بارداری

هفته چهلم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته چهلم بارداری

هفته چهلم بارداری را تبریک می‌گوییم. اگر چه شاید از این دوران زده شده‌اید، انرژی سابق را ندارید، تمرکز طولانی‌مدت برای شما سخت است و احساس ناراحتی می‌کنید. بعضی از زنان باردار رسیدن به هفته چهلم را استراحت کامل می‌دانند اما بعضی نیز جنون پاکیزگی می‌گیرند و فکر می‌کنند همه جا کثیف است و برگردادن خانه به حالت اولیه را برای تازه‌وارد در اولویت قرار می‌دهند.

تغییرات جسمانی شما در هفته چهلم بارداری

انقباضات رحمی در این هفته موجی از خون اکسیژن‌دار را در رحم و کودک شما ایجاد می‌کند و ممکن است گاهی شدید شود اما اگر دردناک و مرتب نباشد، جای نگرانی نیست. اگر این دردها باعث آزار شما می‌شود، یک دوش آب گرم و تغییر حالت، معمولاً کمک می‌کند.

اگر بچه در لگن شما قرار بگیرد، شکل بدن شما تغییر می‌کند و مردم می‌گویند شکم شما افتاده است و این بدان معناست که نفس کشیدن برای شما آسان‌تر شده. اما فشار روی مثانه را نمی‌توان نادیده گرفت و دفعات توالت رفتن شما بیشتر شده است.
اگر به طور ناگهانی آب از واژن شما جاری شد یا دچار انقباضات رحمی مرتب ۱۵ دقیقه یک بار شدید یا با یک درد مداوم در قسمت پایین کمر مواجه شدید، پزشکتان را در جریان قرار دهید. اینها نشانه‌های درد واقعی زایمان است.

در هفته چهلم بارداری ممکن است احساس سنگینی و پرخونی در ناحیه لگن کنید. ماهیچه‌های لگنی در کمک به وزن فشرده رحم شما، شبانه‌روز فعالیت می‌کند. آنها در نقاط مهم شکم قرار دارند، به آنها لطف کنید و هر وقت توانستید، بنشینید.

یک صندلی مناسب و راحت برای خودتان پیدا کنید و خود را با یک نوشیدنی، یک کتاب خوب و یک تلفن کنار دستتان سرگرم کنید. مجبور نیستید به کسی توضیح دهید که این یک وقت‌گذرانی است.
پوست شکم شما سفت، کشیده و مانند یک طبل شده است. ناف شما به کلی تغییر شکل داده و ترک‌خوردگی‌های شکم قرمز روشن یا ارغوانی به نظر می‌آیند.

تغییرات عاطفی شما در هفته چهلم بارداری

در این هفته دلشوره دارید و بی‌صبرانه منتظر هستید و اگر اتفاقی نیفتد، مسلماً مأیوس می‌شوید. دوستان و فامیل مدام به شما زنگ می‌زنند که ببینند آیا زایمان کرده‌اید یا نه؟ شما از این وضع خسته شده‌اید. بهتر است به آنها بگویید اگر اتفاقی افتاد، خودتان به آنها خبر خواهید داد.

احساستان آمیزه‌ای از انتظار، هیجان، بی‌صبری و نگرانی است. این هفته، هفته‌ای پر از هیجان است و اگر شما کنترلی بر حوادثی که اتفاق می‌افتد نداشته باشید، بدتر نیز می‌شود.

اگر نگران درد زایمان طبیعی هستید، با پزشکتان در میان بگذارید.

تغییرات جنین شما در هفته چهلم بارداری

تمامی اندام‌های جنین تکمیل شده و آماده انجام وظایف خود در خارج از رحم است. فضای درون رحم شما بسیار تنگ و کوچک است و رحم شما باید به زودی مستأجرش را جواب کند.

در این هفته پزشک برای شما یک آزمایش تجویز می‌کند که در آن ضربان قلب کودک شما و انقباضات رحمی کنترل می‌شوند و اطلاعات مهمی را برای ارزیابی سلامت کودک شما مشخص خواهد کرد.

توصیه‌های این هفته

بستن ساک بیمارستان را به تأخیر نیندازید. تلاش برای پیدا کردن وسایل مورد نیازتان در لحظات آخر باعث استرس شما می‌شود.
اگر شما زایمان طبیعی داشته باشید، سه روز در بیمارستان بستری خواهید شد. بعضی از زنان هنگامی که در بیمارستان هستند، پوشیدن لباس‌های معمولی را به لباس خواب ترجیح می‌دهند. اگر شما نیز از این دسته هستید، سعی کنید لباس‌های جلوباز بپوشید تا هنگام شیر دادن راحت باشید.

اگر به دلایلی قصد شیر دادن کودکتان را ندارید و می‌خواهید از شیر خشک و غذاهای آماده برای کودکتان استفاده کنید، حتماً وسایل و بطری‌های شیر کودک را استریل کنید.
اگر قرار باشد که زایمان شما از نوع سزارین باشد، این عمل در هفته آخر انجام خواهد شد.

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته سی و نهم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D9%86%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته چهل و یکم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”2″ expand=”true”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *