بهبود مهارتهای پایه

تاثیر خانواده بر خلاقیت کودکان

تاثیر خانواده بر خلاقیت کودکان

والدین و شرایط خانواده نقشی تعیین‌کننده در رشد یا سرکوب خلاقیت کودکان دارند. به همین دلیل، در این مقاله از مجله تخصصی آریاکید به تاثیر خانواده بر خلاقیت کودکان می‌پردازیم.

خلاقیت موضوعی مهم در نظام تعلیم و تربیت یک جامعه است و داشتن افراد خلاق و نوآور برای سازگاری با زندگی پیچیده و متغیر امروزی که هر لحظه در حال نو شدن است، امری لازم و ضروری است.

رشد و پرورش خلاقیت در گرو رشد تفکر و قوای اندیشه است. به طوری که سقراط هدف اصلی تعلیم و تربیت را پرورش نیروی تفکر و اندیشه در انسان ذکر می‌­کند.

در این میان خانواده به عنوان اولین نهادی که کودک را پرورش می­‌دهد، نقش بسیار مهمی در بروز خلاقیت و پرورش آن دارد. در واقع توانایی‌ها، عکس‌العمل­‌ها و مهارت­‌های کودکان به نظام تربیتی و آموزشی خانواده وابسته است.

خلاقیت و مهارت تفکر خلاق شامل خلق ایده­‌های نو و تولیدات ابتکاری است. خلاقیت فرآیندی است که منجر به حل مسأله، مفهوم‌سازی، ساختن اشکال هنری، نظریه‌پردازی و تولیدات بدیع و یکتا می‌شود. (گاگلیاردی، ۲۰۰۶).

خلاقیت شامل تولید راه­‌حل‌های جدید اصیل و تازه، حل مسائل مبهم و بسیار پیچیده است (لوبارت،[1] ۲۰۰۱). خلاقیت ماهیتی پیچیده دارد و تحت تأثیر عوامل بسیاری است اما در میان عوامل مؤثر بر خلاقیت، شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می­‌دهد خانواده نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری بر رشد و پرورش خلاقیت یا افول و از بین رفتن آن دارد.

از میان عوامل مهم خانوادگی، شیوه­‌های فرزندپروری تأثیر زیادی بر خلاقیت کودکان دارد. شیوه‌­های فرزندپروری و تربیت کودک و نوجوان شامل روش‌­های تربیتی است که والدین در تربیت فرزندشان به کار می­‌برند.

همچنین الگوهای رفتاری در خانواده بر رشد خلاقیت کودکان تاثیرگذار است. در ادامه مقاله ابعاد تاثیر خانواده در خلاقیت کودکان را بررسی می‌کنیم.

انواع تاثیر خانواده بر خلاقیت کودکان

معمولاً والدین سه روش را در تربیت فرزند خود به کار می‌­گیرند:

  • روش تربیتی سخت­گیرانه
  • تربیت سهل‌­گیرانه
  • روش تربیت  مقتدرانه

در پژوهش‌های تاثیر خانواده بر خلاقیت کودکان مشخص شده است والدینی که شیوه فرزندپروری و روش تربیتی آنان همراه با سخت­گیری زیادی نیست، فرصت ابراز وجود و مستقل بودن را به کودکان خود می­‌دهند که این امر سبب رشد خلاقیت و نوآوری در کودکان شده است.

جالب است بدانید که روش تربیتی آسان‌گیرانه یا سهل‌گیرانه با کاهش خلاقیت و کمتر بودن رفتارهای خلاقانه کودکان مرتبط است چراکه در این روش تربیتی میزان تعامل و ارتباط صحیح والدین با کودک کمتر است و معمولاً کودکان به حال خود رها می­‌شوند.

در این روش هیچ نظارتی بر تربیت کودکان انجام نمی­‌گیرد و کودکان از آزادی بیش از حد برخوردارند. مطالعات نشان داده که نه سخت­گیری زیاد و نه آزادی زیاد هیچ کدام در رشد خلاقیت تأثیر مشخصی ندارند.

منظور از دادن آزادی به کودکان، آزادی توأم با نظارت، تعامل و ارتباط متقابل والدین و فرزندان است. در مقابل، شیوه­‌ها و روش‌­های تربیتی که بر مبنای اقتدار، پذیرش و سازگاری بوده است، سبب رشد خلاقیت در کودکان شده است.

در روش­‌های تربیتی مستبدانه که با آزادی کم و سخت­گیری زیاد همراه است، مهارت تفکر خلاق و پیشرفت تحصیلی کودکان رشدی منفی داشته است (لیم و اسمیت،[2] ۲۰۰۸). همچنین در محیط­‌های خانوادگی شاد و بانشاط نیز روند رشد و پرورش خلاقیت کودکان صعودی است.

خانواده، والدین و کودکان

روابط والدین با یکدیگر و میزان خلاقیت کودکان

از جمله ابعاد تاثیر خانواده بر خلاقیت کودکان به روابط میان والدین مربوط می‌شود. رضایت در روابط والدین بر میزان خلاقیت کودکان اثرگذار است.

رضایت از روابط بین‌فردی شامل احترام متقابل، دوست داشتن، تعهد، عشق و رضایت است. همچنین همکاری، همدلی و مشارکت والدین در تعلیم و تربیت فرزندان، تعامل متقابل، حمایت از یکدیگر و فرزندان نیز بخشی از رضایت زناشویی است (هندریک، ۱۹۹۹).

جو و فضای عاطفی خانواده نقش مهمی در رشد و پرورش صحیح کودکان و خلاقیت آنان دارد. هر چقدر که میزان رضایت والدین از روابطشان بالاتر برود، میزان آرامش و خلاقیت در کودکان نیز بالاتر می‌­رود.

چراکه تفکر خلاق در گرو آرامش و امنیت در محیط خانواده است و این آرامش و امنیت نیز به نوع روابط والدین بستگی دارد. شاید یکی از مهم‌ترین عوامل در جو خانوادگی مثبت روابط مثبت بین والدین شامل رضایت، همدلی، حمایت، همفکری در فرزندپروری، حل مشارکتی مسائل زندگی و… است که نقش مهمی در بسترسازی جهت رشد مهارت تفکر خلاق و پرورش خلاقیت کودکان دارد.

والدین کودکان خلاق تمایل دارند که احساس امنیت شخصی و از شایستگی بالایی برخوردار باشند. روابط بین کودکان خلاق و والدین آنها نه از نظر عاطفی بسیار نزدیک است، نه خصمانه و جدا، بلکه با احترام، استقلال و آزادی مشخص می‌شود.

تاثیر رضایت و تعارض در روابط بر خلاقیت کودکان

در مقابل، پژوهش‌های بسیاری نیز نشان داده که تعارض و اختلاف بین والدین و نداشتن رضایت از زندگی منجر به آسیب فرزندان و بروز اختلالات رفتاری، تنیدگی و پرخاشگری می­‌شود. این جو نامناسب نه تنها باعث رشد خلاقیت نمی‌شود، بلکه منجر به سرکوب شدن و افت آن نیز می‌­شود (برودی و اسمیت، ۱۹۸۶).

در خانواده‌­هایی که روابط والدین حاکی از رضایت است و محیط خانواده، محیطی آرام، صمیمی و همراه با شوخ‌طبعی باشد، امکان تعامل با فرزندان نیز بیشتر است و این کودکان فرصت­‌های بیشتری برای ابراز وجود، استقلال و کاوشگری دارند، لذا کودکانی خلاق­‌تر خواهند بود.

در مطالعه­‌‌ای دو گروه از کودکان از نظر میزان رضایت والدینشان از زندگی و ارتباط آن با سطح خلاقیت مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج این تحقیق نشان داد در خانواده‌­هایی که میزان رضایت از زندگی در والدین بالا است، به همان میزان نیز سطح خلاقیت کودکان بالاتر است. و برعکس در خانواده‌­هایی که سطح رضایت والدین پایین گزارش شده بود، میزان خلاقیت‌کودکان نیز پایین­‌تر بود (قدرتی، ۱۳۹۰).

مادر در حال دعوای کودک

تاثیر ترتیب تولد بر خلاقیت

جالب است بدانید ترتیب تولد کودکان در خانواده نیز بر خلاقیت، اثرگذار است. بر اساس تحقیقات، فرزندان اول خانواده‌ها معمولاً نسبت به دیگر فرزندان از خلاقیت بالاتری برخوردارند (سیمونتون، ۲۰۰۰).

خلاقیت فرزندان اول خانواده دلایل مختلفی دارد و به نوعی با رفتار و تعامل و ارتباط والدین مرتبط است. مثلاً ذوق و شوق مادران و پدران در تربیت کودک اول معمولاً بیشتر است و والدین جوان امکانات و زمان بیشتری را صرف آموزش فرزند اول خود می­‌کنند و به تربیت اولین فرزند خود حساس‌­ترند.

برخی مطالعات در مورد تاثیر خانواده در خلاقیت کودکان نشان داده است که در خانواده‌­هایی که والدین وقت بیشتری را صرف تعامل و ارتباط با فرزندان خود می­‌کنند، کودکان آنها نسبت به همسالان خود خلاق­‌تر بوده و استقلال بیشتری دارند.

بنابر مطالب فوق توصیه می­‌شود با اصلاح روابط زناشویی و حل مسائل بین‌فردی، سعی کنید محیطی امن و سرشار از آرامش برای کودکان خود فراهم سازید. تا کودکان نیز در این محیط گرم و آرام بتوانند استعدادها و توانایی­‌های درونی خود را بروز دهند.

هر چه روابط بین شما گرم‌­تر و صمیمی­‌تر باشد، ارتباط و تعامل شما با فرزندان نیز بیشتر و بهتر خواهد بود و در نتیجه میزان خلاقیت‌ و نوآوری فکری آنان نیز بیشتر خواهد بود.

تاثیر خانواده در خلاقیت کودکان از لحاظ الگوهای رفتاری

کودکان در بستر خانواده تفکر کردن را می­‌آموزند و لذا رفتارها و الگوهای موجود در خانواده در نوع تفکر کودکان اثرگذار است. زمینه­‌های مختلفی که منجر به بروز خلاقیت و رشد مهارت تخیل خلاق در خانواده می­‌شود، به عوامل زیر بستگی دارد.

۱- مهر و محبت در خانواده

اغلب روانشناسان و متخصصان تعلیم و تربیت اعتقاد دارند که مهر و محبت والدین زمینه‌ساز بروز یادگیری و بسیاری از رفتارهای سازنده و مفید در کودک است.

مازلو اعتقاد دارد که پایه­‌های خودشکوفایی فرد در آینده بر نشانه‌های محبت قرار دارد. کسب محبت در خانواده منجر به ایجاد احساس عاطفی مثبت و بروز رفتارهای ابتکاری و خلاقانه در کودک می­‌شود.

همچنین ابراز رفتارهای محبت‌آمیز به دور از توهین و تحقیر و خشونت سبب می­‌شود درک عاطفه و محبت در کودک نیز رشد یابد.

در نظام خانواده، محبت به معنای حمایت از اندیشه­‌ها و افکار کودک، علاقمندی و توجه به ایده­‌ها و افکار خلاقانه­ کودک، تشویق و ترغیب کنجکاوی و رفتارهای مفید و سازنده­ کودک و حمایت از خلق آثار خلاق کودک است.

بنابراین حمایت و محبت والدین و اعضای خانواده سبب رشد و پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان می­‌شود اما میزان و نوع محبت به ویژگی­‌های کودک و شرایط زمان و مکان بستگی دارد.

کودک و مادر در حال بازی

۲- سبک و نوع قضاوت والدین

عامل دیگری که سبب رشد خلاقیت در کودک می­‌شود، سبک قضاوت والدین است که این امر بدین معنا است که والدین نسبت به تجربه­‌های کودک، احساسات، رفتارها و فعالیت­‌های کودک، سرگرمی‌ها و هر آنچه به فرزندان مربوط می­‌شود، چه احساس و نظری دارند.

در واقع برخوردها و نظرات والدین می­‌تواند تأثیر مثبتی بر خلاقیت کودک داشته باشد. اگر برخورد والدین با رفتارها و فعالیت کودک توأم با احترام و درک متقابل باشد، می­‌توانند با دیدگاهی مثبت به جوانب کار کودک نگریسته و نواقص و کاستی­‌های آن را به دور از تنش و درگیری اصلاح کنند.

یکی از سبک­‌های مفید و مؤثر در برخورد و ایجاد یک رابطه متقابل با کودک، سبک قضاوت استدلالی ـ عاطفی است. یعنی هم والدین حق دارند حرف و استدلال خود را درباره یک پدیده یا واقعیت بیان کنند و هم کودکان چنین حقی را دارند.

در اینجا قضاوت و داوری با رضایت طرفین انجام می­‌شود و در نهایت والدین و فرزندان به نقطه‌نظر مشترکی دست می­‌یابند که خود تسهیل‌کننده و حامی اندیشه­‌ها و مهارت تفکر خلاق است.

در این سبک در حقیقت والدین و فرزندان در محیطی توأم با آرامش و به دور از ترس و تنش با هم به تبادل نظر می­‌پردازند. و هیچ یک درصدد تحمیل نظر خود برنمی­‌آیند. بلکه نظرات یکدیگر را می‌شنوند و با احترام متقابل به ایده­‌ها و نظرات یکدیگر، به یک تصمیم جمعی خواهند رسید.

البته این سبک مستلزم آشنایی والدین با مهارت­‌های ارتباطی صحیح است. برعکس، اگر سبک قضاوت والدین مستبدانه باشد، یعنی والدین تنها دیدگاه و نظرات خود را به کودک تحمیل کنند، راه را برای بروز خلاقیت در کودک خواهند بست.

۳- صداقت، صراحت و رُک­‌گویی در خانواده

یکی از ویژگی­‌های مثبت والدین، صداقت است. وجود صداقت در خانواده و تشویق آن، نشانه اعتماد و اطمینان اعضای خانواده به یکدیگر است.

اگر فضای خانواده صادقانه و توأم با امنیت و آرامش باشد، فرزندان بدون نگرانی و ترس می­‌توانند حقایق و واقعیت­‌ها را با والدین در میان بگذارند و بدین ترتیب خانواده پایگاهی مستحکم و ایمن برای آنها خواهد بود.

رشد خلاقیت نیز تابعی از رشد اعتماد و صداقت در خانواده است. چراکه کودک خلاق دوست دارد به او اطمینان کنند و اعتقادات، ارزش­‌ها و نیازهایش را صادقانه بپذیرند. او دوست دارد با خانواده راحت باشد و بدون ترس و نگرانی مسائل خود را بیان کند.

کودک خلاق می­‌خواهد در خانواده با او عادلانه رفتار شود. ترویج رفتار صادقانه در خانواده که با صراحت نیز همراه شود، سبب می­‌شود فرزندان شجاعت را بیاموزند، شجاعتی که سبب می­‌شود فرد خلاق صداقت و صراحت با خود را نیز بیاموزد.

تشویق صداقت و صراحت در فضای امن و آرام خانواده و تکرار آن در طول زمان منجر به ثبات ویژگی خلاقیت و پرورش مهارت تفکر خلاق در کودکان خواهد شد.

تاثیر خلاقیت والدین بر خلاقیت کودکان

۴- خلاقیت والدین

بررسی زمینه­‌های افراد خلاق نشان می‌­دهد معمولاً یکی از والدین یا اعضای خانواده آنها خلاق بوده یا به خلاقیت علاقمند بوده‌­اند.

اگر والدین تجربه­‌های مثبت و مفیدی از دوران کودکی و نوجوانی خود داشته باشند، شرایط و موقعیت مناسبی را برای بروز خلاقیت فرزندان خود تدارک می‌­بینند.

برعکس اگر والدین تجربه‌­های ناخوشایندی از دوران کودکی خود داشته باشند، مثلاً تحت کنترل شدید یا با قوانین خشک و دست و پاگیر بزرگ شده باشند، احتمالاً نمی­‌توانند زمینه­‌ساز بروز خلاقیت در کودک خود باشند.

چراکه اگر بخواهند قوانین خشک و دست و پاگیر برای کودکان خود بگذارند و آزادی لازم برای عملکرد خلاقانه به کودک خود ندهند، بارقه­‌های خلاقیت را در فرزندان خود از بین خواهند برد.

بنابراین خلاق بودن والدین زمینه‌ساز پرورش خلاقیت در کودکان است چون اگر والدین از حالات و رفتارهای افراد خلاق آگاه باشند، نه تنها از مشاهده رفتارهای گاه عجیب کودکان خلاق متعجب یا ناراحت نخواهند شد، بلکه با اطمینان و اعتماد بیشتری به هدایت و پرورش آنها خواهند پرداخت.

سخن پایانی در تاثیر خانواده در خلاقیت کودکان

همانطور که گفتیم والدین و خانواده نقش مهمی در رشد یا سرکوب خلاقیت کودکان دارد. رضایت و رفاقت بین والدین باعث رشد مهارت تفکر خلاق در کودکان و تنش و تعارض میان آنها مانع رشد خلاقیت در کودکان می‌شود.

علاوه بر این الگوهای رفتاری در خانواده نیز از عوامل موثر در خلاقیت کودکان است. هرچه این الگوها جنبه مثبت داشته و بر محبت، احترام، صداقت و انصاف استوار باشد، تاثیر بهتری در رشد خلاقیت کودکان خواهد داشت.

همچنین خلاقیت خود والدین نیز بر خلاقیت کودکان تاثیر سازنده دارد. از این رو، تقویت خلاقیت در والدین به رشد بهتر مهارت تخیل خلاق در کودکان یاری خواهد رساند.

علاوه بر موارد فوق، بازی با انواع اسباب بازی های موثر در مهارت تفکر خلاق راه مناسبی برای تقویت خلاقیت در کودکان است.


منابع:

جعفری، نرگس. (۱۳۸۳). بررسی عوامل بازدارنده خلاقیت در مدارس ابتدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه زاهدان.

برنادت، دافی. (۱۳۸۰ ). تشویق خلاقیت و تخیل در کودکان، ترجمه مهشید یاسایی، تهران، انتشارات ققنوس، چاپ چهارم.

گریوز، گارگیلو. (۱۳۷۹). خلاقیت (شناخت ویژگیهای کودکان و برخورد مناسب با آنها). ترجمه مهدی قراچه داغی. تهران: انتشارات پیک بهار.

قدرتی، مهدی. (۱۳۹۰). تبیین خلاقیت دانش­‌آموزان تیزهوش بر مبنای هوش، سن و رضامندی زناشویی والدین آنها، فصلنامه روانشناسی استثنایی، شماره ۳.

Lim, S., & Smith, J. (2008). The structural relationship of parenting style, creative personality, and loneliness. Creative Research Journal, 20, 412-421.

Lubart, T.I. (2001). Models of the creative process: past, present, and future. Creativity

Research Journal, 13,295-308.

https://www.jstor.org/stable/581942

[1] Lubart

[2] Lim & Smith


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *