بارداری

هفته یازدهم بارداری

هفته یازدهم بارداری

هفته یازدهم بارداری به اواخر اولین سه ماهه بارداری شما کاملاً نزدیک است. تقریباً یک‌سوم مسیر بارداری را طی کرده‌اید. اگر این اولین بارداری شما است، خیلی هیجان‌انگیز خواهد بود. اگر فرزند دیگری هم داشته باشید، هر بارداری متفاوت از بارداری‌های دیگر است. برای مادرانی که بچه‌های پشت سر هم دارند، مقایسه بارداری فعلی با بارداری‌های قبلی طبیعی است و از نشانه‌ها راحت می‌توانند نوع کودک را حدس بزنند.

اگر نخواهید برای تعیین جنس کودک از سونوگرافی استفاده کنید، مجبور هستید صبر کنید تا ببینید حدس‌های شما درست از آب درمی‌آید یا نه. جنسیت کودکتان خیلی وقت پیش، در هفته سوم بارداری مشخص شده است.
شاید پیش خود فکر کنید چگونه می‌شود فرزند دیگری را مانند فرزند اول دوست داشت اما کودک شما به طور چشمگیری به شما کمک می‌کند که او را دوست داشته باشید. مادران به ویژه در داشتن عشق کافی به فرزندانشان و تقسیم بین آنها زحمت می‌کشند. به خودتان زحمت دهید تا با کودک جدید ارتباط برقرار کنید. کمی به خود اعتماد داشته باشید.

تغییرات جسمانی شما در هفته یازدهم بارداری

موی سر شما که به طور عادی یک مرحله رویش و ریزش را دنبال می‌کند، اکنون به طرف یک مرحله غیرفعال پیشروی می‌کند و این یکی از دلایلی است که زنان اغلب می‌گویند موهایشان نسبت به سابق ضخیم‌تر و پرپشت‌تر شده است. همچنین متوجه رشد ناخن دست و پایتان متفاوت از حالت معمول می‌شوید. این تغییرات به خاطر تأثیر هورمون‌های بارداری است.
در این هفته نیز تجربه جوش‌های نوجوانی را خواهید داشت. از یک شستشوی متعادل برای صورتتان استفاده کنید. آب فراوان بنوشید. از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید. قانون استفاده از ۲ تکه میوه و ۵ پرس سبزیجات در روز را رعایت کنید.
وزن شما از حالا به بعد به تدریج بالا می‌رود. اگر پیش از این، قادر به خوردن غذا نبودید یا استفراغ می‌کردید، ممکن است وزن کم کرده باشید اما از هفته یازدهم به بعد به غذا با دید دیگری نگاه می‌کنید.

تغییرات عاطفی شما هفته یازدهم بارداری

در هفته یازدهم کمتر احساس کسالت می‌کنید. انرژی شما برمی‌گردد. به نظر می‌رسد که حالت تهوع و خستگی، بی‌حالی و بی‌رمقی پایان می‌پذیرد. اگر تمام وقت به کودکتان فکر نمی‌کنید، احساس گناه نکنید.

تغییرات جنین شما در این هفته

در هفته یازدهم بارداری جنین شما ۵ سانتیمتر است؛ تقریباً عین خودش در هنگام تولد اما بسیار کوچک‌تر. او به اندازه یک لیموی نسبتاً بزرگ است. به همین خاطر است که شما احساس پری در لگن می‌کنید. در آخر روز که مثانه شما پر است یا وقتی که یک وعده غذای کامل خورده‌اید، احتمالاً چنین حسی دارید.
پیشانی جنین شما کمتر برآمده است و چشم‌هایش در وسط صورت قرار گرفته. انگشتان دست و پا که تا این اواخر مانند پره‌های به هم وصل‌شده بودند به انگشتان جدا و قابل تشخیص تقسیم شده‌اند.
اگر جنین شما دختر باشد، تخمدان ها شروع به رشد کرده و در هنگام تولد او تخمک‌های بسیاری دارد که در طول زندگی با او همراه است. اندام‌های تناسلی بیرونی او در حال شکل‌گیری است اما هنوز تشخیص جنسیت امکان‌پذیر نیست.
بدن جنین شما کمتر پیچ خورده و در حال راست شدن است. تا این اواخر شبیه به منحنی بوده اما حالا کمتر پیچ خورده، به جز پاها که به سمت باسن خم شده است.
در هفته یازدهم نوک پستان‌های جنین شما دیده می‌شود. گوش‌های کودک شما که پایین روی گردن قرار داشت، حالا تقریباً در دو طرف سر قرار دارد.
در سه هفته آینده طول جنین شما دو برابر قبل شده است، حتی زمانی که شما در خواب هستید، بدن شما به شدت برای رشد جنین در حال فعالیت است.

توصیه‌های هفته یازدهم بارداری

اگر تاکنون از پزشک متخصص زنان وقت نگرفته‌اید، این کار را انجام دهید و برای این کار زمانی را انتخاب کنید که همسرتان در کنار شما حضور داشته باشد.
مسواک زدن را فراموش نکنید. بهداشت دهان در هر زمانی بسیار مهم است؛ به‌خصوص هنگام بارداری. از نخ دندان استفاده کنید و حداقل یک بار در دوران بارداری تا تولد به دندانپزشک مراجعه کنید.
خونریزی لثه‌ها غیرعادی نیست و می‌تواند نشانه احتیاج به مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور مکرر باشد اما رعایت اعتدال را بکنید.
شروع به پس‌انداز کنید. زمانی که کارتان را ترک می‌کنید، این پس‌انداز به شما احساس آرامش می‌دهد. به‌خصوص اگر به خاطر اتفاقات پیش‌بینی نشده مجبور به ترک زودتر از موعد شوید.

لینک سایر هفته های بارداری:

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته دهم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته دوازدهم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *