بارداری

هفته شانزدهم بارداری

هفته شانزدهم بارداری

اگر در هفته شانزدهم بارداری هستید، احتمالاً دو سه تا معاینه پزشکی انجام داده‌اید. انجام یک آزمایش خون تخصصی شامل گروه خون، شمارش گلبولی، ایمنی در برابر بیماری‌های خاص برای شما و سلامت کودکتان ضروری است. اگر احتمال خطر مشکلات کروموزومی در بچه شما وجود دارد، یک تست «cvs» و یک تست آمنیوسنتز انجام دهید. تست «cvs» را می‌توانید قبل از هفته دوازدهم انجام بدهید؛ اگر چه کمی بعد هم می‌توان انجام داد. تست آمنیوسنتز معمولاً بین هفته ۱۶-۱۴ بارداری انجام می‌شود. اگر چه می‌توان در مراحل بعدی جنینی نیز انجام داد. هر دو این تست‌ها همزمان با سونوگرافی انجام می‌شود و دقیقاً نشان می‌دهد که جفت و بچه در کجای رحم قرار دارد.
وقت آن رسیده که درباره بچه‌داری تحقیق کنید و اتاقی را در خانه به کودکتان اختصاص دهید.

تغییرات جسمانی شما در  هفته شانزدهم بارداری

در این هفته کف رحم شما حدود ۱۶ سانتیمتر مانده به استخوان زهار قرار گرفته است؛ یعنی حاملگی شما کاملاً واضح است. لثه‌های شما حساس است و به محض مسواک زدن خونریزی می‌کند. مرتب مسواک خود را عوض کرده و از مسواک نرم استفاده کنید. دو مرتبه در روز مسواک زدن و نخ دندان را فراموش نکنید. ته زبان خود را مسواک بزنید؛ جایی که محل پرورش باکتری‌ها می‌شود. حتماً در دوران بارداری یک بار تحت معاینه دندانپزشک قرار بگیرید. تورم لثه‌ها یکی از عواملی است که خطر زایمان زودرس را تشدید می‌کند. پس بیشتر از هر موقع بهداشت دهان را رعایت کنید.
شما هنوز به خاطر کار روده‌ها مستعد یبوست هستید. آب، فیبرها، سبزی‌ها، غلات و ورزش برای اینکه روده‌های شما آن طور که باید فعالیت کند، مؤثر هستند. ترشحات واژینالی شما افزایش یافته، اگرچه آزاردهنده هستند اما دلیل عفونت نیستند. این ترشحات در دوران بارداری تا تولد به رنگ سفید شیری هستند و در صورتی که باعث خارش نشوند و بوی زننده نداشته باشند، جای نگرانی نیست. مخاط رحمی سلول‌هایی را در واژن تولید می‌کند که نقش مهمی در این هفته در جلوگیری از عفونت ایفا می‌کند.
گاهی اوقات در دو طرف شکمتان درد شدیدی احساس می‌کنید. این به خاطر رباط‌ها و ماهیچه‌هایی است که از بزرگ شدن رحم شما حمایت می‌کنند. سعی کنید از حرکت‌های ناگهانی اجتناب کنید. هر وقت می‌توانید، بنشینید و از ایستادن طولانی اجتناب کنید.

تغییرات عاطفی شما در  هفته شانزدهم بارداری

اگر خبر بارداری برایتان کمتر خوشایند بوده، حالا زمان آن فرارسیده که با آن کنار بیایید. بسیاری از زنان باردار در هفته ۱۸-۱۷ که حرکت‌های کودکشان را احساس می‌کنند، با این واقعیت کنار می‌آیند. اگر هنوز لبریز از عواطف مادری نیستید، نگران نباشید. مهم این است که مراقب سلامت خود و کودکتان باشید.
بچه‌دار شدن باعث تغییراتی در رابطه زن با والدینش می‌شود. شما به کودکی خودتان فکر می‌کنید که چه تأثیری روی شما داشته و همه این فکرها نشان‌دهنده اهمیت تربیت فرزند در زندگی یک زن است.

تغییرات جنین شما در هفته شانزدهم بارداری

جنین در هفته شانزدهم بارداری ۱۲ سانتیمتر قد و ۱۱۰ گرم وزن دارد. جنین شما در این هفته با چشم‌هایش حرکت‌های زیرچشمی انجام می‌دهد. پلک‌ها هنوز برای محافظت بسته هستند. ماهیچه‌هایی که چشم‌ها را کنترل می‌کنند، شروع به کار می‌کند. وقتی که نوری از میان دیوار رحمی به آنها می‌تابد،این ماهیچه‌ها باعث جمع شدن چشم‌ها می‌شود. اندام‌های تحتانی جنین کاملاً تکامل می‌یابند.
شما از بسیاری از حرکت های جنین غافل هستید، مگر اینکه قبلاً باردار بوده باشید. در این هفته، جنین شما می‌تواند دهانش را باز کرده و لب‌های نازکش را حرکت دهد. اگر چه فقط یک فنجان آب جنین شما را محاصره کرده اما همان قدر برای محافظت جنین شما در حمام گرم خودش کافی است.
در این هفته بند ناف جنین شما ایجاد شده و جنین سفت و محکم به آن چسبیده است. این چسبیدن باعث محدودیت در جریان خون نمی‌شود.

توصیه‌های این هفته

معمولاً خوردن قرص آهن در این هفته، به دلیل از بین رفتن حالت تهوع در مادرانی که مشکل کم‌خونی ندارند، شروع می‌شود .اگر در ماه‌هایی که سرماخوردگی شیوع دارد، باردار هستید، ایجاد مصونیت کنید. واکسن سرماخوردگی هیچ گونه آسیبی به جنین شما نمی‌رساند و به عنوان یک عامل محافظ برای زنان باردار توصیه می‌شود.
چند عکس از خودتان بگیرید تا در ماه‌های آینده متوجه شوید که چقدر شکمتان رشد کرده است. این عکس‌ها یادگاری خوبی است و شما بعداً از دیدن آن لذت می‌برید. فراموش نکنید که چند عکس هم با همسرتان بگیرید.
اگر شما فرزند بزرگ‌تری دارید، زمان گفتن درباره کودک جدید فرارسیده. زمان زیادی نمانده که ظاهر شما نشان دهد باردار هستید. خطر سقط جنین بسیار کم شده است. استفاده از کرم ضدآفتاب فراموش نشود.

لینک سایر هفته های بارداری:

[row style=”small” width=”custom” custom_width=”650px”] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته پانزدهم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”1″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%be%d8%a7%d9%86%d8%b2%d8%af%d9%87%d9%85-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته های بارداری” color=”success” style=”outline” radius=”10″ depth=”1″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/”] [/col] [col span=”4″ span__sm=”12″] [button text=”هفته هفدهم بارداری” color=”secondary” style=”outline” radius=”10″ depth=”1″ expand=”true” link=”https://www.aryakid.com/%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%87%D9%81%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/”] [/col] [/row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *