌دهد.
درباره پزشک معالجتان تحقیق کنید و یک ماما یا پزشک متخصص زنان و زایمان انتخاب کنید. در این مورد حتماً با همسرتان تصمیمات دو نفره اتخاذ کنید.

تغییرات جنین در این هفته

اکثر رویان‌شناسان، این هفته را پایان دوره رویانی و آغاز دوره جنینی می‌دانند. در این زمان جنین ۴ سانتی‌متر است. انگشتان دست و پا ظاهر می‌شوند، لوله‌های تنفسی شکل می‌گیرد و حرکاتی در جنین وجود دارد که به هیچ وجه برای مادر قابل لمس نیست. جنسیت جنین نیز معلوم نیست.

لینک سایر هفته های بارداری:

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته هفتم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” radius=”10″ depth=”3″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته نهم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%86%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *