بهبود مهارتهای پایه

رشد اجتماعی ـ عاطفی در کودکان 3 تا 5 ساله

رشد اجتماعی ـ عاطفی در کودکان 3 تا 5 ساله

رشد اجتماعی ـ عاطفی بخشی بسیار مهم در تربیت کودک و نوجوان و شامل پرورش احساساتی چون خودآگاهی، خودتنظیمی، درک عاطفی ـ اجتماعی و تعامل با همسالان، والدین و دیگر بزرگسالان است. در این مقاله از مجله تخصصی آریاکید به بررسی رشد اجتماعی _ عاطفی در کودکان 3 تا 5 ساله می‌پردازیم.

سنین 3 تا 5 سالگی زمان جادویی در رشد است. کودکان از وابستگی تقریبا کامل به والدین خود به موجوداتی تا حدودی مستقل در جهان تبدیل می شوند.

این سنین با پایان مرحله دوم رشد روانی اجتماعی اریک اریکسون آغاز می‌شود: خودمختاری در مقابل شرم و شک. در این مرحله، کودکان یاد می‌گیرند که از راه‌هایی مانند خودتنظیمی، توالت رفتن، غذا دادن و لباس پوشیدن خودکفا باشند.

حدود چهار سالگی، آنها وارد مرحله سوم رشد روانی اجتماعی می شوند: ابتکار در مقابل احساس گناه.

در طول این دوره، کودکان یاد می‌گیرند که خیالپردازی کنند، مستقل‌تر شوند، مهارت های خود را از طریق بازی، داستان و کاوش گسترش دهند. با دیگران از جمله همسالان درگیر شوند، مشارکت و همکاری کنند.

به گفته اریکسون، اگر این اهداف محقق نشوند، کودک دچار ترس، طرد از نظر اجتماعی، محدود شدن توانایی خود در بازی و وابستگی منفی به بزرگسالان خواهد شد.

روند رشد کودک 3 تا 5 ساله

اگرچه اهداف ذکر شده ممکن است دشوار به نظر برسند، اما اکثر کودکان از طریق تعاملات طبیعی با خانواده و سایر مراقبان به این اهداف می‌رسند.

در حالی که کودکان 3 تا 5 ساله  در حال یادگیری نحوه ارتباط با همسالان و تعامل با آنها هستند، بیشتر رشد اجتماعی و عاطفی آنها در رابطه با مراقبین رخ می‌دهد.

یکی از چالش‌های این دوره این است که یاد بگیریم دلبستگی‌های ایمن را که در دوران نوزادی و کودکی به دست آمده‌اند، حفظ کنیم، در حالی که به طور همزمان خود را به عنوان یک فرد متمایز کنیم.

فردیت برای کودکان در سنین پیش‌‍دبستانی به معنای ایجاد درک بهتر از شخصیت آنها و همچنین شروع درک و ارتباط با دیگران است. ایجاد این هویت شخصی به معنای کاوش در بسیاری از جنبه های اساسی خود – جنسیت، نژاد، شخصیت است.

در سن 3 سالگی، کودکان هنوز معتقدند که می‌توانند بزرگ شوند و جنسیت خود را تغییر دهند. در سن 6 سالگی، آنها متوجه می‌شوند که جنسیت کم و بیش یک جنبه ثابت از هویت آنهاست.

بنابراین، در طول سال های پیش‌دبستانی، کودکان شروع به احساس ویژگی‌های پایدار می‌کنند که آنها را به فردی منحصربه‌فرد تبدیل می‌کند.

رشد خودآگاهی در کودکان 

خودآگاهی اولین و مهم‌ترین مفهومی است که کودک با آن آشنا می­‌شود.
رشد خودآگاهی و خوداتکایی در کودکان منجر به شکل‌­گیری و شناخت علایق، انگیزه­‌ها و… شده و ضامن موفقیت او در مراحل بعدی زندگی و مقاطع تحصیلی است.

خودآگاهی درحقیقت شامل آشنایی کودک با خود در جنبه­‌های فیزیکی، روانی و ذهنی است. مهارت خودآگاهی سبب می­‌شود کودک با اندام فیزیکی خود، ویژگی‌های روانی و روحی مانند توانایی­‌ها، علایق، قابلیت­‌ها و… آشنا شده و درک درستی از وجود خود به دست آورد.

رشد خودآگاهی در کودکان

رشد خودتنطیمی در کودکان

مهارت خودتنظیمی یعنی مدیریت احساسات و رفتارهای مبتنی بر احساسات که شامل مدیریت و کنترل رفتارهایی چون توجه کردن، فعالیت‌های شناختی، رفتار اجتماعی و… است.

محققان می‌گویند مهارت خودتنظیمی در کودکان می­‌تواند موفقیت تحصیلی کودک را در مقاطع بالاتر و در مدسه پیش­‌بینی کند (الکساندر و دوبر،[۱] ۱۹۹۳).

همچنین مشخص شده است که آموزش نقش بسیار مهمی در رشد و پرورش مهارت خودتنظیمی و خودکنترلی در کودکان دارد.

۳ تا ۵ سالگی، مهم‌ترین سنین برای رشد و پرورش عملکردهای اجرایی است که این امر ممکن است همزمان با تغییرات عملکردهای مغزی باشد (بونگ و زلازو،[۲] ۲۰۰۶).

رشد درک عاطفی ـ اجتماعی در کودکان

درک عاطفی ـ اجتماعی نیز از اوایل کودکی در کودک شکل می­‌گیرد. رشد اجتماعی ـ عاطفی در کودکان سبب افزایش ظرفیت کودک در برقراری ارتباطات موفق با بزرگسالان و همسالان است.

براساس نظریه ذهن که تمرکز آن بر کودکان ۳ تا ۵ ساله است، محققان معتقدند که کودکان در این سن قادرند افکار و باورهای دیگران را درک کنند. آنها می­‌گویند کودکان ۴ ساله می‌توانند درک کنند که برخی باورهای افراد ممکن است اشتباه و غلط باشد (هریس، ۲۰۰۶، ولمن،[۳] ۲۰۰۲).

برطبق این نظریه، کودکان ۳ تا ۵ سال قادرند احساسات و زمینه بروز احساسات را درک و توصیف کنند. آنها می‌­توانند دلایل بروز احساس یا رفتار و نتیجه آن را نیز درک کنند.

شکلگیری تعاملات اجتماعی در کودکان

تعاملات اجتماعی در کودکان شامل ارتباط با والدین، مربیان و همسالان است و از همان اوایل کودکی در آنها شکل می­‌گیرد. اولین ارتباط و تعامل کودک، با والدین آغاز می­‌شود و کم­‌کم همسالان و دیگر افراد مانند مربیان را نیز دربرمی­‌گیرد.

کودک در ابتدا حمایت و امنیت را در خانواده و در کنار والدین خود درک کرده و به آنها اعتماد می­‌کند و دلبستگی در کودک شکل می‌­گیرد. موفقیت در برقراری تعاملات اجتماعی ضامن موفقیت کودک برای مهارت ارتباط موثر در سال‌های بعدی زندگی است.

ارتباط کودک با همسالان نیز نقش مهمی در رشد و پرورش کودک و توسعه روابط بین‌فردی دارد. براساس نظریه ذهن، کودکان می­‌توانند مفهوم مشارکت و همکای با دیگران به ویژه همسالان را درک کنند.

آنها می­‌توانند خود را با قواعد و قوانین گروهی سازگار کرده و از پرورش مهارت حل مسئله برای حل مشکلات و مسائل بهره ببرند.

نقش رشد اجتماعی _ عاطفی در موفقیت تحصیلی کودکان

تحقیقات نشان داده که چگونگی برقراری ارتباط کودک با دیگران نقش مهمی در پیش‌بینی موفقیت تحصیلی او دارد. هر چه تعامل کودک با اطرافیان مثبت­‌تر باشد، موفقیت تحصیلی او در آینده بیشتر خواهد بود (بوهس و لاد،[۴] ۲۰۰۱).

مطالعات نشان داده که ۳ تا ۵ سال بهترین سنین برای رشد اجتماعی و آموزش مهارت ­‌های اجتماعی است.

زیرا در این سنین می­‌توان مفاهیم اجتماعی چون مشارکت، همکاری و بازی‌های گروهی، همدلی، مسؤولیت­‌پذیری، مهارت حل مسأله و… را که لازمه برقراری تعاملات سازنده است، به کودک آموزش داد (هاوس، ۱۹۸۷،[۵] وینکل، ۲۰۰۶).

رشد عاطفی اجتماعی کودکان 3 تا 5 ساله

اصول رشد اجتماعی ـ عاطفی کودکان 3 تا 5 ساله

بر این اساس دپارتمان تعلیم و تربیت کالیفرنیا (CDE) اصولی را برای آموزش و پرورش  و رشد اجتماعی ـ عاطفی کودکان 3 تا 5 ساله طراحی کرده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می­‌کنیم.

خودآگاهی

کودکان در این سن باید از ویژگی‌های فیزیکی، رفتاری و توانایی‌ها و قابلیت­‌های خود، آگاه شوند. مثلا از کودک بخواهید ویژگی‌های فیزیکی خود را بازگو کند.

او باید قادر باشد ویژگی‌هایی چون رنگ پوست، مو و چشم و دیگر ویژگی‌های فیزیکی خود و دیگر همسالان خود را درک کرده و بیان کند.

کودک باید بتواند از علایق خود در مورد غذاها، رنگ‌ها، اسباب بازی‌ ها و… حرف بزند.

او باید قادر باشد با احساساتی چون غم، اندوه، خشم، شادی و غیره آشنا شود و معنی لبخند، اخم و دیگر رفتارهای والدین و مربی را درک کرده و با آن آشنا شود.

خودتنظیمی

کودک باید در این سن بتواند با کمک بزرگ‌ترها (مربیان و والدین) توجه کردن، احساس کردن و انگیزه­‌ها را درک کرده و بتواند تلاش و کوشش خود را در جهت کسب و اجرای مهارت خودتنظیمی نشان دهد.

کودک باید بتواند به کمک بزرگ‌ترها نحوه تعامل در گروه مانند منتظر ماندن، رعایت نوبت و دیگر رفتارهای خودکنترلی را بیاموزد.

مثلا کودکان باید در هنگام ورود به کلاس در یک صف و به نوبت وارد کلاس شوند و وسایل خود را در جاهای مشخص‌شده قرار دهند. همچنین کودک باید بتواند درخواست‌ها و دستورات والدین و مربی را درک کند.

کودک به کودک دیگر گل هدیه می دهد

درک عاطفی ـ اجتماعی

کودک باید بتواند رفتارها و احساسات افراد، اختلافات و ویژگی­‌های افراد و شباهت‌های میان آنها را درک کند.

کودکان اغلب علاقمندند احساسات افراد را درک کرده و دلیل آن را نیز بدانند. آنها می­‌توانند دلایل و نتایج یک رفتار را درک کرده و توصیف کنند.

مثلا کودک دلیل گریه دوستش را زمین خوردن توصیف می­‌کند. او می­‌تواند تفاوت رفتارها را در دختران و پسران تا حدودی توضیح دهد.

همدلی و مراقبت

کودکان می­‌توانند نیازهای دیگران را در نظر بگیرند و احساسات همسالان و افراد دیگر را درک کرده و در مواقع لزوم با آنها همدلی و مراقبت کنند.

کودک باید بتواند با رفتارهایی ساده حس نوع­‌دوستی و مهارت همدلی خود را نشان دهد. برای مثال او باید بتواند با دوستش که درحال گریه کردن است، همدلی کرده و به او کمک کند.

ارتباط با بزرگسالان

کودکان باید بتوانند به راحتی با بزرگسالان آشنا (خانواده و مربیان) ارتباط برقرار کرده و بتوانند با آنها از طریق بازی کردن، سؤال پرسیدن و حل مسائل تعامل برقرار کنند.

برای مثال: نشان دادن یک نقاشی یا کاردستی و توصیف آن برای یک بزرگسال یا نزدیک ماندن با بزرگسال آشنا در هنگام برخورد با افراد غریبه یا ناشناس.

ارتباط با همسالان در کودکان 3 تا 5 سال

ارتباط با همسالان

کودک در این سن باید بتواند به راحتی با همسالان ارتباط برقرار کند و در بازی‌های ۲ یا ۳ نفره مشارکت کند و به کمک بزرگ‌ترها و مربیان نحوه مشارکت و انجام کارهای جمعی را بیاموزد.

به طور مثال کودکان می­‌توانند با کمک یکدیگر داستانی را کامل کنند یا با هم نقاشی بکشند.

دلبستگی و وابستگی به والدین

در این سن کودک باید در کنار خانواده خود (پدر، مادر، مادربزرگ، پدربزرگ و…) احساس امنیت خاطر کند و بتواند از آنها برای رفع نیازها و حل مشکلات و احساسات خود کمک بگیرد.

برای مثال: کمک خواستن از والدین برای بستن بند کفش‌ها یا در آغوش گرفته شدن در هنگام زمین خوردن و آسیب دیدن.

سخن پایانی رشد اجتماعی _ عاطفی کودکان 3 تا 5 ساله

در این مقاله از مجله تخصصی آریاکید به روند رشد اجتماعی و عاطفی کودکان در سنین 3 تا 5 سالگی پرداختیم. بسیاری از مهارت های اساسی مثل خودتنطیمی، همدلی، خودآگاهی، همکاری و امثال آنها در این سنین باید رشد و توسعه یابند.

آشنایی والدین با این مراحل رشد اجتماعی عاطفی و همچنین استفاده از اسباب بازی های مناسب برای رشد اجتماعی _ عاطفی کودکان می‌تواند در رشد مهارت های اجتماعی در آنان مفید و موثر باشد.


منابع:

Alexander, Karl L.; Doris R. Entwisle; and Susan L. Dauber. (1993)

Buhs, Eric S.,and Gary W. Ladd. (2001). Peer Rejection as an Antecedent of Young Children’s School Adjustment: An Examination of Mediating Process­es,” Developmental Psychology, Vol. 37, No. 4, 550–60.

Bunge, S. A., & Zelazo, P. D. (2006). A brain-based account of the development of rule use in childhood. Current Directions in Psychological Science, 15(3), 118-121.

Harris, Paul.(2006). “Social Cognition,” in Handbook of Child Psychology(Sixth edition), Vol. 2. Cognition, Percep­tion, and Language.Edited by William Damon and others. New York: Wiley.

Howes, Carollee. (1987). Social Competence with Peers in Young Children: Devel­opmental Sequences,” Developmental Review, Vol. 7, 252–72.

Wellman, Henry. )2002(. “Understanding the Psychological World: Developing a Theory of Mind,” in Handbook of Childhood Cognitive Development. Edited by Usha Goswami.Oxford: Blackwell.

https://www.scholastic.com/parents/family-life/social-emotional-learning/development-milestones/social-development-3-5-year-olds.html

[1] Alexander & Entwisle & duber

[2] Bunge & Zelazo

[3] Wellman & Harrise

[4] Buhs & Ladd

[5] Howes & Van winkele


author-avatar

درباره آزاده سیدمیرزایی

سرکار خانم سید میرزایی، دانش آموخته مقطع کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی در دانشگاه خوارزمی، به مدت 4 سال است که به دلیل علاقه وافر به تحقیق، پژوهش، در این حوزه فعالیت دارد. تعهد و مسئولیت پذیری دو ویژگی بارز اوست. صبر و شکیبایی او سبب شده تا در پژوهش های طولی بتواند با اشتیاق کار کند. او اعتقاد به پیشگیری قبل از درمان دارد، لذا آموزش را بر هر چیزی ارجح میداند. تعلیم و تربیت صحیح و شادی کودکان این مرز و بوم از دغدغه های اصلی اوست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *